Published Date: 01.07.2023

Integration of Classical and Innovative as a Factor in the Development of Domestic Didactic Theories

Annotation

In the article, the editor-in-chief draws the attention of researchers and readers to the importance of observing the principle of continuity and consistency in the process of developing and implementing innovations in pedagogical theory and practice. The fact is that pedagogy itself as a science, or more precisely the art of education, does not imply sharp changes in polarities and vectors of orientation in training and education of a person. As you know, the basis of training and education is formed by established pedagogical theories, concepts, and provisions. It is important that innovations in pedagogy are not contradictory in nature and do not imply a sharp change in their focus. Such changes usually lead to chaos in a person’s consciousness and negatively affect both the results of learning and, especially, education. In order to preserve progressive development in pedagogical science and practice, the author proposes a consideration of classical and innovative teaching theories in general pedagogy and higher education pedagogy, reveals the main trends and patterns of formation and development of basic didactic theories and concepts in domestic pedagogy. Features of implementation of classical theories in modern universities are shown: the associative-reflexive theory of learning and the theory of gradual formation of mental actions, as well as the innovative theory of problem-based and digital learning. Along with this, an effective integration of specific didactic concepts: pedocentric, Bell Lancaster, Mannheim, brigade-laboratory, Dalton plan, Winnetka plan into modern programmed education is substantiated.




Library

1. Tekhnologii professional’no orientirovannogo obucheniya: uchebnik / pod obshch. red. I. A. Alekhina. — Moskva: VU, 2019. — 299 s.
2. 11. Технологии профессионально ориентированного обучения: учебник / под общ. ред. И. А. Алёхина. — Москва: ВУ, 2019. — 299 с.
3. Teoriya i praktika professional’nogo obrazovaniya ofitserov v voennykh vuzakh Rossiiskoi Federatsii: monografiya / A. A. Avuza, I. A. Alekhin, V. N. Voronov [i dr.]. — Moskva, 2018.
4. 10. Теория и практика профессионального образования офицеров в военных вузах Российской Федерации: монография / А. А. Авуза, И. А. Алёхин, В. Н. Воронов [и др.]. — Москва, 2018.
5. Teoriya obucheniya i pedagogicheskie tekhnologii / I. A. Alekhin, E.I. Fedak, A. V. Denikin [i dr.]. — 2-e izd., pererab. — Moskva, 2019.
6. 9. Теория обучения и педагогические технологии / И. А. Алёхин, Е. И. Федак, А. В. Деникин [и др.]. — 2-е изд., перераб. — Москва, 2019.
7. Psikhologicheskie usloviya razvitiya poznavatel’noi samostoyatel’nosti obuchayushchikhsya na osnove interaktivnykh didakticheskikh tekhnologii / I. A. Alekhin, N. A. Davydov, A. V. Denikin, A. D. Lazukin // Mir obrazovaniya — obrazovanie v mire. — 2021. —
8. 8. Психологические условия развития познавательной самостоятельности обучающихся на основе интерактивных дидактических технологий / И. А. Алёхин, Н. А. Давыдов, А. В. Деникин, А. Д. Лазукин // Мир образования — образование в мире. — 2021. — № 3 (83). — С.
9. Ivanov V. P. Voennaya didaktika: ucheb. posobie / V. P. Ivanov. — Moskva: VU, 2022. — 272 s.
10. 7. Иванов В. П. Военная дидактика: учеб. пособие / В. П. Иванов. — Москва: ВУ, 2022. — 272 с.
11. Voennaya pedagogika : uchebnik dlya vuzov / I. A. Alekhin, A. A. Avuza, V. V. Boguslavskii [i dr.]; pod obshch. red. I. A. Alekhina. — 1-e izd. — Moskva: Yurait, 2023. — 414 s. — (Seriya 76, Vysshee obrazovanie).
12. 6. Военная педагогика: учебник для вузов / И. А. Алёхин, А. А. Авуза, В. В. Богуславский [и др.]; под общ. ред. И. А. Алёхина. — 1-е изд. — Москва: Юрайт, 2023. — 414 с. — (Серия 76, Высшее образование).
13. Voennaya didaktika: uchebnik / pod obshch. red. V. G. Mikhailovskogo. — 2-e izd., pererab. — Moskva: ID Kupriyanova, 2010. — 503 s.
14. 5. Военная дидактика: учебник / под общ. ред. В. Г. Михайловского. — 2-е изд., перераб. — Москва: ИД Куприянова, 2010. — 503 с.
15. Vdovyuk V. I. Osnovy pedagogiki vysshei voennoi shkoly (strukturno-logicheskie skhemy) / V. I. Vdovyuk, V. N. Novikov, G. A. Shabanov. — Moskva: VA RVSN im. Petra Velikogo, 1999. — 95 s.
16. 4. Вдовюк В. И. Основы педагогики высшей военной школы (структурно-логические схемы) / В. И. Вдовюк, В. Н. Новиков, Г. А. Шабанов. — Москва: ВА РВСН им. Петра Великого, 1999. — 95 с.
17. Alekhin I. A. Pedagogicheskaya tekhnologiya sovremennoi podgotovki spetsialistov v voennykh vuzakh Rossii / I. A. Alekhin, N. A. Davydov // Izvestiya Rossiiskoi akademii obrazovaniya.— 2021.— №1–2 (54).— S.135–146.— DOI: 10.51944/2073-8498_2021_1-2_135
18. 3. Алёхин И. А. Педагогическая технология современной подготовки специалистов в военных вузах России / И. А. Алёхин, Н. А. Давыдов // Известия Российской академии образования. — 2021. — № 1–2 (54). — С. 135–146. — DOI: 10.51944/2073-8498_2021_1-2_135
19. Alekhin I. A. Istoriya pedagogiki : uchebnik / I. A. Alekhin, E. I. Fedak. — 2-e izd., pererab. — Moskva, 2019.
20. 2. Алёхин И. А. История педагогики: учебник / И. А. Алёхин, Е. И. Федак. — 2-е изд., перераб. — Москва, 2019.
21. Aktual’nye voprosy teoreticheskoi i prakticheskoi pedagogiki v Vooruzhennykh Silakh Rossiiskoi Federatsii: monografiya / I. A. Alekhin, A. A. Aronov [i dr.]. — Moskva, 2018.
22. 1. Актуальные вопросы теоретической и практической педагогики в Вооруженных Силах Российской Федерации: монография / И. А. Алёхин, А. А. Аронов [и др.]. — Москва, 2018.

Other articles