Published Date: 01.10.2023

Tutor Technologies for Developing Professional Competencies Teaching Staff of the Region (using the example of the Kemerovo region)

Annotation

The article presents the experience of tutors — specialists who accompany the processes of development and improvement of teachers’ competencies in their professional activities (on the example of the Kemerovo region). One of the successful pedagogical tools in the work of such specialists is tutor technologies, which have been implemented in Kuzbass for more than 10 years. The characteristics of these technologies are presented. The professional competencies of teachers (cognitive, operational-technological, personal) are determined and the dynamics of their development from 2013 to 2023 is presented. Organizational forms of implementation of tutor technologies are defined. Examples of the use of technology in working with teachers are given.




Library

1. 1. Галеева Н. Л. Система компетенций как инструмент управления качеством образования / Н. Л. Галеева // Интернет-журнал «Эйдос». — 2007.
2. Galeeva N. L. Sistema kompetentsii kak instrument upravleniya kachestvom obrazovaniya / N. L. Galeeva // Internet-zhurnal “Eidos”. — 2007.
3. 2. Зыкова Г. В. Формирование организационной компетентности учителя в условиях использования современных компьютерных технологий [Электронный ресурс] / Г. В. Зыкова, А. С. Попов // Мир науки. Педагогика и психология. — 2016. — № 2. — URL: <a href="https://cyberlen" target="_blank">https://cyberlen</a>
4. Zykova G. V. Formirovanie organizatsionnoi kompetentnosti uchitelya v usloviyakh ispol’zovaniya sovremennykh komp’yuternykh tekhnologii [Elektronnyi resurs] / G. V. Zykova, A. S. Popov // Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya. — 2016. — № 2. — URL: <a href="https:/" target="_blank">https:/</a>
5. 3. Микерова Г. Ж. Региональные педагогические сообщества как форма непрерывного профессионального развития учителя [Электронный ресурс] / Г. Ж. Микерова, Е. И. Прынь // Калининградский вестник образования. — 2023. — № 2 (18). — URL: <a href="https://cyberleninka.r" target="_blank">https://cyberleninka.r</a>
6. Mikerova G. Zh. Regional’nye pedagogicheskie soobshchestva kak forma nepreryvnogo professional’nogo razvitiya uchitelya [Elektronnyi resurs] / G. Zh. Mikerova, E. I. Pryn’ // Kaliningradskii vestnik obrazovaniya. — 2023. — № 2 (18). — URL: <a href="https://cyberle" target="_blank">https://cyberle</a>
7. 4. Черемисина В. Г. Тьюторские технологии в развитии профессиональных компетентностей руководящих и педагогических кадров / В. Г. Черемисина // Отечественная и зарубежная педагогика. — 2018. — Т. 2, № 2 (49). — С. 37–46.
8. Cheremisina V. G. T’yutorskie tekhnologii v razvitii professional’nykh kompetentnostei rukovodyashchikh i pedagogicheskikh kadrov / V. G. Cheremisina // Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika. — 2018. — T. 2, № 2 (49). — S. 37–46.
9. 5. Шапошникова Н. Ю. Индивидуальные образовательные траектории в вузах России и Великобритании: теоретические аспекты [Электронный ресурс] / Н. Ю. Шапошникова // Вестник МГИМО. — 2015. — №3 (42). — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/</a> individualnye-obr
10. Shaposhnikova N. Yu. Individual’nye obrazovatel’nye traektorii v vuzakh Rossii i Velikobritanii: teoreticheskie aspekty [Elektronnyi resurs] / N. Yu. Shaposhnikova // Vestnik MGIMO. — 2015. — № 3 (42). — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/individualny" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/individualny</a>
11. 6. Bezukladnikov K. An Outline Of An Esp Teacher Training Course / K. Bezukladnikov, B. Kruze // World Applied Sciences Journal. — 2012. — Vol. 20, No. SPL.ISS. — P. 103.
12. 7. Bezukladnlkov K. Interactive Approach To Esp Teaching And Learning / K. Bezukladnlkov, B. Kruze, M. Mosina // World Applied Sciences Journal. — 2013. — Vol. 24, No. 2. — P. 201–206.
13. 8. Oskolkova V. R. The Competence-Based Approach In The Russian Federation: The Definition Of The Notion And Structure Of The Professional Competence Of A Future Teacher / V. R. Oskolkova, E. V. Ozegova, B. A. Kruze // World Applied Sciences Journal. — 20
14. 9. Palfreyman D. The Oxford Tutorial: Sacred Cow or Pedagogical Gem / D. Palfreyman // The Oxford Tutorial: “Thanks, you taught me how to think”. — OxCHEPS, 2001.
15. 10. Ruan A. A Liberal Education: and that includes the Sciences! / A. Ruan // The Oxford Tutorial: “Thanks, you taught me how to think”. — OxCHEPS, 2001.

Other articles