Published Date: 01.04.2023
Transformation of School Education in the Context of Evolution of the Organizational Culture of the Society
Annotation
The article raises the problem of finding models of school education that are adequate for the organizational culture of the algocognitive type that has developed in the society. Key characteristics of the algocognitive culture which determine the main directions of the transformation of education are considered. It is proved that the competence-contextual concept of teaching and upbringing in a comprehensive school is adequate for the peculiarities of the algocognitive culture and can be considered the basis for the transformation of education.
Keywords
Type | Article |
Information | WORLD OF PSYCHOLOGY № 02/2023 |
Pages | 181-189 |
UDK | 371.3 |
DOI | 10.51944/20738528_2023_2_181 |
Library
1. 1. Вайндорф-Сысоева, М. Е. «Цифровое образование» как системообразующая категория: подходы к определению / М. Е. Вайндорф-Сысоева, М. Л. Субочева // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. — 2018. — № 3. — С. 25–36
2. 2. Вербицкий, А. А. Контекстное образование в России и США : монография / А. А. Вербицкий. — Москва ; Санкт-Петербург : Нестор-История, 2019. — 316 с.
3. 3. Вербицкий, А. А. Цифровое обучение: проблемы, риски и перспективы / А. А. Вербицкий // Homo Cyberus. — 2019. — № 1 (6). — URL: <a href="http://journal.homocyberus.ru/Verbitskiy_AA_1_2019" target="_blank">http://journal.homocyberus.ru/Verbitskiy_AA_1_2019</a> (дата обращения: 24.09.2021).
4. 4. Вербицкий, А. А. Концепция школьного обучения и воспитания в контексте непрерывности образования / А. А. Вербицкий, Н. А. Рыбакина // Научное обозрение. Серия 2. Гуманитарные исследования. — 2021. — № 2. — С. 3–16.
5. 5. Карелов, С. Алгокогнитивная культура. Новый этап эволюции Homo sapiens / С. Карелов. — URL: <a href="https://sergey-57776.medium.com/алгокогнитивная-культура510dbadd149c" target="_blank">https://sergey-57776.medium.com/алгокогнитивная-культура510dbadd149c</a> (дата обращения: 24.09.2021).
6. 6. Карелов, С. К медиатехнологиям насекомых, вирусов и алгоритмов / С. Карелов. — URL: <a href="https://sergey-57776.medium.com/к-медиатехнологиям-насекомыхвирусов-и-алгоритмов-ada7daecda87" target="_blank">https://sergey-57776.medium.com/к-медиатехнологиям-насекомыхвирусов-и-алгоритмов-ada7daecda87</a> (дата обращения: 24.09.2021).
7. 7. Новиков, А. М. Методология образования / А. М. Новиков. — Изд. второе. — Москва : Эгвес, 2006. — 488 с.
8. 8. Педагогическая концепция цифрового профессионального образования и обучения / П. Н. Биленко, В. И. Блинов, М. В. Дулинов [и др.] ; под науч. ред. В. И. Блинова. — Москва : Дело (РАНХиГС), 2020. — 112 с.
9. 9. Проблемы и перспективы цифровой трансформации образования в России и Китае : II Российско-китайская конференция исследователей образования «Цифровая трансформация образования и искусственный интеллект», Москва, Россия, 26–27 сент. 2019 г. / А. Ю. Уваро
10. 10. Психология и педагогика контекстного образования : [кол. монография] / под. науч. ред. А. А. Вербицкого. — Москва ; Санкт-Петербург : Нестор-История, 2018. — 416 с.
11. 11. Рыбакина, Н. А. Образовательная компетенция: сущность и педагогическая модель формирования в контексте непрерывного образования / Н. А. Рыбакина // Образование и наука. — 2018. — Т. 20, № 5. — С. 32–55.
12. 12. Рыбакина, Н. А. Принцип «системности и систематичности» как фактор развития человека в системе непрерывного образования / Н. А. Рыбакина // Наука — образование — профессия: системный личностно-развивающий подход : сб. ст. / под ред. Л. М. Митиной. — М
13. 13. Johnson, E. B. Contextual Teaching and Learning: what it is and why it, s here to stay / Elaine B. Johnson. — California : Corwin Press : A Sage Publications Company Thousand Oaks, 2002. — 196 p.
14. 14. Norton, P. Computer Potential and Computer Educators: a Proactive View of Computer Education / P. Norton // Educаtional Technology — 1983. — Vol. 23, № 10. — P. 25–28.
15. 15. Parnell D. Contextual teaching works / D. Parnell. — Waco, Texas : Center for Occupational Research and Development, 2001. — 146 p.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal