Published Date: 01.10.2023

Students’ Own Questions as a Condition for Intellectual and Cognitive Activity

Annotation

The article discusses the possibility of using students’ own questions to enhance their cognitive activity and increase their intellectual independence. Based on modern logic and methodology, the authors argue that the ability to independently raise and improve questions is a necessary condition for both thinking and learning activities. At the same time, the modern school not only does not teach to raise questions, but also excludes situations where students could do this. The article gives an overview of the modern world experience of integrating students’ own questions into the educational process. The authors describe the methods they developed for organizing students’ questions, aimed at understanding and writing texts on the content of academic subjects.




Library

1. 10. Общество Знаниевых Кочевников / под ред. Джона У. Морацеца. — Томск: Издательский дом Томского государственного университета, 2018. — 346 с.
2. Obshchestvo Znanievykh Kochevnikov / pod red. Dzhona U. Moratsetsa. — Tomsk: Izdatel’skii dom Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 2018. — 346 s.
3. 11. Розин В. М. Пролегомины к теории вопрошания / В. М. Розин // Культура и искусство. — 2019. — № 7. — С. 26–36. — DOI: 10.7256/2454-0625.2019.7.29906
4. Rozin V. M. Prolegominy k teorii voproshaniya / V. M. Rozin // Kul’tura i iskusstvo. — 2019. — № 7. — S. 26–36. — DOI: 10.7256/2454-0625.2019.7.29906
5. 12. Фещенко Т. С. Вопрошание как инструмент формирования творческой познавательной активности школьников (на примере физики) / Т. С. Фещенко, Л. А. Шестакова // Научное мнение. — 2020. — № 4. — С. 84–90. — DOI: 10.25807/ PBH.22224378.2020.4.84.90. — EDN:
6. Feshchenko T. S. Voproshanie kak instrument formirovaniya tvorcheskoi poznavatel’noi aktivnosti shkol’nikov (na primere fiziki) / T. S. Feshchenko, L. A. Shestakova // Nauchnoe mnenie. — 2020. — № 4. — S. 84–90. — DOI: 10.25807/PBH.22224378.2020.4.84.90.
7. 13. Asking questions: the effect of a brief intervention in community health centers on patient activation / D. Deen, W.-H. Lu, D. Rothstein et al. // Patient Education and Counseling. — 2011. — Vol. 84 (2). — P. 257–260.
8. 14. Dillon J. T. Questioning and Teaching / J. T. Dillon. — A Manual of Practice, 2004. — 208 p.
9. 15. Dillon J. T. The Practice of Questioning / J. T. Dillon. — London and New York : Routledge, 1990. — 287 p.
10. 16. Fitch J. G. The Art of Questioning / J. G. Fitch. — New York : Baker, Pratt & Сo, 1879. — 94 p.
11. 17. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine [Electronic resource]. Call to Action for Science Education: Building Opportunity for the Future. — Washington, DC : The National Academies Press, 2021. — 76 p. — URL: <a href="https://doi.org/10.17226/" target="_blank">https://doi.org/10.17226/</a>
12. 18. Questions, Stanford Encyclopedia of Philosophy [Electronic resource]. — URL: <a href="https://plato.stanford.edu/entries/questions" target="_blank">https://plato.stanford.edu/entries/questions</a> (date of the application: 07.04.2023).
13. 19. Rothstein D. Make Just One Change: Teach Students to Ask Their Own Questions / D. Rothstein, L. Santana. — Harvard Education Press, 2011. — 192 p.
14. 20. Stevens R. The Question as a Measure of Efficiency in Instruction: A Critical Study of Class-Room Practice / R. Stevens. — New York City: Teachers college, Columbian university, 1912. — 93 p.
15. 21. Scenario for guiding effective student questioning by means of (digital) mind mapping: A teachers manual / H. J. M. Stokhof, B. Vries De, R. Martens, T. Bastiaens. — Nijmegen, The Netherlands: HAN University, 2017.
16. 22. To adopt or reject? Testing the robustness of a principle-based scenario for guiding effective student questioning / H. J. M. Stokhof, B. Vries De, R. Martens, T. Bastiaens // Educational Design Research. — 2018. — Vol. 2. — Iss. 1. — Article 13.
17. 23. Watanabe-Crockett L. The Essential Guide to Essential Questions / L. WatanabeCrockett. — Independently published, 2019. — 94 p.
