Published Date: 01.07.2023

Formation of a High School Student’s Readiness for Professional Self-determination

Annotation

The article presents pedagogical support for the formation of a high school student’s readiness for professional self-determination in the context of the career guidance minimum introduced from September 1, 2023 for educational organizations of the Russian Federation that implement educational programs of basic general and secondary general education. Three components of professional self-determination (motivation-target, content-activity, evaluative-reflexive) and pedagogical strategies for their development are identified: updating the value-semantic orientations of a high school student (motives, values, goals) in choosing a professional field, enriching the content and means of professional self-determination of a high school student, activation of the subject position of a high school student.




Library

1. 17. Kuijpers M. Professionalising teachers in career dialogue: aneffect study / M. Kuijpers, F. Meijers // British Journal of Guidance & Counselling. — 2017. — Vol. 45, No. 2. — P. 83–96.
2. 16. Karlsson P. Beliefs influencing students’ career choices in Sweden and reasons for not choosing the accounting profession / P. Karlsson, M. Noela // Journal of Accounting Education. — 2022. — Vol. 58. — Article ID 100756. — 17 p. — DOI:/10.1016/j. jac
3. 15. Hearne L. Let’s talk about career guidance in secondary schools! A consideration of the professional capital of school staff in Ireland and England [Electronic resource] / L. Hearne, S. Neary // International Journal for Educational and Vocational Gui
4. 14. Guichard J. From career guidance to designing lives acting for fair and sustainable development [Electronic resource] / J. Guichard // International Journal for Educational and Vocational Guidance. — 2022. – Vol. 22. — P. 581–601. — URL: <a href="https://doi.o" target="_blank">https://doi.o</a>
5. 13. Draaisma A. Towards a strong career learning environment: results from a Dutch longitudinal study / A. Draaisma, F. Meijers, M. Kuijpers // British Journal of Guidance & Counselling. — 2017. — Vol. 45, No. 2. — P. 165–177.
6. 12. Draaisma A. Process description of a dialogue-focused intervention to improve career guidance policy in three schools [Electronic resource] / A. Draaisma, F. Meijers, M. Kuijpers // Australian Journal of Career Development. — 2018. — Vol. 27 (1). — P.
7. 11. Andrews D. Careers leadership in practice: A study of 27 careers leaders in English secondary schools [Electronic resource] / D. Andrews, T. Hooley // British Journal of Guidance and Counselling. — 2019. – Vol 47. — P. 556–568. — URL: <a href="https://doi.org/" target="_blank">https://doi.org/</a>
8. Shcherbakova Yu. E. Professional’noe samoopredelenie starsheklassnikov kak instrumentarii uspeshnoi samorealizatsii v budushchei professional’noi deyatel’nosti / Yu. E. Shcherbakova // Gorizonty i riski razvitiya obrazovaniya v usloviyakh sistemnykh izmen
9. 10. Щербакова Ю. Е. Профессиональное самоопределение старшеклассников как инструментарий успешной самореализации в будущей профессиональной деятельности / Ю. Е. Щербакова // Горизонты и риски развития образования в условиях системных изменений и цифровиза
10. Chistyakova S. N. Problema samoopredeleniya starsheklassnikov pri vybore profilya obucheniya / S. N. Chistyakova // Pedagogika. — 2005. — № 1. — S. 19–26.
11. 9. Чистякова С. Н. Проблема самоопределения старшеклассников при выборе профиля обучения / С. Н. Чистякова // Педагогика. — 2005. — № 1. — С. 19–26.
12. Sanzhak A. M. Vzaimosvyaz’ sub”ektnosti i komponentov psikhologicheskoi gotovnosti v aspekte professional’nogo samoopredeleniya / A. M. Sanzhak // V sb. : Sovremennye issledovaniya: aktual’nye voprosy teorii i praktiki : sb. statei Mezhdunar. nauch.-prakt
