Published Date: 01.04.2023

Characteristics of the Cognitive Activity of Children of Senior Preschool Age in Different Time Periods

Annotation

The article presents the results of a study of the cognitive activity of two samples of children of senior preschool age, with a difference of 20 years. Using the “Creative field” method, significant differences in the characteristics of mental activity and motivation of the studied groups were revealed in the direction of their decrease in the group of modern preschoolers. At the same time, the data obtained on intelligence, measured by the J. Raven test, indicate that modern preschoolers coped with tasks on this test a little better than their peers 20 years ago. An analysis of the current situation of child development is given.




Library

1. 24. Screen time and the development of emotion understanding from age 4 to age 8 : A community study / V. Skalická, B. W. Hygen, F. Stenseng [et al.] // British Journal of Developmental Psychology. — 2019. — Vol. 37, № 3. — P. 427–443. — DOI: 10.1111/bjdp
2. 23. Screen time and early childhood development in Ceará, Brazil: a population-based study / H. A. L. Rocha, L. L. Correia, Á. J. M. Leite [et al.] // BMC Public Health. — 2021. — Vol. 21. — 2072. — <a href="https://doi.org/10.1186/s12889-021-12136-2" target="_blank">https://doi.org/10.1186/s12889-021-12136-2</a>
3. 22. Kӥhhirt, M. Parental education, television exposure, and children’s early cognitive, language and behavioral development / M. Kühhirt, M. Klein // Social Science Research. — 2019. — Vol. 86. – 102391. — DOI: 10.1016/j.ssresearch.2019.102391
4. 21. Kail, R. Human intelligence : Perspectives and Prospects / R. V. Kail, J. W. Pellegrino. — New York : W. H. Freeman, 1985. — 224 p.
5. 20. Griffiths, L. Associations between sport and screen-entertainment with mental health problems in 5-year-old children / L. Griffiths, M. Dowda, C. Dezateux // International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. — 2010. — Vol. 7, №30. —
6. 19. Galotti, K. M. Approaches to studying formal and everyday reasoning / K. M. Galotti // Psychological Bulletin. — 1989. — Vol. 105, № 3. — P. 331–351. — <a href="https://doi.org/10.1037/" target="_blank">https://doi.org/10.1037/</a> 0033-2909.105.3.331
7. 18. Труды по социологии образования / Российская академия образования, Институт социологии образования. — Т. 17, вып. 29. Социология дошкольного детства / В. С. Собкин, К. Н. Скобельцина, А. И. Иванова, Е. С. Верясова. — Москва : Институт социологии образ
8. 17. Солдатова, Г. У. Особенности использования цифровых технологий в семьях с детьми дошкольного и младшего школьного возраста / Г. У. Солдатова, О. И. Теславская // Национальный психологический журнал. — 2019. — № 4 (36). — С. 12–27. — DOI: 10.11621/npj.
9. 16. Смирнова, Е. О. Специфика современного дошкольного детства / Е. О. Смирнова // Национальный психологический журнал. — 2019. — № 2 (34). — С. 25–32. — DOI: 10.11621/npj.2019.0207
10. 15. Смирнова, Е. О. Виртуальная реальность в раннем и дошкольном детстве / Е. О. Смирнова, Н. Ю. Матушкина, С. Ю. Смирнова // Психологическая наука и образование. — 2018. — Т. 23, № 3. — C. 42–53. — DOI: 10.17759/pse.2018230304
11. 14. Рубцова, О. В. Цифровые технологии как новое средство опосредования (статья вторая) / О. В. Рубцова // Культурно-историческая психология. — 2019. — Т. 15, № 4. — С. 100–108. — DOI: 10.17759/chp.2019150410
12. 13. Рубцова, О. В. Цифровые технологии как новое средство опосредования (Часть первая) / О. В. Рубцова // Культурно-историческая психология. — 2019. — Т. 15, № 3. — С. 117–124. — DOI: 10.17759/chp.2019150312
13. 12. Прихожан, А. М. Влияние электронной информационной среды на развитие личности детей младшего школьного возраста / А. М. Прихожан // Психологические исследования. — 2010. — № 1 (9). — EDN: KZULXZ
14. 11. Ларионова, Л. И. Сравнительное исследование интеллектуального развития детей дошкольного возраста в условиях цифровой среды / Л. И. Ларионова, А. Ю. Горбунова // Экопсихологические исследования — 6: экология детства и психология устойчивого развития.
15. 10. Карабанова, О.А.Риски негативного воздействия информационной продукции на психическое развитие и поведение детей и подростков / О. А. Карабанова, С. В. Молчанов // Национальный психологический журнал. — 2018. — № 3 (31). — С. 37–46.
16. 9. Жукова, Е. С. Динамика становления творческих способностей на протяжении дошкольного и младшего школьного возраста : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Жукова Елена Сергеевна. — Москва, 2000. — 423 с.
17. 8. Денисенкова, Н. С. Эрозия норм развития современного ребенка / Н. С. Денисенкова // Тезисы международного симпозиума «Л. С. Выготский и современное детство». — Москва, 2017. — С. 37–39.
18. 7. Дель Веккьо, Ж. «Киндерсюрприз» для маркетологов : как создать «долгоиграющий» бренд для детей/ Жене дель Веккьо.— Москва : ГРАНД: ФАИР-ПРЕСС, 2005.— 249 с.
19. 6. Взаимосвязь использования цифровых устройств и эмоционально-личностного развития современных дошкольников / А. Н. Веракса, Д. А. Бухаленкова, Е. А. Чичинина, О. В. Алмазова // Психологическая наука и образование. — 2021. — Т. 26, № 1. — С. 27–40. — DOI
20. 5. Бурлакова, И. А. Парадоксы современной детской субкультуры / И. А. Бурлакова, Е.Е.Клопотова, Е.К.Ягловская// Дошкольное воспитание.— 2021.— №2.— С.2–27.
21. 4. Богоявленская, Д. Б. Психология творческих способностей : монография / Д. Б. Богоявленская. — Самара : Федоров, 2009. — 414 с.
22. 3. Богоявленская, Д. Б. Метод исследования интеллектуальной активности / Д. Б. Богоявленская // Вопросы психологии. — 1971. — № 1. — С. 144–146.
23. 2. Батенова, Ю. В. Интенсификация цифрового опыта дошкольника: когнитивные последствия / Ю. В. Батенова // Вестник Московского университета. Серия 14, Психология. — 2019. — № 4. — С. 4–20.
24. 1. Артеменков, С. Л. Проблема опосредования в киберпсихологии / С. Л. Артеменков // «Нейрокомпьютеры и их применение» : XIX Всерос. науч. конф. : тез. докл. — Москва, 2021. — С. 391–395.

Other articles