Published Date: 01.10.2023

Updating the Problem of Future Teachers’ Readiness to use Artificial Intelligence Technologies in the Context of Digitalization of Education

Annotation

In modern conditions, the problem of artificial intelligence is interdisciplinary in nature and at the moment the potential for using this technology in various spheres of life has not been studied. The introduction of artificial intelligence methods contributes to the modernization of the education and professional training system, taking into account the paradigm of digitalization and convergence of education, and will bring educational programs to the needs of the digital economy. The article substantiates the significance of the problem of developing the readiness of future teachers to use artificial intelligence technologies. The concepts of digital economy, digital technologies, digital ethics, digital literacy, artificial intelligence, artificial intelligence technologies are considered. The importance of using artificial intelligence methods in education is determined. The range of tasks for solving the problem of developing the readiness of future teachers to use artificial intelligence technologies is outlined.




Library

1. 15. Hřebačkov M. Teaching intercultural communicative competence through virtual exchange / M. Hřebačkov // Training, Language and Culture. — 2019. — Vol. 3, No. 4. — P. 8–17. — DOI: 10.29366/2019tlc.3.4.1
2. 14. Harris L. Using data walls to display assessment results: a review of their affective impacts on teachers and students / L. Harris, C. Wyatt-Smith, L. Adie // Teachers and Teaching Theory and Practice. — 2020. — Vol. 26, No. 1. — P. 50–66. — DOI: 10.1
3. 13. Bridging The Digital Divide: Measuring Digital Literacy / K. Chetty, L. Wenwei, J. Josie, B. Shenglin // Economics E-Journal. — 2018. — Vol. 12, No. 1. — DOI: 10.5018/ economics-ejournal.ja.2018-23
4. 12. A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator. United Nations, Unesco Institute for statistics [Electronic resource] // Information Paper No. 51, June 2018. — URL: <a href="http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-glo" target="_blank">http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-glo</a>
5. Engovatova A. A. Tsifrovaya ekonomika: reklamnyi lozung ili real’nost’ / A. A. Engovatova, T. V. Pospelova. — Tekst: neposredstvennyi // Transformatsiya biznes-modelei v usloviyakh tsifrovoi ekonomiki: sb. materialov nauch.-prakt. konf. — Moskva: Ekonomic
6. 11. Энговатова А. А. Цифровая экономика: рекламный лозунг или реальность / А. А. Энговатова, Т. В. Поспелова. — Текст: непосредственный // Трансформация бизнес-моделей в условиях цифровой экономики: сб. материалов науч.-практ. конф. — Москва: Экономически
7. Tsifrovye gorizonty razvitiya pedagogicheskogo obrazovaniya / A. N. Makarenko, L. G. Smyshlyaeva, N. N. Minaev, O. M. Zamyatina // Vysshee obrazovanie v Rossii. — 2020. — № 6. — S. 113–121.
8. 10. Цифровые горизонты развития педагогического образования / А. Н. Макаренко, Л. Г. Смышляева, Н. Н. Минаев, О. М. Замятина // Высшее образование в России. — 2020. — № 6. — С. 113–121.
9. Tsifrovaya gramotnost’ rossiiskikh pedagogov. Gotovnost’ k ispol’zovaniyu tsifrovykh tekhnologii v uchebnom protsesse [Elektronnyi resurs] / T. A. Aimaletdinov, L. R. Baimuratova, O. A. Zaitseva i dr. Analiticheskii tsentr NAFI. — Moskva : Izdatel’stvo NA
10. 9. Цифровая грамотность российских педагогов. Готовность к использованию цифровых технологий в учебном процессе [Электронный ресурс] / Т. А. Аймалетдинов, Л. Р. Баймуратова, О. А. Зайцева и др. Аналитический центр НАФИ. — Москва: Издательство НАФИ, 2019.
