Published Date: 01.07.2024

Relationship between Parent-Child Relationships and Child’s Attitude towards Himself (Using the Example of Adolescent Age)

Annotation

The publication reflects the results of the implementation of an experimental program, the purpose of which was to study the relationship between relationships in the “parent-adolescent” system and the nature of adolescents’ self-attitude. Based on the method of theoretical understanding of available information in the area of interest and understanding self-attitude as a capacious complex education based on the integration of private ideas about oneself, highlighting as features of adolescents’ attitude towards themselves the need for them to know and understand themselves, their individuality, and assuming that a teenager’s attitude towards himself directly depends on the nature, direction and content of his parents’ communication with him, an experimental research program was designed and implemented, which objectively proved the validity of the hypothesis we formulated.




Library

1. 11. Пантилеев, С. Р. Методика исследования самоотношения / С. Р. Пантилеев. — Москва : Смысл, 1993. — 32 с.
2. Pantileev, S. R. Metodika issledovaniya samootnosheniya / S. R. Pantileev. — Moskva : Smy`sl, 1993. — 32 s.
3. 12. Рубинштейн, С. Л. Проблемы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — Москва : Наука, 1976. — 424 с.
4. Rubinshtejn, S. L. Problemy` obshhej psixologii / S. L. Rubinshtejn. — Moskva : Nauka, 1976. — 424 s.
5. 13. Серебрякова, Т. А. Влияние детско-родительского взаимодействия на отношение подростков к себе / Т. А. Серебрякова, В. С. Елагина // Нижегородский психологический альманах. — 2022. — № 1. — URL: <a href="http://psykaf417.esrae.ru/35-345" target="_blank">http://psykaf417.esrae.ru/35-345</a> (дата обращения: 09.05.2
6. Serebryakova, T. A. Vliyanie detsko-roditel`skogo vzaimodejstviya na otnoshenie podrostkov k sebe / T. A. Serebryakova, V. S. Elagina // Nizhegorodskij psixologicheskij al`manax. — 2022. — № 1. — URL: <a href="http://psykaf417.esrae.ru/35-345" target="_blank">http://psykaf417.esrae.ru/35-345</a> (data obrashheniya: 0
7. 14. Спиваковская, А. С. Психотерапия: игра, детство, семья / А. С. Спиваковская. — Москва : Апрель пресс : ЭКСМО-пресс, 1999. — Т. 1. — 304 с.
8. Spivakovskaya, A. S. Psixoterapiya: igra, detstvo, sem`ya / A. S. Spivakovskaya. — Moskva : Aprel` press : E`KSMO-press, 1999. — T. 1. — 304 s.
9. 15. Трояновская, П. Методика «Детско-родительские отношения в подростковом возрасте» — родитель глазами подростка / П. Трояновская // Семейная психология и семейная терапия. — 2003. — № 3. — С. 17–21.
10. Troyanovskaya, P. Metodika «Detsko-roditel`skie otnosheniya v podrostkovom vozraste» — roditel` glazami podrostka / P. Troyanovskaya // Semejnaya psixologiya i semejnaya terapiya. — 2003. — № 3. — S. 17–21.
11. 16. Фархутдинова, Ю. Н. Страхи как детерминанта «магического мышления» у подростков / Ю. Н. Фархутдинова // Вестник Мининского университета. — 2023. — Т. 11, № 3. — С. 7–20.
12. Farxutdinova, Yu. N. Straxi kak determinanta «magicheskogo my`shleniya» u podrostkov / Yu. N. Farxutdinova // Vestnik Mininskogo universiteta. — 2023. — T. 11, № 3. — S. 7–20.
13. 17. Хелькевич, Е. В. Б. Ф. Скиннер и Всемирный день поведенческого анализа / Е. В. Хелькевич // Аутизм и нарушения развития. — 2021. — Т. 19, № 2 (71). — C. 69–70.
14. Xel`kevich, E. V. B. F. Skinner i Vsemirny`j den` povedencheskogo analiza / E. V. Xel`kevich // Autizm i narusheniya razvitiya. — 2021. — T. 19, № 2 (71). — S. 69–70.
15. 18. Чернобровкина, С. В. Тип детско-родительских отношений как фактор характеристик коммуникативной сферы и социометрического статуса у дошкольников / С. В. Чернобровкина // Вестник Омского университета. Серия «Психология». — 2017. — № 2. — С. 22–32.
