Published Date: 01.07.2023

Main Aspects of Teaching Listening to Students of a Language University with Professionally Directed Foreign Language Teaching

Annotation

The article discusses aspects of teaching listening in the process of teaching a foreign language at a language university. The author analyzes the concept of listening from the point of view of pedagogy, methodology and psychology. The main content of the study is the analysis of listening as a receptive type of speech activity in general, and in particular the author considers this type of speech when teaching students of the Philology direction. The author emphasizes the competencies on which the teacher relies in teaching students of this direction, as well as the stages of development of auditory skills. The article analyzes different types of listening in accordance with different approaches. Considerable attention is paid to teaching listening on the basis of competence-based, personality-oriented and interactive approaches. The author comes to the conclusion that the purpose of teaching foreign languages at the university is to teach communication, which implies the development of communicative and auditory skills.




Library

1. 15. Flowerdew J. Academic Listening / J. Flowerdew. — Cambridge University Press, 1994. 16. Modern Languages: Learning, Teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference. — Strasbourg, 1996.
2. 14. Field J. Listening in the Language Classroom / J. Field. — Cambridge University Press, 2008. — 366 p.
3. Shchukin A. N. Sovremennye intensivnye metody i tekhnologii obucheniya inostrannym yazykam / A. N. Shchukin. — Moskva: Filologiya, 2008. — 196 s.
4. 13. Щукин А. Н. Современные интенсивные методы и технологии обучения иностранным языкам / А. Н. Щукин. — Москва: Филология, 2008. — 196 с.
5. Shodzhai M. Kommunikativnoe obuchenie kak vedushchii podkhod sovremennoi metodiki obucheniya inostrannym yazykam / M. Shodzhai // Prepodavatel’ XXI veka. — 2012. — № 3, ch. 1. — S. 206–211.
6. 12. Шоджаи М. Коммуникативное обучение как ведущий подход современной методики обучения иностранным языкам / М. Шоджаи // Преподаватель XXI века. — 2012. — № 3, ч. 1. — С. 206–211.
7. Tatarinova M. N. K voprosu o komponentnostnom sostave soderzhaniya sovremennogo inoyazychnogo obrazovaniya / M. N. Tatarinova // Inostrannye yazyki v shkole. — 2017. — № 4. — S. 2–9.
8. 11. Татаринова М. Н. К вопросу о компонентностном составе содержания современного иноязычного образования / М. Н. Татаринова // Иностранные языки в школе. — 2017. — № 4. — С. 2–9.
9. Solovova E. N. Metodika obucheniya inostrannym yazykam: Bazovyi kurs lektsii: posobie dlya studentov ped. vuzov i uchitelei / E. N. Solovova. — Moskva: Prosveshchenie, 2002. — 239 s.
10. 10. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: Базовый курс лекций: пособие для студентов пед. вузов и учителей / Е. Н. Соловова. — Москва: Просвещение, 2002. — 239 с.
11. Rogova G. V.Metodika obucheniya inostrannym yazykam v srednei shkole / G.V. Rogova, F. M. Rabinovich, T. E. Sakharova. — Moskva : Prosveshchenie, 1991. — 287 s.
12. 9. Рогова Г. В. Методика обучения иностранным языкам в средней школе / Г. В. Рогова, Ф. М. Рабинович, Т. Е. Сахарова. — Москва: Просвещение, 1991. — 287 с.
13. Nizaeva L. F. Komunikativnaya kompetentsiya: sushchnost’ i kompetentnostnyi sostav / L. F. Nizaeva // Molodoi uchenyi. — 2016. — № 28. — S. 933–935.
14. 8. Низаева Л. Ф. Комуникативная компетенция: сущность и компетентностный состав / Л. Ф. Низаева // Молодой ученый. — 2016. — № 28. — С. 933–935.
15. Morozov D. L. Obuchenie professional’no-orientirovannomu audirovaniyu na osnove sovershenstvovaniya psikhologicheskikh mekhanizmov rechi: na materiale nemetskogo yazyka, uroven’ professional’nogo obrazovaniya : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk / D. L. Mo
16. 7. Морозов Д. Л. Обучение профессионально-ориентированному аудированию на основе совершенствования психологических механизмов речи: на материале немецкого языка, уровень профессионального образования: автореф. дис. ... канд. пед. наук / Д. Л. Морозов. — Н
17. Malinina I. A.Ispol’zovanie internet-resursov vtorogo pokoleniya Web 2.0 v obuchenii audirovaniyu / I. A. Malinina // Molodoi uchenyi. — 2012. — № 11. — S. 446–448.
18. 6. Малинина И.А.Использование интернет-ресурсов второго поколения Web 2.0 в обучении аудированию/ И.А.Малинина // Молодой ученый. — 2012.— №11.— С. 446–448.
19. Kolesnikova I. L. Anglo-russkii terminologicheskii spravochnik po metodike prepodavaniya inostrannykh yazykov / I. L. Kolesnikova, O. A. Dolgina. — Sankt-Peterburg: Russko-Baltiiskii informatsionnyi tsentr «BLITs»; Cambridge Universsity Press, 2001. — 224
20. 5. Колесникова И. Л. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков / И. Л. Колесникова, О. А. Долгина. — СанктПетербург: Русско-Балтийский информационный центр «БЛИЦ»; Cambridge Universsity Press, 2001. — 224 с.
21. Elukhina N. R. Obuchenie audirovaniyu na urokakh frantsuzskogo yazyka v srednei shkole / N. R. Elukhina. — Moskva: Prosveshchenie, 1976. — 151 s.
22. 4. Елухина Н. Р. Обучение аудированию на уроках французского языка в средней школе / Н. Р. Елухина. — Москва: Просвещение, 1976. — 151 с.
23. Gasparyan E. B. Angliiskii yazyk. Razvitie navykov audirovaniya i vedeniya diskussii. Urovni A2-V1 / Advance Your Listening and Debating Skills / E. B. Gasparyan, O. O. Chertovskikh. — Moskva: MGIMO (U) MID Rossii, 2023. — 40 s.
24. 3. Гаспарян Е. Б. Английский язык. Развитие навыков аудирования и ведения дискуссии. Уровни А2-В1 / Advance Your Listening and Debating Skills / Е. Б. Гаспарян, О. О. Чертовских. — Москва: МГИМО (У) МИД России, 2023. — 40 с.
25. Gal’skova N. D. Obuchenie audirovaniyu / N. D. Gal’skova, N. I. Gez // Teoriya obucheniya inostrannym yazykam. — 7-e izd., ster. — Moskva: Akademiya, 2013. — 336 s.
26. 2. Гальскова Н. Д. Обучение аудированию / Н. Д. Гальскова, Н. И. Гез // Теория обучения иностранным языкам. — 7-е изд., стер. — Москва: Академия, 2013. — 336 с.
27. Gal’skova N. D. Teoriya obucheniya inostrannym yazykam. Lingvodidaktika i metodika / N. D. Gal’skova. — 5-e izd., ster. — Moskva: Akademiya, 2008. — 336 s.
28. 1. Гальскова Н. Д. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика / Н. Д. Гальскова. — 5-е изд., стер. — Москва: Академия, 2008. — 336 с.

Other articles