Published Date: 01.07.2023

Golden Rules of Pedagogy: Humanistic Ideas of European and American Pedagogical Thought (“The Athenian School”, Ya. A. Komensky, G. Kershensteiner, M. Montessori, J. Dewey)

Annotation

Russian pedagogic thought occupies a significant place in the world pedagogic system. It is characterized by constant search for spiritual and moral foundations which should be the basis of the educational process. A certain extent in the development of humanistic pedagogy is also typical for European-American civilization. It is evidenced by the fact that the Russian pedagogy ideas match with the advanced ideas of European and American pedagogical thought. The aim of the article is to analyze the experience of implementing humanistic ideas in the practice of organizing the educational process associated with the traditions of the “Athenian school” and names of such famous educators as J. A. Comenius, G. Kerschensteiner, M. Montessori, J. Dewey.




Library

1. Sharukhin A. P. Metodologiya pedagogiki voennykh obrazovatel’nykh organizatsii voisk natsional’noi gvardii Rossiiskoi Federatsii / A. P. Sharukhin, T. G. Sharukhina // Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta MVD Rossii. — 2017. — № 3 (75). — S. 201–205.
2. 12. Шарухин А. П. Методология педагогики военных образовательных организаций войск национальной гвардии Российской Федерации / А. П. Шарухин, Т. Г. Шарухина // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. — 2017. — № 3 (75). — С. 201–205.
3. Sistema Montessori // Bol’shoi psikhologicheskii slovar’ / pod red. B. G. Meshcheryakova, akad. V. P. Zinchenko. — Moskva: Praim-Evroznak, 2003. — 632 s.
4. 11. Система Монтессори // Большой психологический словарь / под ред. Б. Г. Мещерякова, акад. В. П. Зинченко. — Москва: Прайм-Еврознак, 2003. — 632 с.
5. Mysliteli obrazovaniya / red. Z. Morsi. — Moskva: Progress, 1994. — T. 2. — 416 s.
6. 10. Мыслители образования/ ред. З.Морси. — Москва: Прогресс, 1994.— Т.2.— 416с.
7. Kun T. Struktura nauchnykh revolyutsii / T. Kun. — Moskva: Yuniti-Dana, 2002. — 605 s.
8. 9. Кун Т. Структура научных революций / Т. Кун. — Москва: Юнити-Дана, 2002. — 605 с.
9. Komenskii Ya. A. Velikaya didaktika: izbr. ped. soch.: v 2 t. / Ya. A. Komenskii. — Moskva: APN RSFSR, 1982. — T. 1. — 655 s.
10. 8. Коменский Я. А. Великая дидактика: избр. пед. соч.: в 2 т. / Я. А. Коменский. — Москва: АПН РСФСР, 1982. — Т. 1. — 655 с.
11. D’yui Dzh. Ot rebenka — k miru, ot mira — k rebenku / Dzh. D’yui. — Moskva : Karapuz, 2009. — 352 s.
12. 7. Дьюи Дж. От ребенка — к миру, от мира — к ребенку / Дж. Дьюи. — Москва: Карапуз, 2009. — 352 с.
13. Dzhurinskii A. N. Istoriya obrazovaniya i pedagogicheskoi mysli: uchebnik dlya stud. vyssh. ucheb. zavedenii / A. N. Dzhurinskii. — Moskva : Vlados-Press, 2003. — 400 s.
14. 6. Джуринский А. Н. История образования и педагогической мысли: учебник для студ. высш. учеб. заведений / А. Н. Джуринский. — Москва: Владос-Пресс, 2003. — 400 с.
15. Voennaya pedagogika : uchebnik dlya vuzov [Elektronnyi resurs] / I. A. Alekhin, A. A. Avuza, T. N. Gerasimova [i dr.] ; pod obshch. red. I. A. Alekhina. — Moskva: Yurait, 2023. — 414 s. — (Vysshee obrazovanie). — Obrazovatel’naya platforma Yurait [sait].
16. 5. Военная педагогика: учебник для вузов [Электронный ресурс] / И. А. Алёхин, А. А. Авуза, Т. Н. Герасимова [и др.]; под общ. ред. И. А. Алёхина. — Москва: Юрайт, 2023. — 414 с. — (Высшее образование). — Образовательная платформа Юрайт [сайт]. — URL: <a href="http" target="_blank">http</a>
17. Boguslavskii M. V.Istoriya pedagogiki: metodologiya, teoriya, personalii: monografiya / M. V. Boguslavskii. — Moskva: FGNU ITIP RAO, Izdatel’skii tsentr IET, 2012. — 436 s.
18. 4. Богуславский М. В. История педагогики: методология, теория, персоналии: монография / М. В. Богуславский. — Москва: ФГНУ ИТИП РАО, Издательский центр ИЭТ, 2012. — 436 с.
19. Bobryshov S. V. Istoriko-pedagogicheskoe issledovanie razvitiya pedagogicheskogo znaniya: metodologiya i teoriya: monografiya / S. V. Bobryshov. — Stavropol’: Izd-vo SKSI, 2006. — 300 s.
20. 3. Бобрышов С. В. Историко-педагогическое исследование развития педагогического знания: методология и теория : монография / С. В. Бобрышов. — Ставрополь: Изд-во СКСИ, 2006. — 300 с.
21. Alekhin I. A. O vospitanii voennosluzhashchikh i vsei molodezhi na istoricheskom nasledii v usloviyakh sovremennoi gibridnoi voiny / I. A. Alekhin, V. N. Ostashkin, D. V. Shut’ko // Mir obrazovaniya — obrazovanie v mire. — 2022. — № 2 (86). — S. 90–100. —
22. 2. Алёхин И. А. О воспитании военнослужащих и всей молодежи на историческом наследии в условиях современной гибридной войны / И. А. Алёхин, В. Н. Осташкин, Д. В. Шутько // Мир образования — образование в мире. — 2022. — № 2 (86). — С. 90– 100. — DOI: 10.5
23. Alekhin I. A. Istoriya pedagogiki: uchebnik / I. A. Alekhin, E. I. Fedak. — 2-e izd., pererab. — Moskva, 2019.
24. 1. Алёхин И. А. История педагогики: учебник / И. А. Алёхин, Е. И. Федак. — 2-е изд., перераб. — Москва, 2019.

Other articles