Published Date: 01.07.2023

Life-meaning Orientations and Motivation of Students with Different Levels of Social Activity

Annotation

The article considers life-meaning orientations, which are due to the connection with the motivation of success of students who occupy a certain social position. We conducted a study among students of Sevastopol State University in the field of training 44.03.01 Pedagogical education, Physical culture profile with different levels of social activity. According to the results of the study, data were obtained that showed that the internal motivation for success is expressed at a low level in more than half of students 58 %, and at a high level — less than 30 % of students. External motivation for success, on the contrary, is presentedat a high level. Medium and low levels of external motivation for success are found almost equally among students with high and low social activity. The test results in the future will serve to create programs for the development of internal motivation and the locus of control — Life, for students who occupy an inactive social position.




Library

1. 15. Rokeach M. The nature of human values / M. Rokeach. — New York: Free Press, 1973. — P. 341–354.
2. 14. Martela F. The three meanings of meaningin life: Distinguishing coherence, purpose, and significance / F. Martela, M. F. Steger // The Journal of Positive Psychology. — 2016. — Vol. 11, No. 5. — P. 531–545.
3. 13. MacKenzie M. J. Meaning in Life: Nature, Needs, and Myths // Meaning in positive and existential psychology / M. J. MacKenzie, R. F. Baumeister. — New York: Springer-Verlag, 2014. — P. 25–37.
4. 12. Khakamada S. Self-organization and spontaneity: the experience of comparative sociopsychological analysis of Japan and Russia / S. Khakamada // Sociological research. — 1999. — No. 4. — Р. 9–18.
5. 11. George L. S. Meaning in life as comprehension, purpose, and mattering: Toward integration and new research questions / L. S. George, C. L. Park // Review of General Psychology. — 2016. — No. 20. — P. 205–220.
6. Sultanova N. D. Smyslozhiznennye orientatsii studentov — vypusknikov fizkul’turnogo vuza / N. D. Sultanova, I. A. Latypova // Pedagogiko-psikhologicheskie i mediko-biologicheskie problemy fizicheskoi kul’tury i sporta. — 2009. — T. 4, № 1. — S. 65–73.
7. 10. Султанова Н. Д. Смысложизненные ориентации студентов — выпускников физкультурного вуза / Н. Д. Султанова, И. А. Латыпова // Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. — 2009. — Т. 4, № 1. — С. 65–73.
8. Pakulina S. A. Psikhologicheskaya diagnostika motivatsii dostizheniya uspekha studentov v vuze / S. A. Pakulina // Izvestiya Rossiiskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena. Seriya: Psikhologicheskie nauki. — 2008. — № 8. — S
9. 9. Пакулина С. А. Психологическая диагностика мотивации достижения успеха студентов в вузе / С. А. Пакулина // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. Серия: Психологические науки. — 2008. — № 8. — С. 102–114.
10. Mozdor N. V. Razvitie smyslozhiznennykh orientatsii u studentov v protsesse bogoslovskogo i svetskogo obrazovaniya: na primere pedagogicheskogo vuza: avtoref. dis. … kand. psikhol. nauk / N. V. Mozdor. — Stavropol’, 2007. — 24 s.
11. 8. Моздор Н. В. Развитие смысложизненных ориентаций у студентов в процессе богословского и светского образования: на примере педагогического вуза: автореф. дис. … канд. психол. наук / Н. В. Моздор. — Ставрополь, 2007. — 24 с.
12. Makushina O. P. Smyslozhiznennye orientatsii i ikh vliyanie na formirovanie nravstvennoi pozitsii studentov vuza / O. P. Makushina, O. B. Mazkina // Vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Problemy vysshego obrazovaniya. — 2018. — № 4
13. 7. Макушина О. П. Смысложизненные ориентации и их влияние на формирование нравственной позиции студентов вуза / О. П. Макушина, О. Б. Мазкина // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. — 2018. — № 4. — С. 7
14. Leshkevich S. A. Faktory, formiruyushchie osnovnye motivy k zanyatiyam po fizicheskoi kul’ture / S. A. Leshkevich // Modern Science. — 2021. — № 3–2. — S. 375–378.
15. 6. Лешкевич С. А. Факторы, формирующие основные мотивы к занятиям по физической культуре / С. А. Лешкевич // Modern Science. — 2021. — № 3–2. — С. 375–378.
16. Leont’ev D. A. Psikhologiya smysla: priroda, stroenie i dinamika smyslovoi real’nosti / D. A. Leont’ev. — Moskva: Smysl, 1999. — 487 s.
17. 5. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д. А. Леонтьев. — Москва: Смысл, 1999. — 487 с.
18. Il’in E. P. Motivatsiya i motivy / E. P. Il’in. — Sankt-Peterburg: Piter, 2000. — 512 s.
19. 4. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. — Санкт-Петербург: Питер, 2000. — 512 с.
20. Zarubko E. Yu. Smyslozhiznennye orientatsii u studentov raznykh napravlenii podgotovki [Elektronnyi resurs] / E. Yu. Zarubko // Internet-zhurnal «Mir nauki». — 2018. — T. 6, № 4. — URL: <a href="https://mir-nauki.com/PDF/33PSMN418.pdf" target="_blank">https://mir-nauki.com/PDF/33PSMN418.pdf</a> (data obrashcheniya: 12.08.20
21. 3. Зарубко Е. Ю. Смысложизненные ориентации у студентов разных направлений подготовки [Электронный ресурс] / Е. Ю. Зарубко // Интернет-журнал «Мир науки». — 2018. — Т. 6, № 4. — URL: <a href="https://mir-nauki.com/PDF/33PSMN418.pdf" target="_blank">https://mir-nauki.com/PDF/33PSMN418.pdf</a> (дата обращения: 12.08.2023).
22. Bykova S. S. Issledovanie tsennostnykh i smyslozhiznennykh orientatsii u studentov s raznym urovnem internet-zavisimosti / S. S. Bykova. Tekst: neposredstvennyi // Innovatsionnaya nauchnaya sovremennaya akademicheskaya issledovatel’skaya traektoriya (INSA
23. 2. Быкова С. С. Исследование ценностных и смысложизненных ориентаций у студентов с разным уровнем интернет-зависимости / С. С. Быкова. Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2021
24. Professional’no-lichnostnoe stanovlenie molodezhi v obrazovatel’nom protsesse vuza / E. Yu. Borodenko // Studencheskii vestnik. — 2023. — № 20–2 (259). — S. 32–34.
25. 1. Бороденко Е. Ю. Профессионально-личностное становление молодежи в образовательном процессе вуза / Е. Ю. Бороденко // Студенческий вестник. — 2023. — № 20–2 (259). — С. 32–34. Borodenko E. Yu.

Other articles