Published Date: 01.07.2024

Engagement and Involvement as a Resource Complex of Personal and Professional Development of Teachers and Students

Annotation

The article is devoted to the analysis of the personal and professional development of teachers, the study of their involvement in teaching activities and the ability to involve students who become more successful in educational activities, and the teachers involved are more democratic and effective. The psychological content of the resource complex “engagement — involvement” has been studied and the psychological means of its development and actualization have been revealed. The psychological conditions and factors contributing to and hindering the actualization of the complex “engagement and involvement” as a resource for personal and professional development of teachers and students are identified. A new technological solution is proposed — the technology of updating the resource complex, which has proven its effectiveness in the experiment and is recommended for implementation in the educational process of schools, colleges, universities.




Library

1. 15. Wang, M. T. School Climate: a review of the construct, measurement, and impact on student outcomes / M. T. Wang, J. L. Degol // Education Psychology Review. — 2016. — Vol. 28. — Р. 315–352.
2. 14. School engagement and intentional self-regulation : A reciprocal relation in adolescence / K. K. Stefansson, S. Gestsdottir, F. Birgisdottir, R. M. Lerner // Journal of Adolescence. — 2018. — Vol. 64. — Р. 23–33.
3. 13. Schaufeli, W. Utrecht work engagement scale: Preliminary Manual / W. Schaufeli, A. Bakker // Occupational Health Psychology Unit. — 2003. — Vol. 26, № 1. — Р. 64–100.
4. 12. Saks, A. M. Antecedents and Consequences of Employee Engagement / A. M. Saks // Journal of Managerial Psychology. — 2006. — Vol. 21, № 7. — Р. 600–619.
5. 11. Maslach, C. Job burnout / C. Maslach, W. B. Schaufeli, M. P. Leiter // Annual Review of Psychology. — 2001. —Vol. 52. — Р. 397–422.
6. 10. Kahn, W. A. Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work / W. A. Kahn // The Academy of Management Journal. — 1990. — Vol. 33, № 4. — P. 692–724.
7. 9. Harter, J. K. Business-Unit-Level Relationship between Employee Satisfaction, Employee Engagement, and Business Outcomes : A Meta-Analysis / J. K. Harter, F.L. Schmidt, T. L. Hayes // Journal of Applied Psychology. — 2002. — Vol. 87, № 2. — P. 268–279.
8. 8. Demerouti, E. The Job Demands-Resources model : Challenges for future research / E. Demerouti, A. B. Bakker // SA Journal of Industrial Psychology. — 2011. — Vol. 37, № 2. — P. 1–9.
9. Fomina, T. G. Vzaimosvyaz` shkol`noj vovlechennosti i samoregulyacii uchebnoj deyatel`nosti: sostoyanie problemy` i perspektivy` issledovanij v Rossii i za rubezhom / T. G. Fomina, A. M. Potanina, V. I. Morosanova // Vestnik Rossijskogo universiteta druzh
10. 7. Фомина, Т. Г. Взаимосвязь школьной вовлеченности и саморегуляции учебной деятельности: состояние проблемы и перспективы исследований в России и за рубежом / Т. Г. Фомина, А. М. Потанина, В. И. Моросанова // Вестник Российского университета дружбы народ
11. Mitina, L. M. Professional`noe zdorov`e pedagoga : ucheb. posobie / L. M. Mitina, G. V. Mitin, O. A. Anisimova. — 2-e izd., dop. — Moskva : Yurajt, 2020. — 379 s.
12. 6. Митина, Л. М. Профессиональное здоровье педагога : учеб. пособие / Л.М.Митина, Г. В. Митин, О. А. Анисимова. — 2-е изд., доп. — Москва : Юрайт, 2020. — 379 с.
13. Mitin, G. V. Professional`ny`e deformacii pedagogov i deviacii uchashhixsya v period global`nogo krizisa: psixologicheskaya diagnostika, profilaktika, korrekciya / G. V. Mitin, L. M. Mitina, Yu. I. Vostokova // Psixologiya i pravo. — 2023. — № 2. — S. 183
14. 5. Митин, Г. В. Профессиональные деформации педагогов и девиации учащихся в период глобального кризиса: психологическая диагностика, профилактика, коррекция / Г. В. Митин, Л. М. Митина, Ю. И. Востокова // Психология и право. — 2023. — № 2. — С. 183–205.
15. Karpov, A. B. Vzaimosvyaz` vovlechennosti v rabotu i trudovoj motivacii sotrudnikov / A. B. Karpov // Organizacionnaya psixologiya : Lyudi i riski : mater. XI Mezhdunar. nauch.prakt. konf. — Saratov, 2020. — S. 224–229.
16. 4. Карпов, А. Б. Взаимосвязь вовлеченности в работу и трудовой мотивации сотрудников / А. Б. Карпов // Организационная психология : Люди и риски : матер. XI Междунар. науч.-практ. конф. — Саратов, 2020. — С. 224–229.
17. Degtyarev, V. A. Problema vovlechennosti studentov v uchebnuyu deyatel`nost` v Lipeczkom filiale Finuniversiteta / V. A. Degtyarev, T. V. Bashly`kov // Gumanitarny`e issledovaniya Central`noj Rossii. — 2021. — № 2 (19). — S. 88–97.
18. 3. Дегтярев, В. А. Проблема вовлеченности студентов в учебную деятельность в Липецком филиале Финуниверситета / В. А. Дегтярев, Т. В. Башлыков // Гуманитарные исследования Центральной России. — 2021. — № 2 (19). — С. 88–97.
19. Vovlechennost` studencheskoj molodezhi v prostranstvo zhizneosushhestvleniya: problema konceptualizacii fenomena v novy`x sociokul`turny`x usloviyax : monografiya / E. V. Pavlova, O. M. Krasnoryadceva, A. V. Lejfa [i dr.]. — Cheboksary` : Sreda, 2023. — 2
20. 2. Вовлеченность студенческой молодежи в пространство жизнеосуществления: проблема концептуализации феномена в новых социокультурных условиях : монография / Е. В. Павлова, О. М. Краснорядцева, А. В. Лейфа [и др.]. — Чебоксары : Среда, 2023. — 296 с.
21. Biktimirova, N. A. Formirovanie e`mocional`noj vovlechennosti cherez udovletvorenie social`ny`x potrebnostej / N. A. Biktimirova // Biznes. Obrazovanie. Pravo. — 2021. — № 2 (55). — S. 353–357.
22. 1. Биктимирова, Н. А. Формирование эмоциональной вовлеченности через удовлетворение социальных потребностей / Н. А. Биктимирова // Бизнес. Образование. Право. — 2021. — № 2 (55). — С. 353–357.

Other articles