Published Date: 01.07.2024

Status of Autoaggression in the Paradigm of Types of Aggressiveness of a Teenager

Annotation

The purpose of the work is to study the place and features of the relationship of autoaggression with various types of aggressiveness of a teenager. The study involved 346 adolescents (age = 11–16). The “Aggressiveness Test” technique was used (L. G. Pochebut’s questionnaire). It was revealed that autoaggression is a significant specific feature of adolescent aggressiveness, which retains its severity throughout adolescence. The features of the severity of the results of 5 scales of aggressiveness at different stages of adolescence were found. The structure and ranking of the types of aggressiveness of a teenager are revealed, which make it possible to establish the features of their transformation in the process of growing up of students. Correlations and differences between types of aggressiveness are presented.




Library

1. 11. Реан, А. А. Аутоагрессивный паттерн личности / А. А. Реан // «Ананьевские чтения — 98» : тез. науч.-практ. конф. / под общ. ред. А. А. Крылова. — Санкт-Петербург, 1998. — С. 52–54.
2. Rean, A. A. Autoagressivny`j pattern lichnosti / A. A. Rean // «Anan`evskie chteniya — 98» : tez. nauch.-prakt. konf. / pod obshh. red. A. A. Kry`lova. — Sankt-Peterburg, 1998. — S. 52–54.
3. 12. Российская Федерация. Правительство. О направлении методических рекомендаций (вместе с «Методическими рекомендациями для сотрудников образовательных организаций высшего образования, курирующих воспитательную работу с молодежью, по профилактике буллинг
4. Rossijskaya Federaciya. Pravitel`stvo. O napravlenii metodicheskix rekomendacij (vmeste s «Metodicheskimi rekomendaciyami dlya sotrudnikov obrazovatel`ny`x organizacij vy`sshego obrazovaniya, kuriruyushhix vospitatel`nuyu rabotu s molodezh`yu, po profilak
5. 13. Тирон, С. С. Самоповреждающее поведение и конфликтоустойчивость подростков / С. С. Тирон, С. В. Яремчук // Вестник Прикамского социального института. — 2023. — № 1 (94). — С. 153–157.
6. Tiron, S. S. Samopovrezhdayushhee povedenie i konfliktoustojchivost` podrostkov / S. S. Tiron, S. V. Yaremchuk // Vestnik Prikamskogo social`nogo instituta. — 2023. — № 1 (94). — S. 153–157.
7. 14. Чуева, Е. Н. Самоповреждающее поведение детей и подростков / Е. Н. Чуева // Вестник Камчатской региональной ассоциации «Учебно-научный центр». Гуманитарные науки. — 2017. — № 1 (29). — С. 71–77.
8. Chueva, E. N. Samopovrezhdayushhee povedenie detej i podrostkov / E. N. Chueva // Vestnik Kamchatskoj regional`noj associacii «Uchebno-nauchny`j centr». Gumanitarny`e nauki. — 2017. — № 1 (29). — S. 71–77.
9. 15. Шаталина, М. А. Психологические особенности подростков с выраженной склонностью к аутоагрессии / М. А. Шаталина // Актуальные проблемы педагогики и психологии. — 2020. — № 1. — С. 59–62.
10. Shatalina, M. A. Psixologicheskie osobennosti podrostkov s vy`razhennoj sklonnost`yu k autoagressii / M. A. Shatalina // Aktual`ny`e problemy` pedagogiki i psixologii. — 2020. — № 1. — S. 59–62.
11. 16. Яковлев, Б. П. Аутоагрессивные тенденции современных подростков / Б. П. Яковлев, О. Г. Литовченко // Фундаментальные исследования. — 2004. — № 3. — С. 92–94. — URL: <a href="https://fundamental-research.ru/ru/article/view?id=4802" target="_blank">https://fundamental-research.ru/ru/article/view?id=4802</a> (дата обращения: 04.02.2024).