16. Chernobrovkina, S. V. Tip detsko-roditel`skix otnoshenij kak faktor xarakteristik kommunikativnoj sfery` i sociometricheskogo statusa u doshkol`nikov / S. V. Chernobrovkina // Vestnik Omskogo universiteta. Seriya «Psixologiya». — 2017. — № 2. — S. 22–32.
17. 19. Bello, C. B. Health status of families : A comparative study of one-parent and twoparent families in Ondo State, Nigeria / C. B. Bello, O. Irinoye, O. A. Akpor // African Journal Primary Health Care & Family Medicine. — 2018. — Vol. 10, № 1. — Р. 167–
18. 20. Hall, G. S. Adolescence : its Psychology and its relations to Physiology, Anthropology, Sociology, Sex, Crime, Religion and Education / G. S. Hall // Classics in the History of Psychology. — New York, 2011. — Р. 341–347.
19. 21. Health and health risk behaviour of adolescents — Differences according to family structure. Results of the German KiGGS cohort study / P. Rattay, E. von der Lippe, E. Mauz [et al.] // PLoS ONE. — 2018. — Vol. 13, № 3. — Р. 241–251.
20. 22. The role of fathers’ versus mothers’ parenting in emotion-regulation development from mid-late adolescence : Disentangling between-family differences from within-family effects / C. J. Van Lissa, R. Keizer, P. A. C. Van Lier [et al.] // Developmental
21. 1. Ананьев, Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. — Санкт-Петербург : Питер, 2016. — 288 с. — (Мастера психологии).
22. Anan`ev, B. G. Chelovek kak predmet poznaniya / B. G. Anan`ev. — Sankt-Peterburg : Piter, 2016. — 288 s. — (Mastera psixologii).
23. 2. Бандура, А. Теория социального научения / А. Бандура. — Санкт-Петербург : Евразия, 2000. — 320 с.
24. Bandura, A. Teoriya social`nogo naucheniya / A. Bandura. — Sankt-Peterburg : Evraziya, 2000. — 320 s.
25. 3. Берн, Э. Трансакционный анализ в психотерапии / Э. Берн. — Москва : Эксмо, 2015. — 368 с.
26. Bern, E` . Transakcionny`j analiz v psixoterapii / E` . Bern. — Moskva : E`ksmo, 2015. — 368 s.
27. 4. Боулби, Дж. Привязанность / Дж. Боулби. — Москва : Гардарики, 2003. — 447 с.
28. Boulbi, Dzh. Privyazannost` / Dzh. Boulbi. — Moskva : Gardariki, 2003. — 447 s.
29. 5. Варга, А. Я. Введение в системную семейную психотерапию / А. Я. Варга. — Москва : Когито-Центр, 2011. — 184 с.
30. Varga, A. Ya. Vvedenie v sistemnuyu semejnuyu psixoterapiyu / A. Ya. Varga. — Moskva : Kogito-Centr, 2011. — 184 s.
31. 6. Вилюнас, В. К. Психологические механизмы мотивации человека / В. К. Вилюнас. — Москва : Изд-во МГУ, 1990. — 283 с.
32. Vilyunas, V. K. Psixologicheskie mexanizmy` motivacii cheloveka / V. K. Vilyunas. — Moskva : Izd-vo MGU, 1990. — 283 s.
33. 7. Вихман, А. А. Психометрическая проверка опросника кибербуллинга и агрессии в Интернете / А. А. Вихман, Е. Н. Волкова, Л. В. Скитневская // Вестник Мининского университета. — 2023. — Т. 11, № 4. — С. 9–30.
34. Vixman, A. A. Psixometricheskaya proverka oprosnika kiberbullinga i agressii v Internete / A. A. Vixman, E. N. Volkova, L. V. Skitnevskaya // Vestnik Mininskogo universiteta. — 2023. — T. 11, № 4. — S. 9–30.
35. 8. Выготский, Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. / Л. С. Выготский. — Москва : Педагогика, 1984. — Т. 6. Научное наследство / под ред. М. Г. Ярошевского. — 400 с.
36. Vy`gotskij, L. S. Sobranie sochinenij : v 6 t. / L. S. Vy`gotskij. — Moskva : Pedagogika, 1984. — T. 6. Nauchnoe nasledstvo / pod red. M. G. Yaroshevskogo. — 400 s.
37. 9. Марковская, И. М. Тренинг взаимодействия родителей с детьми / И. М. Марковская. — Санкт-Петербург : Речь, 2000. — 150 с.
38. Markovskaya, I. M. Trening vzaimodejstviya roditelej s det`mi / I. M. Markovskaya. — Sankt-Peterburg : Rech`, 2000. — 150 s.
39. 10. Мурашов, А. А. Из тонких линий идеала : из опыта работы : кн. для учителя / А. А. Мурашов. — Москва : Просвещение, 1990. — 96 с.
40. Murashov, A. A. Iz tonkix linij ideala : iz opy`ta raboty` : kn. dlya uchitelya / A. A. Murashov. — Moskva : Prosveshhenie, 1990. — 96 s.

Other articles