Published Date: 01.10.2023

Training on High-tech Simulator Equipment as a Way to Develop Stress Tolerance in Transport Students

Annotation

The article deals with the development of stress resistance in the training of students of transport universities on high-tech training equipment. The research into the problem of students’ stress resistance, which is aimed at ensuring the successful achievement of learning objectives and is realized by means of shaping behaviors, is analyzed. The notion of stress resistance in training with high-tech training equipment is formulated. Possible positive and negative psychological reactions of trainees during training on high-tech simulators have been considered. The findings of stress tolerance self-assessment test. The conclusions are drawn up regarding the possibility of stress resistance development in the process of training on high-tech training equipment in combination with a complex of self-regulation exercises which is aimed at neuromuscular relaxation, reflexive thinking development and reduction of emotional tension.




Library

1. 10. Профессиональный стресс и стрессоустойчивость специалистов экстремального профиля деятельности / Н. Н. Смирнова и др.; Мин. здрав. РФ; ФГБОУВО «СГМУ» Мин. здрав. РФ. — Архангельск: СГМУ, 2017. — 160 с.
2. Professional’nyi stress i stressoustoichivost’ spetsialistov ekstremal’nogo profilya deyatel’nosti / N. N. Smirnova i dr.; Min. zdrav. RF; FGBOUVO «SGMU» Min. zdrav. RF. — Arkhangel’sk : SGMU, 2017. — 160 s.
3. 11. Психология личности. Тесты, опросники, методики / сост. И. В. Киршева, Н. В. Рябчикова. — Москва: Геликон, 1995.
4. Psikhologiya lichnosti. Testy, oprosniki, metodiki / sost. I. V. Kirsheva, N. V. Ryabchikova. — Moskva: Gelikon, 1995.
5. 12. Селье Г. Стресс без дистресса / Г. Селье; общ. ред. Е. М. Крепса. — Москва: Прогресс, 1982. — 124 с.
6. Sel’e G. Stress bez distressa / G. Sel’e ; obshch. red. E. M. Krepsa. — Moskva: Progress, 1982. — 124 s.
7. 13. Семиздралова О. А. Развитие стрессоустойчивости / О. А. Семиздралова. — Санкт-Петербург: Наукоемкие технологии, 2023. — 83 с.
8. Semizdralova O. A. Razvitie stressoustoichivosti / O. A. Semizdralova. — Sankt-Peterburg: Naukoemkie tekhnologii, 2023. — 83 s.
9. 14. Хуторная М. Л. Развитие стрессоустойчивости студентов в условиях интеллектуальных испытаний: от теории к практике: монография / М. Л. Хуторная, Н. А. Коваль, Р. П. Мильруд. — Воронеж: Научная книга, 2010. — 157 с.
10. Khutornaya M. L. Razvitie stressoustoichivosti studentov v usloviyakh intellektual’nykh ispytanii: ot teorii k praktike: monografiya / M. L. Khutornaya, N. A. Koval’, R. P. Mil’rud. — Voronezh : Nauchnaya kniga, 2010. — 157 s.
11. 15. Aldwin C. M. Stress, coping, and development. An Integrative Perspective. / C. M. Aldwin. — Second Edition. — New York: Guilford press, 2007. — 432 p.
12. 16. Bandura A. Self-efficacy conception of anxiety / A. Bandura // Anxiety research. — 1988. — Vol. l. — P. 77–98.
13. 17. Hobfoll S. E. Conservation of resources theory: Applications to stress and management in the workplace / S. E. Hobfoll, A. Shirom // Handbook of organization behavior. — 2000. — Vol. 2. — P. 57–81.
14. 18. Hubbard E. The cognition stress system: Attitudes, beliefs, and expectations / E. Hubbard // Stress and health / Ed. by L.Rice.— Brooks: Cole Publishing Compani, 1992.— P. 61–84.
15. 19. Lazarus R. S. Stress, Appraisal and Coping / R. S. Lazarus, S. Folkman. — New York: Springer Publishing House, 1984. — 456 p.
16. 20. McNicol M. L. Internet addiction, psychological distress, and coping responses among adolescents and adults / M. L. McNicol, E. B. Thorsteinsson // Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. — 2017. — Vol. 20. — Iss. 5. — P. 296–304.