12. Yakovlev, B. P. Autoagressivny`e tendencii sovremenny`x podrostkov / B. P. Yakovlev, O. G. Litovchenko // Fundamental`ny`e issledovaniya. — 2004. — № 3. — S. 92–94. — URL: <a href="https://fundamental-research.ru/ru/article/view?id=4802" target="_blank">https://fundamental-research.ru/ru/article/view?id=4802</a> (data obrashheniya: 04.02.2
13. 17. Beer, S. Aggression and Self Esteem Among Teenagers. Glob / S. Beer, H. Aejaz, W. Amin // Global Journal of Intellectual & Developmental Disabilities. — 2017. — Vol. 3, № 2. — P. 555–608. — DOI: 10.19080/GJIDD.2017.03.555608
14. 18. Decety, J. The social neuroscience of empathy / J. Decety, W. J. Ickes. — Cambridge : MIT Press, 2009. — 255 р. — URL: <a href="https://archive.org/details/socialneuroscien0000unse_" target="_blank">https://archive.org/details/socialneuroscien0000unse_</a> m1b1 (date of the application: 30.07.2024).
15. 19. Empathy versus offending, aggression, and bullying : Advancing knowledge using the basic empathy scale / ed. by D. Jolliffe, D. P. Farrington. — London : Taylor & Francis, 2021. — 259 р. — <a href="https://doi.org/10.4324/9780429287459" target="_blank">https://doi.org/10.4324/9780429287459</a>
16. 20. Euler, F. Distinct profiles of reactive and proactive aggression in adolescents: associations with cognitive and affective empathy / F. Euler, C. Steinlin, Ch. Stadler // Child Adolescent Psychiatry Mental Health. — 2017. — Vol. 11, № 1. — DOI: 10.118
17. 21. Feshbach, N. D. Empathy and education / N. D. Feshbach, S. Feshbach // The social neuroscience of empathy / ed. by J. Decety, W. Ickes. — Cambrigde, 2009. — P. 85–98. — URL: <a href="https://archive.org/details/socialneuroscien0000unse" target="_blank">https://archive.org/details/socialneuroscien0000unse</a> (date of the application
18. 22. Ifeanacho, N. C. Effects of Self-esteem and Gender on Aggressive Behavior among Adolescents / N. C. Ifeanacho, E. E. Nwokolo // Journal of Psychology. — 2017. — Vol. 8, № 2. — P. 61–67. — DOI: 10.1080/09764224.2017.1336322
19. 23. Reactive/proactive aggression and affective/cognitive empathy in children with ASD / L. B. Pouw, C. Rieffe, P. Oosterveld [et al.] // Research in Developmental Disabilities. — 2013. — Vol. 34, № 4. — P. 1256–1266. — DOI: 10.1016/j.ridd.2012.12.022
20. 24. The effect of life events, resilience, self-esteem, and coping styles on aggressive behavior among left-behind adolescents : Structural equation modeling / Zh. Jie, L. Yifei, L. Juan [et al.] // Frontiers in Psychiatry. — 2023. — Vol. 14. — DOI: 10.33
21. 25. Vachon, D. D. Fixing the problem with empathy: development and validation of the affective and cognitive measure of empathy / D. D. Vachon, D. R. Lynam // Assessment. — 2015. — Vol. 23, № 22. — P. 1–15. — DOI: 10.1177/1073191114567941
22. 1. Григорьева, А. А. Концепция психопрофилактики аутоагрессивного поведения подростков : экзистенциально-аналитический аспект : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.04 / Григорьева Александрина Андреевна. — Москва, 2021. — 315 с. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> www.dissercat
23. Grigor`eva, A. A. Koncepciya psixoprofilaktiki autoagressivnogo povedeniya podrostkov : e`kzistencial`no-analiticheskij aspekt : dis. … d-ra psixol. nauk : 19.00.04 / Grigor`eva Aleksandrina Andreevna. — Moskva, 2021. — 315 s. — URL: <a href="https://www.dissercat" target="_blank">https://www.dissercat</a>
24. 2. Долгополова, В. С. Аутоагрессия как защитный механизм в процессе становления личности / В. С. Долгополова // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. — 2016. — № 11/4. — С. 665–667.
