Published Date: 01.07.2023

Research on the Development of Teaching Methods in a Paradigm Approach

Annotation

To solve the problem associated with highlighting the essence of updating modern teaching methods, which determines the readiness of a modern teacher for methodological activities in the development of the educational environment, a paradigmatic approach was chosen. When using this approach to analyze the genesis of teaching methods as a pedagogical phenomenon, paradigms of teaching methods are identified, for which the dominant teaching methods and the main factors influencing their emergence and (or) change in significance are indicated. Generalization of the established factors made it possible to draw a conclusion about the need to include in the operational composition of modern methods of teaching schoolchildren methods of working with information (its change, structuring and evaluation), as well as methods of self- and mutual learning, taking into account professional-conventional attitudes and communication possibilities of subjects of educational interaction in within the framework of cultural traditions and ideological rules.




Library

1. 10. Поздняков С. Н. Моделирование информационной среды как технологическая основа обучения математике: автореф. дис. … д-ра пед. наук / С. Н. Поздняков. — Москва [б. и.], 1998. — 34 с.
2. Pozdnyakov S. N. Modelirovanie informatsionnoi sredy kak tekhnologicheskaya osnova obucheniya matematike: avtoref. dis. … d-ra ped. nauk / S. N. Pozdnyakov. — Moskva [b. i.], 1998. — 34 s.
3. 11. Прокофьева Г. П. Становление категории «цивилизация» как универсальной единицы анализа исторического процесса: автореф. дис. … канд. филос. наук / Г. П. Прокофьева. — Хабаровск, 2002. — 23 с.
4. Prokof’eva G. P. Stanovlenie kategorii «tsivilizatsiya» kak universal’noi edinitsy analiza istoricheskogo protsessa: avtoref. dis. … kand. filos. nauk / G. P. Prokof’eva. — Khabarovsk, 2002. — 23 s.
5. 12. Пушкарев Ю. В. Факторы, определяющие развитие когнитивных способностей в условиях цифровизации процессов образования: обзор текущих исследований / Ю. В. Пушкарев, Е. А. Пушкарева // Science for education today. — 2022. — № 6. — С. 111–136.
6. Pushkarev Yu. V. Faktory, opredelyayushchie razvitie kognitivnykh sposobnostei v usloviyakh tsifrovizatsii protsessov obrazovaniya: obzor tekushchikh issledovanii / Yu. V. Pushkarev, E. A. Pushkareva // Science for education today. — 2022. — № 6. — S. 111
7. 13. Роберт И. В. Развитие понятийного аппарата педагогики: цифровые информационные технологии образования / И. В. Роберт // Педагогическая информатика. — 2019. — № 1. — С. 108–121.
8. Robert I. V. Razvitie ponyatiinogo apparata pedagogiki: tsifrovye informatsionnye tekhnologii obrazovaniya/ I.V.Robert// Pedagogicheskaya informatika.— 2019.— №1.— S.108–121.
9. 14. Семенова И. Н. Исследование сущности понятия «метод обучения» в «современной (глобальной информационно-коммуникационной)» образовательной парадигме / И. Н. Семенова // Педагогическое образование в России. — 2015. — № 7. — С. 112–119.
10. Semenova I. N. Issledovanie sushchnosti ponyatiya «metod obucheniya» v «sovremennoi (global’noi informatsionno-kommunikatsionnoi)» obrazovatel’noi paradigme / I. N. Semenova // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. — 2015. — № 7. — S. 112–119.
11. 15. Семенова И. Н. Проектирование методов для формирования функциональной грамотности у обучающихся средней школы в условиях использования цифровой образовательной среды / И. Н. Семенова, А. В. Слепухин // Педагогическое образование в России. — 2022. — №
12. Semenova I. N. Proektirovanie metodov dlya formirovaniya funktsional’noi gramotnosti u obuchayushchikhsya srednei shkoly v usloviyakh ispol’zovaniya tsifrovoi obrazovatel’noi sredy / I. N. Semenova, A. V. Slepukhin // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii.