17. 21. Mechanic D. Students under stress: A study of the social psychology of adaptation / D. Mechanic. — Free Press Glencoe, 1962.
18. 1. Андреева А. А. Развитие стрессоустойчивости в учебной деятельности как условие улучшения психологического здоровья / А. А. Андреева, М. И. Старов // Фундаментальная наука — ресурс сохранения здоровья здоровых людей: материалы Междунар. конгресса. — Там
19. Andreeva A. A. Razvitie stressoustoichivosti v uchebnoi deyatel’nosti kak uslovie uluchsheniya psikhologicheskogo zdorov’ya / A. A. Andreeva, M.I. Starov // Fundamental’naya nauka — resurs sokhraneniya zdorov’ya zdorovykh lyudei: materialy Mezhdunar. kong
20. 2. Большой психологический словарь / под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. — Санкт-Петербург: Прайм-Еврознак; Москва: Олма-Пресс, 2003. — 672 с.
21. Bol’shoi psikhologicheskii slovar’ / pod red. B. G. Meshcheryakova, V. P. Zinchenko. — Sankt-Peterburg: Praim-Evroznak; Moskva: Olma-Press, 2003. — 672 s.
22. 3. Бохан Т. Г. Психология стресса: системный подход: учеб. пособие / Т. Г. Бохан; Мин. науки и высшего образования РФ, НИТГУ. — Томск: Изд. дом Томского гос. унта, 2019. — 39 с.
23. Bokhan T. G. Psikhologiya stressa: sistemnyi podkhod : ucheb. posobie / T. G. Bokhan ; Min. nauki i vysshego obrazovaniya RF, NITGU. — Tomsk : Izd. dom Tomskogo gos. un-ta, 2019. — 39 s.
24. 4. Бусыгин А. Г. Стрессоустойчивость инспектора ГИБДД: монография / А. Г. Бусыгин, Е. В. Лизунова. — Самара: Изд-во СГПУ, 2008. — 123 с.
25. Busygin A. G. Stressoustoichivost’ inspektora GIBDD: monografiya / A. G. Busygin, E. V. Lizunova. — Samara: Izd-vo SGPU, 2008. — 123 s.
26. 5. Ванесян А. С. Формирование и повышение стрессоустойчивости в Вооруженных Силах РФ : монография / А. С. Ванесян, К. Л. Идрисов, Ю. Е. Петров ; Министерство науки и высшего образования Российской Федерации, Федеральное гос. бюджетн. образовательное учреж
27. Vanesyan A. S. Formirovanie i povyshenie stressoustoichivosti v Vooruzhennykh Silakh RF : monografiya / A. S. Vanesyan, K. L. Idrisov, Yu. E. Petrov ; Ministerstvo nauki i vysshego obrazovaniya Rossiiskoi Federatsii, Federal’noe gos. byudzhetn. obrazovate
28. 6. Карелина М. В. Возможности применения высокотехнологичного тренажерного оборудования для подготовки студентов в условиях нивелирования рисков для здоровья / М. В. Карелина // Информатизация образования и науки. — 2022. — № 3. — С. 118–128.
29. Karelina M. V. Vozmozhnosti primeneniya vysokotekhnologichnogo trenazhernogo oborudovaniya dlya podgotovki studentov v usloviyakh nivelirovaniya riskov dlya zdorov’ya / M. V. Karelina // Informatizatsiya obrazovaniya i nauki. — 2022. — № 3. — S. 118–128.
30. 7. Лузько А. В. Стресс у студентов: причины и последствия / А. В. Лузько // Научные труды республиканского института высшей школы. Исторические и психологопедагогические науки. — 2016. — № 16–2. — С. 133–138.
31. Luz’ko A. V. Stress u studentov: prichiny i posledstviya / A. V. Luz’ko // Nauchnye trudy respublikanskogo instituta vysshei shkoly. Istoricheskie i psikhologo-pedagogicheskie nauki. — 2016. — № 16–2. — S. 133–138.
32. 8. Методики диагностики эмоциональной сферы: психологический практикум / сост. О. В. Барканова. — Красноярск: Литера-принт, 2009. — Вып. 2. — 237 с.
33. Metodiki diagnostiki emotsional’noi sfery: psikhologicheskii praktikum / sost. O. V. Barkanova. — Krasnoyarsk: Litera-print, 2009. — Vyp. 2. — 237 s.
34. 9. Михеева А.В.Методика диагностики стрессоустойчивости/ А.В.Михеева// Вестник РУДН.Серия: Вопросы образования: языки и специальность. — 2011.— №2.— С.74–77.
35. Mikheeva A. V. Metodika diagnostiki stressoustoichivosti / A. V. Mikheeva // Vestnik RUDN. Seriya: Voprosy obrazovaniya: yazyki i spetsial’nost’. — 2011. — № 2. — S. 74–77.

Other articles