Published Date: 01.04.2023

Training Teachers to Work with Children’s Opinions

Annotation

One of the difficulties in the teacher’s transition to activity-based education standards is the need to develop meaningful dialogues and discussions with students. The article describes the technology of teachers’ work with children’s opinions in the system of D. B. Elkonin — V. V. Davydov, and presents a project of online teacher training in this technology. The teaching method is based on the quest-like structure of a possible lesson and includes a written record of the teachers’ hypotheses about the development of the lesson, the choice of the path, and the discussion. Spot-testing demonstrates the meaningful nature of the participants’ discussions, the teachers’ involvement, and the dynamics of their professional position.




Library

1. 1. Давыдов, В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. — Москва : ИНТОР, 1998. — 544 с.
2. 2. Ильенков, Э. В. Школа должна учить мыслить / Э. В. Ильенков. — URL: <a href="http://" target="_blank">http://</a> caute.tk/ilyenkov/texts/sch/index.html (дата обращения: 08.11.2022).
3. 3. Курганов, С. Ю. Ребенок и взрослый в учебном диалоге : кн. для учителя / С. Ю. Курганов // Россия : Образовательные проекты. — 2020. — URL: <a href="https://www." target="_blank">https://www.</a> google.ru/books/edition (дата обращения: 25.10.2022).
4. 4. Неврюев, А. Н. Связь отношения к дистанционному обучению студентов с отчуждением от учебы и эмоциональным выгоранием / А. Н. Неврюев, О. А. Сычев, И. Р. Сариева // Психологическая наука и образование. — 2022. — Т. 27, № 1. — С. 136–146. — DOI: 10.17759
5. 5. Обухова, О. Л. В поисках субъекта учебной деятельности / О. Л. Обухова, Г. А. Цукерман, Н. А. Шибанова // Культурно-историческая психология. — 2022. — Т. 18, № 4. — С. 80–89. — DOI: 10.17759/chp.2022180408
6. 6. Пропедевтический курс «Природоведение»: обучение учителей / Е. В. Высоцкая, М. А. Янишевская, А. Д. Лобанова, С. Б. Хребтова // Сборник материалов III съезда тренеров-технологов деятельностных образовательных практик / ред.-сост. В. А. Львовский. — Мос
7. 7. Рубцов, В. В. Психологическое исследование генеза и развития житейских понятий в условиях учебного диалога (первый этап) / В. В. Рубцов, А. А. Марголис, М. В. Телегин // Психологическая наука и образование. — 2007. — Т. 12, №2. — С. 61–72.
8. 8. Рубцов, В. В. Влияние способов организации учебных взаимодействий на развитие коммуникативно-рефлексивных способностей детей 6–10 лет / В. В. Рубцов, И. М. Улановская // Психологическая наука и образование. — 2022. — Т. 27, № 1. — С. 5–16. — DOI: 10.17
9. 9. Чудинова, Е. В. О месте и роли вопрошания в учебной деятельности / Е. В. Чудинова // Психологическая наука и образование. — 2020. — Т. 25, № 4. — С. 60–70. — DOI: 10.17759/pse.2020250406
10. 10. Чудинова, Е. В. Современная цифровая дидактика: превращение инструмента наглядности в инструмент организации мышления / Е. В. Чудинова // Цифровая гуманитаристика и технологии в образовании (DHTE2021): сб. ст. II Всерос. науч.-практ. конф. с междунар.
11. 11. Bouchrika, I. Pedagogy in Education : Guide To Frameworks & Teaching Methods / I. Bouchrika. — URL: <a href="https://research.com/education/pedagogy-in-education" target="_blank">https://research.com/education/pedagogy-in-education</a> (date of the application: 07.03.2023).
12. 12. Next Generation Research in Dialogic Learning / L. B. Resnick, C. Asterhan, S. Clarke, F. Schantz // Wiley Handbook of Teaching and Learning / ed. by G. E. Hall [et al.]. — Medford, 2018. — P. 323–338.
13. 13. Online teacher training. — URL: <a href="https://www.onlineteachertraining.in/" target="_blank">https://www.onlineteachertraining.in/</a> (date of the application: 07.03.2023).

Other articles