Published Date: 01.10.2023

Monitoring as a Basis for Optimizing the Process of Communication Culture Preschool Educational Institutions

Annotation

The presented materials reflect the results of an experimental approach to understanding the problem of communication culture in a preschool educational organization. Based on the method of theoretical analysis and understanding the culture of pedagogical communication as special communication skills implemented by the teacher in educational activities and focused on improving the efficiency of the educational process by creating a favorable atmosphere of interaction between its participants, a monitoring program is described, the implementation of which will allow not only to study the possession of a culture of communication by teachers , but also, highlighting their problems, to form the basis for the development of a psychological and pedagogical program for optimizing the culture of communication in preschool educational institutions as an educational system




Library

1. 11. Митина, Л. М. Психологическая диагностика коммуникативных способностей учителя: учеб. пособие для практ. психологов / Л. М. Митина. — Кемерово, 1996. — 50 с.
2. Mitina, L. M. Psixologicheskaya diagnostika kommunikativny`x sposobnostej uchitelya: ucheb. posobie dlya prakt. psixologov / L. M. Mitina. — Kemerovo, 1996. — 50 s.
3. 12. Мусхаджиева, Т. А. Природа и сущность межличностных отношений между субъектами педагогической деятельности / Т. А. Мусхаджиева // Вестник Мининского университета. — 2022. — Т. 10, № 4. — С. 4–15.
4. Musxadzhieva, T. A. Priroda i sushhnost` mezhlichnostny`x otnoshenij mezhdu sub``ektami pedagogicheskoj deyatel`nosti / T. A. Musxadzhieva // Vestnik Mininskogo universiteta. — 2022. — T. 10, № 4. — S. 4–15.
5. 13. Полосова, Л. Б. Психологические предикторы развития феномена ингибиции — фасилитации в педагогическом общении: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Полосова Людмила Борисовна. — Екатеринбург, 2014. — 142 с.
6. Polosova, L. B. Psixologicheskie prediktory` razvitiya fenomena ingibicii — fasilitacii v pedagogicheskom obshhenii: dis. … kand. psixol. nauk: 19.00.07 / Polosova Lyudmila Borisovna. — Ekaterinburg, 2014. — 142 s.
7. 14. Психология человека от рождения до смерти: психологический атлас человека / под ред. А. А. Реана. — Москва: АСТ; Санкт-Петербург: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2010. — 651 с.
8. Psixologiya cheloveka ot rozhdeniya do smerti : psixologicheskij atlas cheloveka / pod red. A. A. Reana. — Moskva: AST; Sankt-Peterburg: Prajm-EVROZNAK, 2010. — 651 s.
9. 15. Психолого-педагогическая диагностика: учеб.-метод. пособие / сост.: А. И. Артюхина, В. И. Чумаков. — Волгоград: Изд-во ВолгГМУ, 2014. — 115 с.
10. Psixologo-pedagogicheskaya diagnostika : ucheb.-metod. posobie / sost.: A. I. Artyuxina, V. I. Chumakov. — Volgograd: Izd-vo VolgGMU, 2014. — 115 s.
11. 16. Фетискин, Н. П. Социально-психологическая диагностика личности и группы / Н. П. Фетискин. — Кострома: КГУ, 2001. — 103 с.
12. Fetiskin, N. P. Social`no-psixologicheskaya diagnostika lichnosti i gruppy` / N. P. Fetiskin. — Kostroma: KGU, 2001. — 103 s.
13. 17. Шаббани, Н. Педагогические условия организации взаимообучения детей старшего дошкольного возраста: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Шаббани Нагам. — Москва, 2019. — 239 с.
14. Shabbani, N. Pedagogicheskie usloviya organizacii vzaimoobucheniya detej starshego doshkol`nogo vozrasta: dis. … kand. ped. nauk: 13.00.02 / Shabbani Nagam. — Moskva, 2019. — 239 s.
15. 18. Шалина, А. А. Психолого-педагогические условия развития личности старшего дошкольника как субъекта нравственного выбора: дис. … канд. психол. наук: 5.3.4 / Шалина Альбина Анатольевна. — Рязань, 2022. — 232 с.
16. Shalina, A. A. Psixologo-pedagogicheskie usloviya razvitiya lichnosti starshego doshkol`nika kak sub``ekta nravstvennogo vy`bora : dis. … kand. psixol. nauk : 5.3.4 / Shalina Al`bina Anatol`evna. — Ryazan`, 2022. — 232 s.
17. 19. Эльсиева, М. С. Педагогические условия повышения эффективности формирования коммуникативных универсальных учебных действий у учащихся младших классов: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Эльсиева Марха Султановна. — Грозный, 2020. — 207 с.