13. 8. Санжак А. М. Взаимосвязь субъектности и компонентов психологической готовности в аспекте профессионального самоопределения / А. М. Санжак // В сб.: Современные исследования: актуальные вопросы теории и практики: сб. статей Междунар. науч.-практ. конф.
14. Rychkova N. G. Formirovanie professional’no-orientirovannykh individual’nykh obrazovatel’nykh marshrutov starsheklassnikov kak osnova lichnostnogo i professional’nogo samoopredeleniya / N. G. Rychkova // Studencheskii. — 2021. — № 24–2 (152). — S. 36–39.
15. 7. Рычкова Н. Г. Формирование профессионально-ориентированных индивидуальных образовательных маршрутов старшеклассников как основа личностного и профессионального самоопределения / Н. Г. Рычкова // Студенческий. — 2021. — № 24–2 (152). — С. 36–39.
16. Pedagogicheskie strategii stanovleniya lichnosti v sotsiokul’turnom obrazovatel’nom prostranstve: monografiya / pod. obshch. red. d-ra ped. nauk, prof. V. V. Ignatovoi. — Krasnoyarsk: SibGTU, 2015. — 276 c.
17. 6. Педагогические стратегии становления личности в социокультурном образовательном пространстве : монография / под. общ. ред. д-ра пед. наук, проф. В. В. Игнатовой. — Красноярск: СибГТУ, 2015. — 276 c.
18. Nalivaiko K. V. Pedagogicheskie usloviya effektivnosti formirovaniya gotovnosti starsheklassnikov k professional’nomu samoopredeleniyu / Nauka, innovatsii, obrazovanie: aktual’nye voprosy i sovremennye aspekty // B. S. Akhmetova, S. N. Bekirov, E. Sh. Bek
19. 5. Наливайко К. В. Педагогические условия эффективности формирования готовности старшеклассников к профессиональному самоопределению / Наука, инновации, образование: актуальные вопросы и современные аспекты // Б. С. Ахметова, С. Н. Бекиров, Э. Ш. Бекирова
20. Malyshkina N. A. Professional’noe samoopredelenie starsheklassnikov: psikhologopedagogicheskie aspekty / N. A. Malyshkina // Vestnik Cheboksarskogo filiala Rossiiskoi akademii narodnogo khozyaistva i gosudarstvennoi sluzhby pri Prezidente Rossiiskoi Feder
21. 4. Малышкина Н. А. Профессиональное самоопределение старшеклассников: психолого-педагогические аспекты / Н. А. Малышкина // Вестник Чебоксарского филиала Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации.
22. Il’ina N. F. Formirovanie modeli professional’nogo samoopredeleniya starsheklassnika na baze MAOU SSh № 148 g. Krasnoyarska / N. F. Il’ina, Yu. S. Bushlanova // Pedagogicheskii zhurnal. — 2022. — T. 12, № 1–2. — S. 320–331.
23. 3. Ильина Н. Ф. Формирование модели профессионального самоопределения старшеклассника на базе МАОУ СШ № 148 г. Красноярска / Н. Ф. Ильина, Ю. С. Бушланова // Педагогический журнал. — 2022. — Т. 12, № 1–2. — С. 320–331.
24. Bushlanova Yu. S. Formirovanie sredy professional’nogo samoopredeleniya obuchayushchikhsya korporativnogo profil’nogo klassa «MChS-resurs» v shkole-komplekse / Yu. S. Bushlanova // Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im.
25. 2. Бушланова Ю. С. Формирование среды профессионального самоопределения обучающихся корпоративного профильного класса «МЧС-ресурс» в школе-комплексе / Ю. С. Бушланова // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафье
26. Bushlanova Yu. S. Refleksivnyi dnevnik kak sredstvo razvitiya otsenochno-refleksivnogo komponenta samoopredeleniya starsheklassnika v vybore professional’noi oblasti / Yu. S. Bushlanova // Sb. nauchnykh statei «Vyzovy sovremennogo obrazovaniya v issledova
27. 1.Бушланова Ю. С. Рефлексивный дневник как средство развития оценочно-рефлексивного компонента самоопределения старшеклассника в выборе профессиональной области / Ю. С. Бушланова // Сб. научных статей «Вызовы современного образования в исследованиях молод

Other articles