Published Date: 01.04.2023
On the Individual Approach in the Pedagogy of Art
Annotation
The article is devoted to the possibilities of implementing an individual approach to the artistic development of children. The authors distinguish between the concepts of “individuality” and “individual typological differences”. Individuality is the unique integrity of each child. Individual typological differences mark the child as one of the representatives of a certain human type. In the first case, the main task of the teacher is to support the creative initiative coming from the child himself. In the second, the teacher takes into account the typical characteristics of children that can help or hinder the success of their artistic development.
Keywords
Type | Article |
Information | WORLD OF PSYCHOLOGY № 02/2023 |
Pages | 123-131 |
UDK | 159.9.07 |
DOI | 10.51944/20738528_2023_2_123 |
Library
1. 1. Арцишевская, Е. В. Художественно-изобразительные способности подростков: индивидуально-типологический анализ / Е. В. Арцишевская, М. К. Кабардов, А. А. Мелик-Пашаев // 125 лет Московскому психологическому обществу : юбил. сб. : в 4 т. — Москва, 2011. —
2. 2. Бубер, М. Два образа веры / М. Бубер. — Москва : Республика, 1996. — 462 с.
3. 3. Дильтей, В. Описательная психология / В. Дильтей. — Санкт-Петербург : Алетейя, 1996. — 153 с.
4. 4. Зеньковский, В. В. Собрание сочинений : в 4 т. / В. В. Зеньковский. — Москва : Русский путь : Дом русского зарубежья им. А. И. Солженицына, 2011. — Т. 3. Проблема психической причинности. — 416 с.
5. 5. Каневская, М. Е. Связь успешности художественного творчества с направленностью личности у детей / М. Е. Каневская, Л. М. Фирсова // Вопросы психологии. — 1990. — № 3. — С. 70–76.
6. 6. Каневская, М. Е. О роли направленности личности в успешности учения детей / М. Е. Каневская // Психологическая наука и образование. — 2000. — № 1. — С. 64–70.
7. 7. Кудина, Г. Н. Литературное чтение : программа для начального общего образования ; Литература : программа для основного общего и среднего (полного) образования / Г. Н. Кудина, З. Н. Новлянская. — Москва : Оникс, 2007. — 124 с.
8. 8. Максимова, С. В. Влияние взаимодействия родителей с детьми на проявление творческой активности детей / С. В. Максимова // Внешкольник. — 2010. — № 4. — С. 35–40.
9. 9. Мелик-Пашаев, А. А. Психология художественного творчества. Развитие художественной одаренности детей в пространстве общеобразовательной школы / А. А. Мелик-Пашаев, З. Н. Новлянская. — Москва : Изд-во Московского университета, 2022. — 238 с.
10. 10. Методы изучения и диагностики психического развития ребенка / под ред. Н. И. Непомнящей. — Москва : НИИ общей педагогики АПН СССР, 1975. — 250 с.
11. 11. Новлянская, З. Н. Можно ли учить творчеству? О проявлениях детской инициативы в процессе развивающего обучения литературе / З. Н. Новлянская // Вопросы психологии. — 2022. — Т. 38, № 2. — С. 111–123.
12. 12. Опыт системного исследования психики ребенка / под ред. Н. И. Непомнящей. — Москва : Педагогика, 1975. — 229 с.
13. 13. Павлов, И. П. Избранные сочинения / И. П. Павлов. — Ленинград : Государственное издательство политической литературы, 1951. — 581 с.
14. 14. Bowen, D. H. Investigating Causal Effects of Arts Education Experiences : Experimental Evidence from Houston’s Arts Access Initiative / D. H. Bowen, В. Kisida // Houston Education Research Consortium. — 2019. — Vol. 7, № 4. — P. 1–28.
15. 15. Lin, S. F. Artistic Development and Education / S. F. Lin // The Encyclopedia of Child and Adolescent Development. — John Wiley and Sons, 2020. — P. 1–16.
16. 16. Zeynep, D. Investigating the Creativity of Children in Early Childhood Education Institutions / D. Zeynep // Universal Journal of Educational Research. — 2019. — Vol. 7, № 3. — P. 652–658.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal