Published Date: 01.10.2023

Facilitation as an Effective Method of Increasing the Productivity of Group Work at the University

Annotation

The article discusses facilitation as an effective method of increasing the productivity of group work at the university. The contribution of the facilitator to the process of finding and making the right decision by the group is emphasized. The article presents and discusses in detail the main qualities necessary for a facilitator teacher to work with a group of students. The author of the article emphasizes the interdisciplinarity of facilitation, its relevance in other areas. A deep analysis is given of the schemes for the implementation of the main types of facilitation — basic facilitation and group facilitation. Special attention is paid to the components of the group facilitation process. The author gives a generalized description of the main formats of group discussion. The study presents the most popular author’s facilitation methods in the educational process of higher education. The leading facilitative principles are clarified. The author comes to the conclusion about the undoubted importance of facilitation in the process of organizing productive group work at the university.




Library

1. Rukovodstvo fasilitatora. Kak privesti gruppu k prinyatiyu sovmestnogo resheniya / S.Keiner, L. Lind, K.Toldi i dr. ; per. s angl.— Moskva : Izdatel’stvo Dmitriya Lazareva, 2015.— 328 s.
2. 11. Руководство фасилитатора. Как привести группу к принятию совместного решения / С. Кейнер, Л. Линд, К. Толди и др.; пер. с англ. — Москва: Издательство Дмитрия Лазарева, 2015. — 328 с.
3. Romashina S. Ya. Didakticheskie osnovy formirovaniya kul’tury kommunikativnogo vozdeistviya pedagoga: ucheb. posobie dlya studentov ped. vuzov / S. Ya. Romashina. — Barnaul: Izd-vo BGPU, 2002. — 204 s.
4. 10. Ромашина С. Я. Дидактические основы формирования культуры коммуникативного воздействия педагога: учеб. пособие для студентов пед. вузов / С. Я. Ромашина. — Барнаул: Изд-во БГПУ, 2002. — 204 с.
5. Pushkina O. V. Atributivnyi analiz pedagogicheskoi fasilitatsii professional’nogo samoopredeleniya uchashchikhsya / O.V. Pushkina // Dukhovno-nravstvennoe i patrioticheskoe vospitanie detei i molodezhi v polikul’turnom informatsionnom i kadrovom prostrans
6. 9. Пушкина О. В. Атрибутивный анализ педагогической фасилитации профессионального самоопределения учащихся / О. В. Пушкина // Духовно-нравственное и патриотическое воспитание детей и молодежи в поликультурном информационном и кадровом пространстве : матер
7. Pushkina O.V.Razvitie fasilitatsionnogo stilya obshcheniya uchitelya v pedagogicheskom vzaimodeistvii/ O.V.Pushkina// Mir nauki, kul’tury, obrazovaniya.— 2011.— №5.— S.172–174.
8. 8. Пушкина О. В. Развитие фасилитационного стиля общения учителя в педагогическом взаимодействии / О. В. Пушкина // Мир науки, культуры, образования. — 2011. — № 5. — С. 172–174.
9. Kozyreva O.A.Teoretizatsiya i modelirovanie pedagogicheskikh uslovii v professional’noi deyatel’nosti nauchno-pedagogicheskogo rabotnika / O. A. Kozyreva // Vestnik Mininskogo universiteta. — 2021. — № 12–5. — S. 902–905.
10. 7. Козырева О. А. Теоретизация и моделирование педагогических условий в профессиональной деятельности научно-педагогического работника / О. А. Козырева // Вестник Мининского университета. — 2021. — № 12–5. — С. 902–905.
11. Kaizer T. Fasilitatsiya na praktike. Kak dobyvat’ zoloto, rabotaya s gruppami [Elektronnyi resurs] / T. Kaizer. — URL: <a href="http://sber.me/?p=DF9dK" target="_blank">http://sber.me/?p=DF9dK</a> (data obrashcheniya: 20.09.2023).
12. 6. Кайзер Т. Фасилитация на практике. Как добывать золото, работая с группами [Электронный ресурс] / Т. Кайзер. — URL: <a href="http://sber.me/?p=DF9dK" target="_blank">http://sber.me/?p=DF9dK</a> (дата обращения: 20.09.2023).
13. Zhizhina I. V. Psikhologicheskie osobennosti pedagogicheskoi fasilitatsii / I. V. Zhizhina, E. F. Zeer // Obrazovanie i nauka. — 1999. — № 2 (2). — S. 93–97.
14. 5. Жижина И. В. Психологические особенности педагогической фасилитации / И. В. Жижина, Э. Ф. Зеер // Образование и наука. — 1999. — № 2 (2). — С. 93–97.
15. Zhizhina I. V. Pedagogicheskaya fasilitatsiya — faktor professional’nogo rosta uchitelya / I. V. Zhizhina // Obrazovanie dlya cheloveka: k budushchemu ot proshlogo. — Nizhnii Tagil : IRRO, 1998. — 89 s.
16. 4. Жижина И. В. Педагогическая фасилитация — фактор профессионального роста учителя / И. В. Жижина // Образование для человека: к будущему от прошлого. — Нижний Тагил: ИРРО, 1998. — 89 с.
17. Zhizhina I.V.Osobennosti razvitiya fasilitatsii pedagoga kak faktor ego professional’nogo rosta / I. V.Zhizhina // Pikhologo-pedagogicheskie problemy razvitiya lichnosti v sovremennykh usloviyakh. — Sankt-Peterburg : RPTU, 1999. — S. 340–341.
18. 3. Жижина И. В. Особенности развития фасилитации педагога как фактор его профессионального роста / И. В. Жижина // Пихолого-педагогические проблемы развития личности в современных условиях. — Санкт-Петербург: РПТУ, 1999. — С. 340–341.
19. Vozmozhnosti fasilitatsii pri gruppovoi rabote / L. V. Adonina, T. B. Kuzema, A. V. Vishnyakova, I. A. Tyalleva // Gumanitarno-pedagogicheskoe obrazovanie. — 2020. — T. 6, № 2. — S. 15–20.
20. 2. Возможности фасилитации при групповой работе / Л. В. Адонина, Т. Б. Кузёма, А. В. Вишнякова, И. А. Тяллева // Гуманитарно-педагогическое образование. — 2020. — Т. 6, № 2. — С. 15–20.
21. Verbitskii A. A. Problema transformatsii motivov v kontekstnom obuchenii / A. A. Verbitskii, N. A. Bakshaeva // Voprosy psikhologii. — 2002. — № 4. — S. 21–25.
22. 1. Вербицкий А. А. Проблема трансформации мотивов в контекстном обучении / А. А. Вербицкий, Н. А. Бакшаева // Вопросы психологии. — 2002. — № 4. — С. 21–25.

Other articles