Published Date: 01.10.2023
Temperament and Cognitive Activity of Pupils
Annotation
The article discusses the results of studying the cognitive activity of students of the lyceum. The psychological factors involved in the interaction of attention stability and speed of thinking, as well as types of temperaments of students (melancholic type of temperament, sanguine type of temperament, phlegmatic type of temperament, choleric type of temperament) are analyzed. The characteristics considered are of interest to psychologists, doctors, teachers and other specialists involved in the educational process.
Type | Article |
Information | WORLD OF PSYCHOLOGY № 04/2023 |
Pages | 304-313 |
UDK | 61:159.923 |
DOI | 10.51944/20738528_2023_4_30 |
Library
1. 9. Степахина, Н. Н. Влияние темперамента на успеваемость студентов / Н. Н. Степахина, М. Д. Сунцова // Молодой ученый. — 2021. — № 51 (393). — С. 484–486. — URL: <a href="https://moluch.ru/archive/393/86926/" target="_blank">https://moluch.ru/archive/393/86926/</a> (дата обращения: 07.04.2023).
2. Stepaxina, N. N. Vliyanie temperamenta na uspevaemost` studentov / N. N. Stepaxina, M. D. Sunczova // Molodoj ucheny`j. — 2021. — № 51 (393). — S. 484–486. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> moluch.ru/archive/393/86926/ (data obrashheniya: 07.04.2023).
3. 10. Токарева, Н. Г. Роль психологических знаний в формировании профессионального портрета врача / Н. Г. Токарева // Гуманитарные науки. — 2018. — № 4 (44). — С. 39–44.
4. Tokareva, N. G. Rol` psixologicheskix znanij v formirovanii professional`nogo portreta vracha / N. G. Tokareva // Gumanitarny`e nauki. — 2018. — № 4 (44). — S. 39–44.
5. 11. Трубинова, Е. А. Влияние типа темперамента на учебную деятельность / Е. А. Трубинова, Т. В. Гультяева, Е. С. Ванюкова // International Scientific Review. — 2017. — № 7 (38). — С. 40–42.
6. Trubinova, E. A. Vliyanie tipa temperamenta na uchebnuyu deyatel`nost` / E. A. Trubinova, T. V. Gul`tyaeva, E. S. Vanyukova // International Scientific Review. — 2017. — № 7 (38). — S. 40–42.
7. 12. Чиркова, Т. Учет индивидуально-психологических особенностей детей / Т. Чиркова. — Москва: МПСИ, 2018. — 198 с.
8. Chirkova, T. Uchet individual`no-psixologicheskix osobennostej detej / T. Chirkova. — Moskva: MPSI, 2018. — 198 s.
9. 13. Шигабетдинова, Г. М. Взаимосвязь между выбором вида досуга и типом темперамента человека / Г. М. Шигабетдинова, И. А. Якушева // Современные научные исследования и инновации. — 2016. — № 2. — URL: <a href="http://web.snauka.ru/issues/2016/02/64454" target="_blank">http://web.snauka.ru/issues/2016/02/64454</a> (дата обраще
10. Shigabetdinova, G. M. Vzaimosvyaz` mezhdu vy`borom vida dosuga i tipom temperamenta cheloveka / G. M. Shigabetdinova, I. A. Yakusheva // Sovremenny`e nauchny`e issledovaniya i innovacii. — 2016. — № 2. — URL: <a href="http://web.snauka.ru/issues/2016/02/64454" target="_blank">http://web.snauka.ru/issues/2016/02/64454</a> (dat
11. 14. Caviglia-Harris, J. It’s not all in their heads: The differing role of cognitive factors and non-cognitive traits in undergraduate success / J. Caviglia-Harris, K. Maier // Education Economics — 2020. — Vol. 28, № 3. — P. 1–18. — DOI: 10.1080/09645292
12. 15. Duckworth, A. L. Temperament in the classroom / A. L. Duckworth, K. M. Allred // Handbook of Temperament / ed. by R. L. Shiner, M. Zentner. — New York, 2012. — P. 627–644.
13. 16. Effects of psychophysiological reactivity to a school-related stressor and temperament on early adolescents’ academic performance / S. Scrimin, U. Moscardino, L. Finos, L. Mason // Journal of Early Adolescence — 2018. — Vol. 39, № 2. — P. 904–931. — D
14. 17. Keogh, B. K. Temperament in the Classroom: Understanding Individual Differences / B. K. Keogh; ed. by H. Paul. — Baltimore, MD: Brookes Publishing, 2003. —199 p.
15. 18. Lazdauskas, T. Temperament and Academic Achievement in Children: A MetaAnalysis / T. Lazdauskas, D. Nasvytiene // European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education — 2021. — Vol. 11, № 3. — P. 736–757. — DOI: 10.3390/ ejihpe1103005
16. 19. Mental and physical effort affect vigilance differently / A. S. Smit, P. A. Eling, M. T. Hopman, A. M. Coenen // International Journal of Psychophysiology. — 2005. — Vol. 57, № 3. — Р. 211–217.
17. 20. Tokareva, N. Formation of Inclusive Competence of the Medicine Institute Graduate / N. Tokareva // Lecture Notes in Networks and Systems: 14th International Scientific Conference on Precision Agriculture and Agricultural Machinery Industry. — Switzerl
18. Rusalov, V. M. O predstavlennosti tipov psixicheskoj deyatel`nosti v razlichny`x modelyax temperamenta / V. M. Rusalov, I. N. Trofimova // Psixologicheskij zhurnal. — 2011. — T. 32, № 3. — S. 74–84.
19. 8. Русалов, В. М. О представленности типов психической деятельности в различных моделях темперамента / В. М. Русалов, И. Н. Трофимова // Психологический журнал. — 2011. — Т. 32, № 3. — С. 74–84.
20. Rol` e`mpaticheskix sposobnostej v professional`nom stanovlenii lichnosti / I. A. Kolosunin, M. G. Savochkina, O. V. Rodin, N. G. Tokareva // Zdorov`e i obrazovanie v XXI veke. — 2017. — T. 19, № 12. — S. 141–143.
21. 7. Роль эмпатических способностей в профессиональном становлении личности / И. А. Колосунин, М. Г. Савочкина, О. В. Родин, Н. Г. Токарева // Здоровье и образование в XXI веке. — 2017. — Т. 19, № 12. — С. 141–143.
22. Rakovich, N. K. Praktikum po psixodiagnostike lichnosti / N. K. Rakovich. — Minsk, 2002. — 248 s.
23. 6. Ракович, Н. К. Практикум по психодиагностике личности / Н. К. Ракович. — Минск, 2002. — 248 с.
24. Morkovin, A. M. Organizaciya vospitatel`no-obrazovatel`nogo processa obuchayushhixsya v usloviyax otechestvennoj obrazovatel`noj sredy` / A. M. Morkovin, O. V. Morkovina // Mir nauki, kul`tury`, obrazovaniya. — 2017. — № 6 (67). — S. 128–130.
25. 5. Морковин, А. М. Организация воспитательно-образовательного процесса обучающихся в условиях отечественной образовательной среды / А. М. Морковин, О. В. Морковина // Мир науки, культуры, образования. — 2017. — № 6 (67). — С. 128–130.
26. Markelova, K. V. Temperament i lichnostny`e kachestva / K. V. Markelova // Sovremenny`e nauchny`e issledovaniya i innovacii. — 2018. — № 8. — URL: <a href="http://web." target="_blank">http://web.</a> snauka.ru/issues/2018/08/87542 (data obrashheniya: 05.04.2023).
27. 4. Маркелова, К. В. Темперамент и личностные качества / К. В. Маркелова // Современные научные исследования и инновации. — 2018. — № 8. — URL: <a href="http://web." target="_blank">http://web.</a> snauka.ru/issues/2018/08/87542 (дата обращения: 05.04.2023).
28. Kruglova, T. E. Svyaz` tipa temperamenta s samoocenkoj studentov vuza / T. E. Kruglova, T. M. Maslova // Sovremenny`e nauchny`e issledovaniya i innovacii. — 2017. — № 3. — URL: <a href="http://web.snauka.ru/issues/2017/03/79949" target="_blank">http://web.snauka.ru/issues/2017/03/79949</a> (data obrashheniya: 05.04.2023).
29. 3. Круглова, Т. Е. Связь типа темперамента с самооценкой студентов вуза / Т. Е. Круглова, Т. М. Маслова // Современные научные исследования и инновации. — 2017. — № 3. — URL: <a href="http://web.snauka.ru/issues/2017/03/79949" target="_blank">http://web.snauka.ru/issues/2017/03/79949</a> (дата обращения: 05.04.2023).
30. Egorova, O. S. Osobennosti temperamenta detej doshkol`nogo vozrasta / O. S. Egorova, A.V. Pakshina // Voprosy` nauki i obrazovaniya. — 2020. — № 2. — S. 33–35.
31. 2. Егорова, О. С. Особенности темперамента детей дошкольного возраста / О. С. Егорова, А.В. Пакшина // Вопросы науки и образования. — 2020. — № 2. — С. 33–35.
32. Dekman, I. E. Uchet tipa temperamenta doshkol`nika pri podgotovke k shkole / I. E. Dekman, O. L. Doroshenko // Mir pedagogiki i psixologii. — 2020. — № 8 (49). — URL: <a href="https://scipress.ru/pedagogy/articles/uchet-tipa-temperamenta-doshkolnika-pri-podgotovke" target="_blank">https://scipress.ru/pedagogy/articles/uchet-tipa-temperamenta-doshkolnika-pri-podgotovke</a>
33. 1. Декман, И. Е. Учет типа темперамента дошкольника при подготовке к школе / И. Е. Декман, О. Л. Дорошенко // Мир педагогики и психологии. — 2020. — № 8 (49). — URL: <a href="https://scipress.ru/pedagogy/articles/uchet-tipa-temperamenta-doshkolnikapri-podgotovke-k" target="_blank">https://scipress.ru/pedagogy/articles/uchet-tipa-temperamenta-doshkolnikapri-podgotovke-k</a>
The full version of the article is available only to subscribers of the journal