13. 16. A narrative review of methods used to examine digital gaming impacts on learning and cognition during middle childhood / R. M. Flynn, E. Kleinknecht, A. A. Ricker, F. C. Blumberg // International Journal of Child-Computer Interaction. — 2021. — Vol. 3
14. 17. Farooq S. Comparison of impact of activity based and traditional methods of teaching on achievement in mathematics / S. Farooq, A. Hussain, A. Mehmood // Bulletin of Education and Research. — 2005. — Vol. 27 (2). — P. 57–64.
15. 18. Qintal H. et al. The New Structure of Smart Education under the Background of the Fourth Industrial Revolution // China Education Technology. — 2019. — No. 3. — Р. 1.
16. 19. Romero Oliva M. F. Students’ perception of Virtual Learning Environments and the development of oral communication competence. A case study / M. F. Romero Oliva, A. Corpas Martos // Revista Espacios. — 2019. — Vol. 40 (5). — P. 2.
17. 20. Semenova I. Metodology of teaching mathematics methods designing in the modern educational paradigm / I. Semenova. — Yelm, WA, USA: Science Book Publishing House, 2014. — 156 с.
18. Kokhanovskii V. P. Filosofiya i metodologiya nauki: uchebnik dlya vyssh. ucheb. zavedenii / V. P. Kokhanovskii. — Rostov-na-Donu: Feniks, 1999. — 576 s.
19. 1. Артыкбаева Е. В. Теория и технология электронного обучения в общеобразовательной школе: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / Е. В. Артыкбаева. — Алматы, 2010. — 47 с.
20. Artykbaeva E.V.Teoriya i tekhnologiya elektronnogo obucheniya v obshcheobrazovatel’noi shkole: avtoref. dis. … d-ra ped. nauk: 13.00.02 / E. V. Artykbaeva. — Almaty, 2010. — 47 s.
21. 2. Бондаревская Е. В. Парадигмальный подход к разработке содержания ключевых педагогических компетенций / Е. В. Бондаревская, С. В. Кульневич // Педагогика. — 2004. — № 10. — С. 23–31.
22. Bondarevskaya E. V. Paradigmal’nyi podkhod k razrabotke soderzhaniya klyuchevykh pedagogicheskikh kompetentsii / E. V. Bondarevskaya, S. V. Kul’nevich // Pedagogika. — 2004. — № 10. — S. 23–31.
23. 3. Бороненко Т. А. Модернизация педагогического образования в условиях цифровой трансформации / Т. А. Бороненко, В. С. Федотова // Высшее образование: проблемы и трансформации: коллективная монография / отв. ред. А. Ю. Нагорнова. — Ульяновск: Зебра, 2019.
24. Boronenko T. A. Modernizatsiya pedagogicheskogo obrazovaniya v usloviyakh tsifrovoi transformatsii / T. A. Boronenko, V. S. Fedotova // Vysshee obrazovanie: problemy i transformatsii: kollektivnaya monografiya / otv. red. A. Yu. Nagornova. — Ul’yanovsk: Z
25. 4. Дугин А. Г. Эволюция парадигмальных оснований науки / А. Г. Дугин. — Москва: Арктогея-Центр, 2002. — 418 с.
26. Dugin A. G. Evolyutsiya paradigmal’nykh osnovanii nauki / A. G. Dugin. — Moskva: Arktogeya-Tsentr, 2002. — 418 s.
27. 5. Кохановский В. П. Философия и методология науки: учебник для высш. учеб. заведений / В. П. Кохановский. — Ростов-на-Дону: Феникс, 1999. — 576 с.
28. 6. Кун Т. Структура научных революций / Т. Кун. — Москва: Прогресс, 1977. — 300 с.
29. Kun T. Struktura nauchnykh revolyutsii / T. Kun. — Moskva: Progress, 1977. — 300 s.
30. 7. Личман Б. В. Теория и методология истории России / Б. В. Личман // Вестник Уральского ин-та экономики, управления и права. — 2007. — № 1. — С. 59–64.
31. Lichman B. V. Teoriya i metodologiya istorii Rossii / B. V. Lichman // Vestnik Ural’skogo in-ta ekonomiki, upravleniya i prava. — 2007. — № 1. — S. 59–64.
32. 8. Лызь Н. А. Взгляд на парадигмы и изменения в педагогике / Н. А. Лызь // Педагогика. — 2005. — № 8. — С. 16–26.
33. Lyz’ N. A. Vzglyad na paradigmy i izmeneniya v pedagogike / N. A. Lyz’ // Pedagogika. — 2005. — № 8. — S. 16–26.
34. 9. Никулина Т. В. Информатизация и цифровизация образования: понятия, технологии, управление / Т. В. Никулина, Е. Б. Стариченко // Педагогическое образование в России. — 2018. — № 8. — С. 107–112.
35. Nikulina T. V. Informatizatsiya i tsifrovizatsiya obrazovaniya: ponyatiya, tekhnologii, upravlenie / T. V. Nikulina, E. B. Starichenko // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. — 2018. — № 8. — S. 107–112.

Other articles