Published Date: 01.10.2023

Organization of Educational Practice in the Context of a Competence-based Educational Paradigm

Annotation

In the article, the authors consider the current trends in the organization of educational practice in the context of the competence-oriented paradigm of education. The authors emphasize that educational practice should be part of continuous practice in the preparation of students in the field of Pedagogical education. In conclusion, practical examples of the implementation of the proposed principles in the context of a competence-oriented paradigm of education are considered.




Library

1. Yaroshenko N. N. Pedagogicheskie paradigmy sotsial’no-kul’turnoi deyatel’nosti: avtoref. dis. … d-ra ped. nauk / N. N. Yaroshenko. — Moskva, 2000. — 48 s.
2. 12. Ярошенко Н. Н. Педагогические парадигмы социально-культурной деятельности: автореф. дис. … д-ра пед. наук / Н. Н. Ярошенко. — Москва, 2000. — 48 с.
3. Fomicheva I. G. Filosofiya obrazovaniya: nekotorye podkhody k probleme / I. G. Fomicheva. — Novosibirsk: Izd-vo SO RAN, 2004. — 142 s.
4. 11. Фомичева И. Г. Философия образования: некоторые подходы к проблеме / И. Г. Фомичева. — Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2004. — 142 с.
5. Surtaev P. B. Paradigmy pedagogicheskoi nauki i praktiki (Aspekt sosushchestvovaniya): spetsial’nost’ 13.00.01 «Obshchaya pedagogika, istoriya pedagogiki i obrazovaniya» : dis. … kand. ped. nauk / P. B. Surtaev. — Omsk, 2006. — 161 s.
6. 10. Суртаев П. Б. Парадигмы педагогической науки и практики (Аспект сосуществования): специальность 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» : дис. … канд. пед. наук / П. Б. Суртаев. — Омск, 2006. — 161 с.
7. Ruzakov A. A. Uchebnaya praktika kak komponent sistemy formirovaniya tsifrovoi kul’tury budushchikh pedagogov / A. A. Ruzakov, L. S. Nosova, E. A. Leonova // Informatika i obrazovanie. — 2020. — № 2 (311). — S. 4–11. — DOI: 10.32517/0234-0453-2020-35-2-4-
8. 9. Рузаков А.А.Учебная практика как компонент системы формирования цифровой культуры будущих педагогов / А.А.Рузаков, Л.С.Носова, Е.А.Леонова // Информатика и образование. — 2020. — № 2 (311). — С. 4–11. — DOI: 10.32517/0234-0453-2020-35-2-4-11
9. Moskvina A. S. Innovatsionnye orientiry razvitiya uchebnoi praktiki budushchikh bakalavrov pedagogicheskogo obrazovaniya / A. S. Moskvina, K. V. Shkuropii // Obrazovanie v Rossii: istoriya, opyt, problemy, perspektivy. — 2018. — № 2 (9). — S. 45–50.
10. 8. Москвина А.С. Инновационные ориентиры развития учебной практики будущих бакалавров педагогического образования / А. С. Москвина, К. В. Шкуропий // Образование в России: история, опыт, проблемы, перспективы. — 2018. — № 2 (9). — С. 45–50.
11. Mes’kov V. S. Kognitivno-kompetentnostnaya paradigma obrazovaniya / V. S. Mes’kov, A. A. Mamchenko // Shkol’nye tekhnologii. — 2011. — № 3. — S. 46–62.
12. 7. Меськов В. С. Когнитивно-компетентностная парадигма образования / В. С. Меськов, А. А. Мамченко // Школьные технологии. — 2011. — № 3. — С. 46–62.
13. Mamedova N. M. Obrazovanie: distantsionnaya paradigma / N. M. Mamedova // Vestnik MGPU. Seriya: Filosofskie nauki. — 2020. — № 4 (36). — S. 36–41. — DOI: 10.25688/2078-9238.2020.36.4.04
14. 6. Мамедова Н. М. Образование: дистанционная парадигма / Н. М. Мамедова // Вестник МГПУ. Серия: Философские науки. — 2020. — № 4 (36). — С. 36–41. — DOI: 10.25688/2078-9238.2020.36.4.04
15. Kun T. Struktura nauchnykh revolyutsii / T. Kun; per. I. Z. Naletova. — Moskva: Progress, 1977. — 304 s.
16. 5. Кун Т. Структура научных революций / Т. Кун; пер. И. З. Налетова. — Москва: Прогресс, 1977. — 304 с.
17. Kolesnikova I. A. Pedagogicheskaya real’nost’ v zerkale mezhparadigmal’noi refleksii / I. A. Kolesnikova. — Sankt-Peterburg : SPbGUPM, 1999. — 242 s.
18. 4. Колесникова И. А. Педагогическая реальность в зеркале межпарадигмальной рефлексии / И. А. Колесникова. — Санкт-Петербург: СПбГУПМ, 1999. — 242 с.
19. Karyakin Yu. V. Novaya paradigma obrazovaniya / Yu. V. Karyakin // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. — 2009. — № 329. — S. 39–43.
20. 3. Карякин Ю. В. Новая парадигма образования / Ю. В. Карякин // Вестник Томского государственного университета. — 2009. — № 329. — С. 39–43.
21. Zagvyazinskii V. I. Tselevye orientiry reformirovaniya rossiiskogo obrazovaniya / V. I. Zagvyazinskii // Vestnik Tyumenskogo gosudarstvennogo universiteta. Gumanitarnye issledovaniya. Humanitates. — 2013. — № 9. — S. 7–16.
22. 2. Загвязинский В. И. Целевые ориентиры реформирования российского образования / В. И. Загвязинский // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. — 2013. — № 9. — С. 7–16.
23. Gornostaeva T. N. Formy provedeniya uchebnoi praktiki bakalavrov pedagogicheskogo obrazovaniya [Elektronnyi resurs] / T. N. Gornostaeva, O. M. Gornostaev // Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya. — 2019. — № 1. — URL: <a href="https://mir-nauki.com/PDF/16PDMN119.pd" target="_blank">https://mir-nauki.com/PDF/16PDMN119.pd</a>
24. 1. Горностаева Т. Н. Формы проведения учебной практики бакалавров педагогического образования [Электронный ресурс] / Т. Н. Горностаева, О. М. Горностаев // Мир науки. Педагогика и психология. — 2019. — № 1. — URL: <a href="https://mir-nauki.com/" target="_blank">https://mir-nauki.com/</a> PDF/16PDMN119.pdf

Other articles