Published Date: 01.07.2023

Bicycle as a Model for the Formation of Vocational Skills of Children with Early Childhood Autism Syndrome (ASD)

Annotation

In article of review type the problem of vocational development and adaptation of children with autism spectrum disorders is highlighted. A model for the formation of vocational direction — Bicycles is presented as a complex approach to the formation of skills and superior mental functions. This model can be used for comprehensive formation of students with special educational needs. Our solution considers a child’s cognitive, behavioral difficulties, and complications with social adaptation and interaction. The Bicycle formation model can be presented as a formation structure enabling to expand the informational and cognitive scope of a child. It provides an opportunity to foster not only skills, but also highest mental functions in children with disabilities; it provides determination and enhancement of their vocational skills.




Library

1. 10. Морозов С. А. Детский аутизм и основы его коррекции. Расстройства аутистического спектра у детей: науч.-практ. руководство / С. А. Морозов; под ред. Н. В. Симашковой. — Москва: Авторская академия, 2013. — 264 с.
2. Morozov S. A. Detskii autizm i osnovy ego korrektsii. Rasstroistva autisticheskogo spektra u detei : nauch.-prakt. rukovodstvo / S. A. Morozov; pod red. N. V. Simashkovoi. — Moskva: Avtorskaya akademiya, 2013. — 264 s.
3. 11. Никольская О. С. Аутичный ребенок: Пути помощи / О. С. Никольская, Е. Р. Баенская, М. М. Либлинг. — Москва: Теревинф, 1997. — С. 273–294.
4. Nikol’skaya O. S. Autichnyi rebenok: Puti pomoshchi / O. S. Nikol’skaya, E. R. Baenskaya, M. M. Libling. — Moskva: Terevinf, 1997. — S. 273–294.
5. 12. Никольская О. С. Детский аутизм: пути понимания и помощи. Изучение проблемы детского аутизма в России / О. С. Никольская. — Москва: Альманах Института коррекционной педагогики. Альманах № 19, 2014. — С. 4.
6. Nikol’skaya O. S. Detskii autizm: puti ponimaniya i pomoshchi. Izuchenie problemy detskogo autizma v Rossii / O. S. Nikol’skaya. — Moskva: Al’manakh Instituta korrektsionnoi pedagogiki. Al’manakh № 19, 2014. — S. 4.
7. 13. Обследование ребенка с РАС на ПМПК с использованием инструмента критериальной оценки базовых речевых и учебных навыков методики ABLLS-R / Т. М. Овсянникова, С. А. Лапшина, Н. Ю. Тыжинова, А. А. Бердникова // Аутизм и нарушения развития. — 2018. — Т. 1
8. Obsledovanie rebenka s RAS na PMPK s ispol’zovaniem instrumenta kriterial’noi otsenki bazovykh rechevykh i uchebnykh navykov metodiki ABLLS-R / T. M. Ovsyannikova, S. A. Lapshina, N. Yu. Tyzhinova, A. A. Berdnikova // Autizm i narusheniya razvitiya. — 201
9. 14. Партингтон Дж. Оценка базовых речевых и учебных навыков. Руководство ABLLS-R / Дж. Партингтон; пер. с англ. — Behavior Analysts Inc., 2017. — 151 с.
10. Partington Dzh. Otsenka bazovykh rechevykh i uchebnykh navykov. Rukovodstvo ABLLS-R / Dzh. Partington; per. s angl. — Behavior Analysts Inc., 2017. — 151 s.
11. 15. Реан А. А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика / А. А. Реан, А. Р. Кудашев, А. А. Баранов. — Санкт-Петербург: Прайм-Еврознак, 2006. — 479 с.
12. Rean A. A. Psikhologiya adaptatsii lichnosti. Analiz. Teoriya. Praktika / A. A. Rean, A. R. Kudashev, A. A. Baranov. — Sankt-Peterburg: Praim-Evroznak, 2006. — 479 s.