18. E`l`sieva, M. S. Pedagogicheskie usloviya povy`sheniya e`ffektivnosti formirovaniya kommunikativny`x universal`ny`x uchebny`x dejstvij u uchashhixsya mladshix klassov : dis. … kand. ped. nauk : 13.00.01 / E`l`sieva Marxa Sultanovna. — Grozny`j, 2020. — 20
19. 20. Green, J. Teacher Leadership and Communication Among Diverse Colleagues: Why Cultural Competence Counts / J. Green // Journal of School Leadership. — 2019. — Vol. 29, № 3. — Р. 139–162.
20. 21. Kindergarten Children’ Possession of Life Skills from Teachers’ Viewpoints / B. M. Salah, N. F. Alhamad, M. A. Melhem [et al.] // Review of International Geographical Education. — 2021. — Vol. 11, № 8. — P. 143–156.
21. 22. Van der Wilt, F. Dialogic classroom talk in early childhood education: The effect on language skills and social competence / F. van der Wilt, R. Bouwer, C. van der Veen // Learning and Instruction. — 2022. — Vol. 77. — P. 1–10.
22. 1. Авдеева, М. А. Формирование готовности школьников к аксиологическому общению в общеобразовательном учреждении: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Авдеева Мария Александровна. — Самара, 2019. — 214 с.
23. Avdeeva, M. A. Formirovanie gotovnosti shkol`nikov k aksiologicheskomu obshheniyu v obshheobrazovatel`nom uchrezhdenii: dis. … kand. ped. nauk: 13.00.01 / Avdeeva Mariya Aleksandrovna. — Samara, 2019. — 214 s.
24. 2. Архипова, Ю. И. Педагогические стратегии организации образовательной речевой коммуникации младших школьников: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Архипова Юнонна Ивановна. — Великий Новгород, 2020. — 194 с.
25. Arxipova, Yu. I. Pedagogicheskie strategii organizacii obrazovatel`noj rechevoj kom munikacii mladshix shkol`nikov: dis. … kand. ped. nauk: 13.00.01 / Arxipova Yunonna Ivanovna. — Velikij Novgorod, 2020. — 194 s.
26. 3. Башун, О. В. Совершенствование культуры педагогического общения / О. В. Башун // Вестник КРАУНЦ. Гуманитарные науки. — 2019. — № 2. — С. 67–71.
27. Bashun, O. V. Sovershenstvovanie kul`tury` pedagogicheskogo obshheniya / O. V. Bashun // Vestnik KRAUNCz. Gumanitarny`e nauki. — 2019. — № 2. — S. 67–71.
28. 4. Бехтерев, В. М. Коллективная рефлексология / В. М. Бехтерев. — Петроград: Колос, 1921. — 432 с.
29. Bexterev, V. M. Kollektivnaya refleksologiya / V. M. Bexterev. — Petrograd: Kolos, 1921. — 432 s.
30. 5. Выготский, Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. / Л. С. Выготский. — Москва: Педагогика, 1984. — Т. 3. — 368 с.
31. Vy`gotskij, L. S. Sobranie sochinenij: v 6 t. / L. S. Vy`gotskij. — Moskva: Pedagogika, 1984. — T. 3. — 368 s.
32. 6. Климкина, Е. А. Особенности формирования вербальных и невербальных средств общения у детей раннего возраста с использованием малых фольклорных форм: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Климкина Елена Александровна. — Ростов-на-Дону, 2019. — 25
33. Klimkina, E. A. Osobennosti formirovaniya verbal`ny`x i neverbal`ny`x sredstv obshheniya u detej rannego vozrasta s ispol`zovaniem maly`x fol`klorny`x form: avtoref. dis. … kand. ped. nauk : 13.00.01 / Klimkina Elena Aleksandrovna. — Rostov-na-Donu, 2019.
34. 7. Курылева, В. С. Использование метода наблюдения как основы мониторинга культуры общения участников образовательного процесса ДОО / В. С. Курылева, О. В. Суворова, Т. А. Серебрякова // Актуальные вопросы научных исследований в условиях формирования мног
35. Kury`leva, V. S. Ispol`zovanie metoda nablyudeniya kak osnovy` monitoringa kul`tury` obshheniya uchastnikov obrazovatel`nogo processa DOO / V. S. Kury`leva, O. V. Suvorova, T. A. Serebryakova // Aktual`ny`e voprosy` nauchny`x issledovanij v usloviyax form
36. 8. Левитан, К. М. Культура педагогического общения / К. М. Левитан. — Иркутск: Изд-во КГУ, 1985. — 104 с.
37. Levitan, K. M. Kul`tura pedagogicheskogo obshheniya / K. M. Levitan. — Irkutsk: Izd-vo KGU, 1985. — 104 s.
38. 9. Лихачев, Д. С. Экология культуры / Д. С. Лихачев // Прошлое — будущему: статьи и очерки / Д. С. Лихачев. — Ленинград, 1985. — С. 50–51.
39. Lixachev, D. S. E`kologiya kul`tury` / D. S. Lixachev // Proshloe — budushhemu: stat`i i ocherki / D. S. Lixachev. — Leningrad, 1985. — S. 50–51.
40. 10. Ломов, Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии / Б. Ф. Ломов. — Москва: Наука, 1999. —350 с.
41. Lomov, B. F. Metodologicheskie i teoreticheskie problemy` psixologii / B. F. Lomov. — Moskva: Nauka, 1999. —350 s.

Other articles