Published Date: 01.07.2023

Pedagogical Model for the Formation of the Lifestyle of University Students

Annotation

In the article, a person’s lifestyle in a cultural landscape is considered as a consequence of the implementation of a pedagogical model of the formation of a lifestyle. The purpose of the article is to theoretically substantiate, develop and test a pedagogical model that will shape the life style of students in the cultural landscape. The methodological basis of the study is coevolutionary subjective, activity, transdisciplinary, integral, situational, cultural, ecological, landscape, environmental approaches, as well as some principles that embody them. Educational modeling and design were key theoretical methods. The created pedagogical model combines target, content, procedural, technological, productive and evaluative components.




Library

1. 1. Винокурова Н. Ф. Геоэкологическое образование для устойчивого развития: теория и образовательная практика / Н. Ф. Винокурова // Проблемы современного педагогического образования. — 2021. — № 71–2. — С. 96–99.
2. Vinokurova N. F. Geoekologicheskoe obrazovanie dlya ustoichivogo razvitiya: teoriya i obrazovatel’naya praktika / N. F. Vinokurova // Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. — 2021. — № 71–2. — S. 96–99.
3. 2. Панов В. И. Экопсихологические предпосылки изучения психической активности / В. И. Панов // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. — 2014. — Т. 3, № 3. — С. 214–224.
4. Panov V. I. Ekopsikhologicheskie predposylki izucheniya psikhicheskoi aktivnosti / V. I. Panov // Izvestiya Saratovskogo universiteta. Novaya seriya. Seriya: Akmeologiya obrazovaniya. Psikhologiya razvitiya. — 2014. — T. 3, № 3. — S. 214–224.
5. 3. Преображенский В. С. Я — географ. Из творческого наследия / В. С. Преображенский. — Москва: Геос, 2001. — Т. 2.
6. Preobrazhenskii V. S. Ya — geograf. Iz tvorcheskogo naslediya / V. S. Preobrazhenskii. — Moskva: Geos, 2001. — T. 2.
7. 4. Хуторской А. В. Программа Научной школы А. В. Хуторского (версия 2006 года) / А. В. Хуторской // Вестник Института образования человека. — 2012. — № 1. — С. 8–18.
8. Khutorskoi A. V. Programma Nauchnoi shkoly A. V. Khutorskogo (versiya 2006 goda) / A. V. Khutorskoi // Vestnik Instituta obrazovaniya cheloveka. — 2012. — № 1. — S. 8–18.
9. 5. Чуприкова Н. И. Теория отражения, психическая реальность и психологическая наука / Н. И. Чуприкова // Методология и история психологии. — 2006. — Т. 1, № 1. — С. 174–192.
10. Chuprikova N. I. Teoriya otrazheniya, psikhicheskaya real’nost’ i psikhologicheskaya nauka/ N.I.Chuprikova// Metodologiya i istoriya psikhologii.— 2006.— T.1, №1.— S.174–192.

Other articles