13. 16. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — СанктПетербург: Питер, 2002. — 720 с.
14. Rubinshtein S. L. Osnovy obshchei psikhologii / S. L. Rubinshtein. — Sankt-Peterburg: Piter, 2002. — 720 s.
15. 17. Тиганов А. С. Руководство по психиатрии / А. С. Тиганов. — Москва: Медицина, 1999. — С. 712.
16. Tiganov A. S. Rukovodstvo po psikhiatrii / A. S. Tiganov. — Moskva: Meditsina, 1999. — S. 712.
17. 1. Ахутина Т. В. Роль Л. С. Выготского в развитии нейропсихологии / Т. В. Ахутина // Методология и история психологии. — 2007. — Т. 2. — Вып. 457. — 68 с.
18. Akhutina T. V. Rol’ L. S. Vygotskogo v razvitii neiropsikhologii / T. V. Akhutina // Metodologiya i istoriya psikhologii. — 2007. — T. 2. — Vyp. 457. — 68 s.
19. 2. Баттерворт Дж. Принципы психологии развития / Дж. Баттерворт, М. Харрис; пер. с англ. — Москва: Когито-Центр, 2000. — С. 28–32.
20. Battervort Dzh. Printsipy psikhologii razvitiya / Dzh. Battervort, M. Kharris ; per. s angl. — Moskva: Kogito-Tsentr, 2000. — S. 28–32.
21. 3. Башина В. М. Ранний детский аутизм / В. М. Башина // Исцеление Альманах. — Москва, 1993. — С. 154–165.
22. Bashina V. M. Rannii detskii autizm / V. M. Bashina // Istselenie Al’manakh. — Moskva, 1993. — S. 154–165.
23. 4. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. — Москва: Педагогика, 1991. — С. 81–93.
24. Vygotskii L. S. Pedagogicheskaya psikhologiya / L. S.Vygotskii. — Moskva: Pedagogika, 1991. — S. 81–93.
25. 5. Гилберт К. Аутизм. Медицинское и педагогическое воздействие: книга для педагогов-дефектологов / К. Гилберт; пер. с англ. О. В. Деряевой ; под науч. ред. Л. М. Шипицыной, Д. Н. Исаева. — Москва: Владос, 2005. — 144 с.
26. Gilbert K. Autizm. Meditsinskoe i pedagogicheskoe vozdeistvie: kniga dlya pedagogovdefektologov / K. Gilbert; per. s angl. O. V. Deryaevoi ; pod nauch. red. L. M. Shipitsynoi, D. N. Isaeva. — Moskva: Vlados, 2005. — 144 s.
27. 6. Государственное бюджетное общеобразовательное учреждение школа-интернат № 20 Петроградского района Санкт-Петербурга: официальный сайт [Электронный ресурс]. — URL: <a href="https://int020.ru" target="_blank">https://int020.ru</a> (дата обращения: 30.10.2022).
28. Gosudarstvennoe byudzhetnoe obshcheobrazovatel’noe uchrezhdenie shkola-internat № 20 Petrogradskogo raiona Sankt-Peterburga: ofitsial’nyi sait [Elektronnyi resurs]. — URL: <a href="https://int020.ru" target="_blank">https://int020.ru</a> (data obrashcheniya: 30.10.2022).
29. 7. Купер Д. О. Прикладной анализ поведения / Д. О. Купер, Т. Э. Хэрон, У. Л. Хьюард ; пер. с англ. — Москва : Практика, 2016. — 864 с.
30. Kuper D. O. Prikladnoi analiz povedeniya / D. O. Kuper, T. E. Kheron, U. L. Kh’yuard ; per. s angl. — Moskva: Praktika, 2016. — 864 s.
31. 8. Лебединский В. В. Нарушения психического развития у детей : учеб. пособие / В. В. Лебединский. — Москва: Изд-во Моск. ун-та, 1985. — С. 75–81, 93–117.
32. Lebedinskii V. V. Narusheniya psikhicheskogo razvitiya u detei : ucheb. posobie / V. V. Lebedinskii. — Moskva: Izd-vo Mosk. un-ta, 1985. — S. 75–81, 93–117.
33. 9. Мнухин С. С. О синдроме раннего детского аутизма, или синдроме Каннера у детей. Детский аутизм: хрестоматия / С. С. Мнухин, А. Е. Зеленецкая, Д. Н. Исаев. — Санкт-Петербург, 1997. — С. 24–30.
34. Mnukhin S. S. O sindrome rannego detskogo autizma, ili sindrome Kannera u detei. Detskii autizm : khrestomatiya / S. S. Mnukhin, A. E. Zelenetskaya, D. N. Isaev. — SanktPeterburg, 1997. — S. 24–30.

Other articles