Published Date: 01.04.2023

Formation of the Stages of Establishment of Subjecthood and Their Relationship with the Types of Interpersonal Relations of Heads of Educational Institutions

Annotation

The formation of the subjecthood of teachers, carrying out a purposeful impact on students, was previously considered as a priori given. The pilot study of the formation of the stages of formation of the subjecthood of leaders involved in pedagogical activities and managing the creation of the educational environment made it possible to study the nature of interaction within the educational system. The stages of the formation of subjecthood developed by teachers at high and low levels are singled out, significant relationships are found between the connectivity of the stages of subjecthood with the types of interpersonal relationships.




Library

1. 18. Thomas, T. Interpersonal Conflict-Handling Behavior as Reflections of Jungian Personality Dimensions / T. Thomas, R. H. Kilmann // Psychological Reports. — 1975. — Vol. 37, № 3. — P. 971–980. — URL: <a href="https://kilmanndiagnostics.com/wp-content/uploads/20" target="_blank">https://kilmanndiagnostics.com/wp-content/uploads/20</a>
2. 17. Panov, V. I. The peculiarities of the agency of schoolchildren of 7–8 and 8–10 classes / V. Panov, I. Plaksina // International Conference on Psychology and Education (ICPE 2018) “The European Proceedings of Social and Behavioural Sciences”. — Moscow,
3. 16. Panov, V. Didactic and Psychodidactic Features of Forming Universal Learning Action Subject / V. Panov, I. Plaksina // Proceedings of the 3rd International Conference on Arts, Design and Contemporary Education (ICADCE 2017). — Moscow, 2017. — Vol. 124
4. 15. Leary, T. Interpersonal Diagnosis of Personality : A Functional Theory and Methodology for Personality Evaluation / T. Leary. — Eugene, OR : Resource Publications, 2004. — 518 p.
5. 14. Kilmann, R. H. Celebrating the Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument (TKI) and Systemwide Conflict Management / R. H. Kilmann // Kilmann Diagnostics Website. — 2014. — URL: <a href="https://kilmanndiagnostics.com/celebrating-the-thomas-kilmann-instrumenttki-" target="_blank">https://kilmanndiagnostics.com/celebrating-the-thomas-kilmann-instrumenttki-</a>
6. 13. Эльконин, Д. Б. Психическое развитие в детских возрастах : избр. психол. тр. / Д. Б. Эльконин. — Москва : Институт практической психологии ; Воронеж : МОДЭК, 2001. — 416 с.
7. 12. Суннатова, Р. И. Субъектность педагога как условие субъект-совместного взаимодействия в образовательной среде / Р. И. Суннатова // Экопсихологические исследования — 6: экология детства и психология устойчивого развития : сб. науч. ст. / отв. ред. В. И
8. 11. Становление субъектности учащегося и педагога : кол. монография / под ред. В. И. Панова. — Москва : Психологический институт РАО ; Санкт-Петербург : Нестористория, 2018. — 304 с.
9. 10. Становление субъектности: от экопсихологической модели к психодидактическим технологиям : кол. монография / под ред. В. И. Панова. — Москва : Психологический институт РАО ; Санкт-Петербург : Нестор-история, 2022. — 399 с.
10. 9. Плаксина, И. В. Онтологическая модель становления субъекта инновационной педагогической деятельности / И. В. Плаксина // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Гуманитарные науки». — 2018.— № 10. — С. 69–74. — EDN: LYNFMN
11. 8. Панов, В. И. Экопсихология : Парадигмальный поиск / В. И. Панов. — Москва : Психологический институт РАО ; Санкт-Петербург : Нестор-История, 2014. — 304 с.
12. 7. Мишакова, Г. А. Возможности и перспективы диагностики стадий становления субъектности в рамках экопсихологической парадигмы / Г. А. Мишакова // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия Психология. — 2022. — № 1 (31). — С. 90–104. — EDN: SRMKUB
13. 6. Митина, Л. М. Система «Наука — образование — профессия» как стратегический ресурс и инновационная реализация развития человеческого капитала в обществе ХХ1 века / Л. М. Митина // Наука — образование — профессия: системный личностноразвивающий подход /
14. 5. Митина, Л. М. Психология профессионально-карьерного развития личности / Л. М. Митина. — Москва : Психологический институт РАО ; Санкт-Петербург : НесторИстория, 2019. — 400 с.
15. 4. Капцов, А. В. Факторная валидность опросника стадий становления субъектности студентов / А. В. Капцов, Е. И. Колесникова, В. И. Панов // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия Психология. — 2021. — № 1 (29). — С. 77–91. — EDN: NHVUJC
16. 3. Капцов, А. В. Развитие способности как стадии становления субъектности (в контексте принципа фрактальности) / А. В. Капцов, В. И. Панов // Способности и ментальные ресурсы человека в мире глобальных перемен / отв. ред. А. Л. Журавлев [и др.]. — Москва,
17. 2. Выготский, Л. С. Психология развития человека / Л. С. Выготский. — Москва : Смысл : Эксмо, 2005. — 1136 с.
18. 1. Бердникова, Д. В. Модель профессиональной активности педагога / Д. В. Бердникова, А. А. Печеркина, Э. Э. Сыманюк // Наука — образование — профессия: системный личностно-развивающий подход / под общ. ред. Л. М. Митиной. — Москва, 2019. — C. 423–426. — E

Other articles