11. Struktura IKT-kompetentnosti uchitelei. Rekomendatsii YuNESKO. Tret’ya versiya dokumenta [Elektronnyi resurs] // (UNESCO ICT Competency Framework for Teachers). — URL: <a href="https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721" target="_blank">https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721</a> (data obrashcheniya: 30.10.2023).
12. 8. Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО. Третья версия документа [Электронный ресурс] // (UNESCO ICT Competency Framework forTeachers). — URL: <a href="https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721" target="_blank">https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721</a> (дата обращения: 30.10.2023).
13. Soldatova G. U. Tsifrovaya kompetentnost’ rossiiskikh pedagogov / G. U. Soldatova, V. N. Shlyapnikov // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2015. — T. 20, № 4. — S. 5–18.
14. 7. Солдатова Г. У. Цифровая компетентность российских педагогов / Г. У. Солдатова, В. Н. Шляпников // Психологическая наука и образование. — 2015. — Т. 20, № 4. — С. 5–18.
15. O razvitii iskusstvennogo intellekta v Rossiiskoi Federatsii : Ukaz Prezidenta RF ot 10.10.2019 № 490. — Tekst: elektronnyi // Konsul’tant Plyus. — URL: <a href="http://www.consultant." target="_blank">http://www.consultant.</a> ru/document/cons_doc_LAW_335184/1f32 (data obrashcheniya: 30.10.2023).
16. 6. О развитии искусственного интеллекта в Российской Федерации: Указ Президента РФ от 10.10.2019 № 490. — Текст: электронный // Консультант Плюс. — URL: <a href="http://" target="_blank">http://</a> www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_335184/1f32 (дата обращения: 30.10.2023).
17. Nesterenko E. A. Napravleniya razvitiya tsifrovoi ekonomiki i tsifrovykh tekhnologii v Rossii / E. A. Nesterenko, A. S. Kozlova // Ekonomicheskaya bezopasnost’ i kachestvo. — 2018. — № 2 (31). — S. 9–14.
18. 5. Нестеренко Е. А. Направления развития цифровой экономики и цифровых технологий в России / Е. А. Нестеренко, А. С. Козлова // Экономическая безопасность и качество. — 2018. — № 2 (31). — С. 9–14.
19. Dudina O. V. K voprosu o strukture tsifrovoi sotsializatsii v kontekste sovremennogo obrazovaniya / O. V. Dudina. — Tekst: neposredstvennyi // Vestnik Chuvashskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. I. Ya. Yakovleva. — 2021. — № 3 (112). —
20. 4. Дудина О. В. К вопросу о структуре цифровой социализации в контексте современного образования / О. В. Дудина. — Текст: непосредственный // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. — 2021. — №3 (112). — С. 161
21. Dubrovskii D. I. Problema «soznanie i mozg»: Teoreticheskoe reshenie / D. I. Dubrovskii. — Moskva: «Kanon+» ROOI «Reabilitatsiya», 2015.— 208 s.— Tekst: neposredstvennyi.
22. 3. Дубровский Д. И. Проблема «сознание и мозг»: Теоретическое решение / Д. И. Дубровский. — Москва: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2015. — 208 с. — Текст: непосредственный.
23. Vyzovy budushchego: iskusstvennyi intellekt, tekhnologii, etika / K. R. Shtukel’berger, V. G. Budanov, A. V. Oleskin i dr. — Tekst: neposredstvennyi // Ekonomicheskie strategii. — 2019. — T. 21, № 6 (164). — S. 18–29.
24. 2. Вызовы будущего: искусственный интеллект, технологии, этика / К. Р. Штукельбергер, В. Г. Буданов, А. В. Олескин и др. — Текст: непосредственный // Экономические стратегии. — 2019. — Т. 21, № 6 (164). — С. 18–29.
25. Voskresenskaya E. V. Teoretiko-pravovoe issledovanie tsifrovoi tekhnologii / E. V. Voskresenskaya, L. G. Vorona-Slivinskaya, A. N. Loiko. — Tekst: neposredstvennyi // Colloquium-journal. — 2019. — № 3 (27). — S. 28–30.
26. 1. Воскресенская Е. В. Теоретико-правовое исследование цифровой технологии / Е. В. Воскресенская, Л. Г. Ворона-Сливинская, А. Н. Лойко. — Текст: непосредственный // Colloquium-journal. — 2019. — № 3 (27). — С. 28–30.

Other articles