Published Date: 01.10.2023

Formation of Сommunicative Сompetencies of High School Students in the Context of Project Activities

Annotation

The article describes the results of an experimental study aimed at developing the communicative competencies of senior schoolchildren in the context of project activities. It is shown that the content characteristics of communicative competencies have an insufficient level of development among high school students. Organized influence in the form of implementing a program for the formation of communicative competencies in the context of project activities helps to increase the ability for self-regulation, in particular, such parameters as planning, flexibility and evaluation of results. Based on the results, a conclusion is made about the possibility of developing the communicative competencies of senior schoolchildren through project activities. The effectiveness of the stage-by-stage and systematic use of the project work method for the formation of communicative competencies of high school students is substantiated.




Library

1. 15. Wagner T. The Global Achievement Gap: Why Even Our Best Schools Don’t Teach the New Survival Skills Our Children Need — And What We Can Do About It [Electronic resource] / T. Wagner. — Basic Books, 2008. — 321 p. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> b-ok.org/book/1084653/
2. 14. Voogt J. A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies / J. Voogt, N. Pareja-Roblin // Journal of Curriculum Studies. — 2012. — Vol. 44 (3). — P. 299–321. — DOI: <a href="https://" target="_blank">https://</a>
3. 13. Solmi M. Age at onset of mental disorders worldwide: large-scale meta-analysis of 192 epidemiological studies / M. Solmi, J. Radua, M. Olivola // Mol Psychiatry. — 2022. — Vol. 27. — P. 281–295. — DOI: 10.1038/s41380-021-01161-7
4. 12. Odgers C. L. Annual Research Review: Adolescent mental health in the digital age: facts, fears, and future directions / C. L. Odgers, M. R. Jensen // J Child Psychol Psychiatr. — 2020. — Vol. 61. — P. 336–348. — DOI: 10.1111/jcpp.13190
5. 11. A meta-analysis of longitudinal peer influence effects in childhood and adolescence / M. Giletta, S. Choukas-Bradley, M. Maes et al. // Psychological Bulletin. — 2021. — Vol. 147 (7). — P. 719–747. — DOI: 10.1037/bul0000329
6. 10. Adolescents’ real-time social and affective experiences of online and face-to-face interactions / R. Achterhof, O. J. Kirtley, M. Schneider et al. // Computers in Human Behavior. — 2022. — Vol. 129. — P. 107159. — DOI: 10.1016/j.chb.2021.107159
7. 9. Age, period, and cohort trends in mood disorder indicators and suicide-related outcomes in a nationally representative dataset, 2005–2017 / J. M. Twenge, A. B. Cooper, T. E. Joiner et al. // Journal of Abnormal Psychology. — 2019. — DOI: 10.1037/abn000
8. Sidorenko V. F. Genezis proektnoi kul’tury / V. F. Sidorenko // Voprosy filosofii. — 1984. — № 10. — S. 86–99.
9. 8. Сидоренко В. Ф. Генезис проектной культуры / В. Ф. Сидоренко // Вопросы философии. — 1984. — № 10. — С. 86–99.
10. Sergeev A. G. Kompetentnost’ i kompetentsii: monografiya / A. G. Sergeev. — Vladimir: Izd-vo Vladim. gos. un-ta, 2010. — 107 s.
11. 7. Сергеев А. Г. Компетентность и компетенции: монография / А. Г. Сергеев. — Владимир: Изд-во Владим. гос. ун-та, 2010. — 107 с.
12. Rozov N. S. Filosofiya gumanitarnogo obrazovaniya: Tsennostnye osnovaniya i kontseptsiya bazovogo gumanitarnogo obrazovaniya v vysshei shkole / N. S. Rozov. — Moskva, 1993.
13. 6. Розов Н. С. Философия гуманитарного образования: Ценностные основания и концепция базового гуманитарного образования в высшей школе / Н. С. Розов. — Москва, 1993.
14. Polat E. S. Metod proektov: istoriya i teoriya voprosa / E. S. Polat // Sovremennye pedagogicheskie i informatsionnye tekhnologii v sisteme obrazovaniya. — Moskva: Akademiya, 2010. — S. 193–200.
15. 5. Полат Е. С. Метод проектов: история и теория вопроса / Е. С. Полат // Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. — Москва: Академия, 2010. — С. 193–200.
16. Mironenko E. S. Kompetentsii XXI veka vs obrazovanie XXI veka / E. S. Mironenko // Voprosy territorial’nogo razvitiya. — 2019. — Vyp. 2 (47). — S. 3–15.
17. 4. Мироненко Е. С. Компетенции XXI века vs образование XXI века / Е. С. Мироненко // Вопросы территориального развития. — 2019. — Вып. 2 (47). — С. 3–15.
18. Gal’skova N. D. Teoriya obucheniya inostrannym yazykam. Lingvodidaktika / N. D. Gal’skova, N. I. Gez. — Moskva: Akademiya, 2009.
19. 3. Гальскова Н. Д. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика / Н. Д. Гальскова, Н. И. Гез. — Москва: Академия, 2009.
20. Ashcheulova K. A. Proektnaya deyatel’nost’ kak uslovie formirovaniya kommunikativnykh kompetentsii obuchayushchikhsya / K. A. Ashcheulova // Aktual’nye problemy razvitiya obrazovaniya na sovremennom etape : materialy simpoziuma v ramkakh XVI (XLVIII) Mezh
21. 2. Ащеулова К. А. Проектная деятельность как условие формирования коммуникативных компетенций обучающихся / К. А. Ащеулова // Актуальные проблемы развития образования на современном этапе: материалы симпозиума в рамках XVI (XLVIII) Междунар. науч. конф. с
22. Amirkhanova S. V. Stanovlenie identichnosti molodezhi v sovremennom rossiiskom obshchestve riska : dis. ... kand. sotsiol. nauk: 22.00.06 / S. V. Amirkhanova. — Kazan’, 2009. — 173 s.
23. 1. Амирханова С. В. Становление идентичности молодежи в современном российском обществе риска: дис. ... канд. социол. наук: 22.00.06 / С. В. Амирханова. — Казань, 2009. — 173 с.

Other articles