25. Dolgopolova, V. S. Autoagressiya kak zashhitny`j mexanizm v processe stanovleniya lichnosti / V. S. Dolgopolova // Mezhdunarodny`j zhurnal prikladny`x i fundamental`ny`x issledovanij. — 2016. — № 11/4. — S. 665–667.
26. 3. Иванова, А. Д. Психолого-педагогическое исследование гендерных различий агрессивности подростков / А. Д. Иванова, Д. Ф. Шамсутдинова // Научное обозрение. Педагогические науки. — 2017. — № 1. — С. 109–112. — URL: <a href="https://science-pedagogy." target="_blank">https://science-pedagogy.</a> ru/ru/article
27. Ivanova, A. D. Psixologo-pedagogicheskoe issledovanie genderny`x razlichij agressivnosti podrostkov / A. D. Ivanova, D. F. Shamsutdinova // Nauchnoe obozrenie. Pedagogicheskie nauki. — 2017. — № 1. — S. 109–112. — URL: <a href="https://science-pedagogy.ru/" target="_blank">https://science-pedagogy.ru/</a> ru/arti
28. 4. Исследование аутоагрессивного поведения школьной молодежи / А. В. Бурлака, Р. Ш. Аминов, Ю. А. Чумак, И. Б. Храпенко // Международный научно-исследовательский журнал. — 2021. — № 5/4 (107). — С. 61–63. — DOI: 10.23670/IRJ.2021.107.5.113
29. Issledovanie autoagressivnogo povedeniya shkol`noj molodezhi / A. V. Burlaka, R. Sh. Aminov, Yu. A. Chumak, I. B. Xrapenko // Mezhdunarodny`j nauchno-issledovatel`skij zhurnal. — 2021. — № 5/4 (107). — S. 61–63. — DOI: 10.23670/IRJ.2021.107.5.113
30. 5. Мак-Вильямс, Н. Психоаналитическая диагностика: понимание структуры личности в клиническом процессе / Н. Мак-Вильямс. — Москва : Независимая фирма «Класс», 2001. — 480 с.
31. Mak-Vil`yams, N. Psixoanaliticheskaya diagnostika: ponimanie struktury` lichnosti v klinicheskom processe / N. Mak-Vil`yams. — Moskva : Nezavisimaya firma «Klass», 2001. — 480 s.
32. 6. Матвеева, Т. В. Аутоагрессивное поведение учащихся / Т. В. Матвеева // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. — 2013. — № 4/3 (80). — С. 129–133.
33. Matveeva, T. V. Autoagressivnoe povedenie uchashhixsya / T. V. Matveeva // Vestnik Chuvashskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. I. Ya. Yakovleva. — 2013. — № 4/3 (80). — S. 129–133.
34. 7. Нартова-Бочавер, С. К. Психология суверенности: десять лет спустя / С. К. Нартова-Бочавер. — Москва : Смысл, 2017. — 200 с.
35. Nartova-Bochaver, S. K. Psixologiya suverennosti: desyat` let spustya / S. K. NartovaBochaver. — Moskva : Smy`sl, 2017. — 200 s.
36. 8. Пилягина, Г. Я. Аутоагрессия: биологическая целесообразность или психологический выбор? / Г. Я. Пилягина // Таврический журнал психиатрии. — 1999. — № 3/3. — С. 24–27.
37. Pilyagina, G. Ya. Autoagressiya: biologicheskaya celesoobraznost` ili psixologicheskij vy`bor? / G. Ya. Pilyagina // Tavricheskij zhurnal psixiatrii. — 1999. — № 3/3. — S. 24–27.
38. 9. Полякова, И. В. Подготовка педагогов-психологов: проблема влияния эмоциональной оценки на точность восприятия / И. В. Полякова // Психология обучения. — 2018. — № 4. — С. 88–97.
39. Polyakova, I. V. Podgotovka pedagogov-psixologov: problema vliyaniya e`mocional`noj ocenki na tochnost` vospriyatiya / I. V. Polyakova // Psixologiya obucheniya. — 2018. — №4. — S. 88–97.
40. 10. Полякова, И. В. Тензометрическое исследование особенностей функционирования перцептивной и эмоциональной сфер обучающегося / И. В. Полякова // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. — 2019. — Т. 19,
41. Polyakova, I. V. Tenzometricheskoe issledovanie osobennostej funkcionirovaniya perceptivnoj i e`mocional`noj sfer obuchayushhegosya / I. V. Polyakova // Izvestiya Saratovskogo universiteta. Novaya seriya. Seriya: Filosofiya. Psixologiya. Pedagogika. — 201

Other articles