18. 1. Бозер У. Как научиться учиться: навыки осознанного усвоения знания / У. Бозер. — Москва: Альпина Паблишер, 2020. — 368 c.
19. Bozer U. Kak nauchit’sya uchit’sya: navyki osoznannogo usvoeniya znaniya / U. Bozer. — Moskva: Al’pina Pablisher, 2020. — 368 c.
20. 2. Грегерсен Х. Вопросы — это ответы. Как искать прорывные идеи и решать сложные проблемы на работе и в жизни / Х. Грегерсен; пер. с англ. Е. Ряхиной. — Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2019. — 288 с.
21. Gregersen Kh. Voprosy — eto otvety. Kak iskat’ proryvnye idei i reshat’ slozhnye problemy na rabote i v zhizni / Kh. Gregersen; per. s angl. E. Ryakhinoi. — Moskva: Mann, Ivanov i Ferber, 2019. — 288 s.
22. 3. Данилова В. Интерактивное вопрошание: как умение ставить собственные вопросы помогает развиваться / В. Данилова, В. Карастелев, В. Розин. — [б. м.]: Издательские решения, 2022. — 282 с.
23. Danilova V. Interaktivnoe voproshanie: kak umenie stavit’ sobstvennye voprosy pomogaet razvivat’sya / V. Danilova, V. Karastelev, V. Rozin. — [b. m.]: Izdatel’skie resheniya, 2022. — 282 s.
24. 4. Ерохина Е. Что такое функциональная грамотность и как она связана с общим интеллектом / Е. Ерохина // Skillbox Media: [официальный сайт]. Публ. 10 ноября 2022. — URL: <a href="https://skillbox.ru/media/education/chto-takoe-funktsionalnaya-gramotnost-ikak-ona-sv" target="_blank">https://skillbox.ru/media/education/chto-takoe-funktsionalnaya-gramotnost-ikak-ona-sv</a>
25. Erokhina E. Chto takoe funktsional’naya gramotnost’ i kak ona svyazana s obshchim intellektom / E. Erokhina // Skillbox Media: [ofitsial’nyi sait]. Publ. 10 noyabrya 2022. — URL: <a href="https://skillbox.ru/media/education/chto-takoe-funktsionalnaya-gramotnost-i-" target="_blank">https://skillbox.ru/media/education/chto-takoe-funktsionalnaya-gramotnost-i-</a>
26. 5. Зверева М. В. Применение технологий интерактивного вопрошания в организации проектной деятельности студентов / М. В. Зверева // Проблемы современного педагогического образования. — 2022. — № 74–4. — С. 70–73. — EDN: VUFADY
27. Zvereva M. V. Primenenie tekhnologii interaktivnogo voproshaniya v organizatsii proektnoi deyatel’nosti studentov / M. V. Zvereva // Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. — 2022. — № 74–4. — S. 70–73. — EDN: VUFADY
28. 6. История: История России, 1914–1945 гг.: базовый уровень: учебник для общеобразовательных организаций: в 2 ч. / М. М. Горинов, А. А. Данилов, Л. Г. Косулина [и др.]; под ред. А. В. Торкунова. — Москва: Просвещение, 2021. — Ч. 1. — С. 171–175.
29. Istoriya: Istoriya Rossii, 1914–1945 gg.: bazovyi uroven’: uchebnik dlya obshcheobrazovatel’nykh organizatsii: v 2 ch. / M. M. Gorinov, A. A. Danilov, L. G. Kosulina [i dr.]; pod red. A. V. Torkunova. — Moskva: Prosveshchenie, 2021. — Ch. 1. — S. 171–175.
30. 7. Карастелев В. Рефлексивная коммуникация как условие для проявления и развития образовательной агентности студентов магистратуры / В. Карастелев, В. Данилова // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. —
31. Karastelev V. Refleksivnaya kommunikatsiya kak uslovie dlya proyavleniya i razvitiya obrazovatel’noi agentnosti studentov magistratury / V. Karastelev, V. Danilova // Vektor nauki Tol’yattinskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Pedagogika, psikholo
32. 8. Карастелев В. Е. В чем состоит современная культура вопрошания? Как научить ставить собственные вопросы, а не заимствовать чужие? / В. Е. Карастелев // Современное образование. — 2018. — № 4. — С. 104–118. — DOI: 10.25136/ 2409-8736.2018.4.28457
33. Karastelev V. E. V chem sostoit sovremennaya kul’tura voproshaniya? Kak nauchit’ stavit’ sobstvennye voprosy, a ne zaimstvovat’ chuzhie? / V. E. Karastelev // Sovremennoe obrazovanie. — 2018. — № 4. — S. 104–118. — DOI: 10.25136/2409-8736.2018.4.28457
34. 9. Коллингвуд Р. Дж. Идея истории. Автобиография / Р. Дж. Коллингвуд; пер. Ю. А. Асеева. — Москва: Наука, 1980. — 486 с. — С. 341–342.
35. Kollingvud R. Dzh. Ideya istorii. Avtobiografiya / R. Dzh. Kollingvud; per. Yu. A. Aseeva. — Moskva: Nauka, 1980. — 486 s. — S. 341–342.

Other articles