Published Date: 01.10.2023
Features of Career Orientations of Future Part-Time Teacher-Students
Annotation
The article presents research data on the career orientations of part-time teacherstudents. An analysis of domestic and foreign sources shows that part-time students are a diverse group. Comparison of the results of diagnostic testing of full-time and part-time students using E. Schein’s methodology shows that both groups are predominantly oriented towards service, stability, and integration, but these orientations are less pronounced among part-time students. In addition, indicators of service and professional competence orientations are related to work experience in the profession and future professional plans.
Keywords
Type | Article |
Information | WORLD OF PSYCHOLOGY № 04/2023 |
Pages | 276-285 |
UDK | 377.018.432 |
DOI | 10.51944/20738528_2023_4_276 |
Library
1. 16. Zuzovsky, R. Turning to Teaching: Second Career Student Teachers’ Intentions, Motivations, and Perceptions about the Teaching Profession / R. Zuzovsky, S. DonitsaSchmidt // International Education Research. — 2014. — Vol. 2, № 3. — P. 1–17. — DOI: 10.
2. 15. What works in attracting and retaining teachers in challenging schools and areas? / B. H. See, R. Morris, S. Gorard, N. El Soufi // Oxford Review of Education. — 2020. — Vol. 46, № 6. — P. 678–697. — DOI: 10.1080/03054985.2020.1775566
3. 14. Kremen, F. Features of career self-determination of regional university applicants in the context of the COVID-19 pandemic / F. Kremen, S. Kremen // E3S Web of Conferences. — 2021. — № 291. — DOI: 10.1051/e3sconf/202129105020
4. 13. Jackson, D. Career choice status among undergraduates and the influence of career management competencies and perceived employability / D. Jackson, N. Wilton // Journal of Education and Work. — 2017. — Vol. 30, № 5. — P. 552–569. — DOI: 10.1080/136390
5. 12. Hubble, S. Part-time undergraduate students in England / S. Hubble, P. Bolton // Commons Library Research Briefing. — 2022. — URL: <a href="https://commonslibrary.parliament." target="_blank">https://commonslibrary.parliament.</a> uk/research-briefings/cbp-7966/ — (date of the application: 20.04.2023).
6. Cherednichenko, G. A. «Zaochnik» vy`sshej shkoly`: ucheba i posle vy`puska / G. A. Cherednichenko // Sociologicheskaya nauka i social`naya praktika. — 2019. — T. 7, № 2 (26). — S. 46–64. — DOI: 10.19181/snsp.2019.7.2.6409
7. 11. Чередниченко, Г. А. «Заочник» высшей школы: учеба и после выпуска / Г. А. Чередниченко // Социологическая наука и социальная практика. — 2019. — Т. 7, № 2 (26). — С. 46–64. — DOI: 10.19181/snsp.2019.7.2.6409
8. Falaxeeva, T. D. Andragogicheskaya model` professional`nogo samorazvitiya lichnosti studentov zaochnogo otdeleniya v processe obucheniya v vuze: dis. ... kand. ped. nauk : 13.00.08 / Falaxeeva Tat`yana Dmitrievna. — Komsomol`sk-na-Amure, 2007. — 268 s.
9. 10. Фалахеева, Т. Д. Андрагогическая модель профессионального саморазвития личности студентов заочного отделения в процессе обучения в вузе: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Фалахеева Татьяна Дмитриевна. — Комсомольск-на-Амуре, 2007. — 268 с.
10. Tarinova, N. V. Formirovanie pedagogicheskoj kompetentnosti studentov-zaochnikov sredstvami distancionny`x form obucheniya : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk: 13.00.08 / Tarinova Natal`ya Vladimirovna. — Kazan`, 2018. — 23 s.
11. 9. Таринова, Н. В. Формирование педагогической компетентности студентов-заочников средствами дистанционных форм обучения: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Таринова Наталья Владимировна. — Казань, 2018. — 23 с.
12. Seliverstova, N. A. Zaochnoe obuchenie kak obrazovatel`ny`j trend vy`sshej shkoly` / N. A. Seliverstova, M. G. Solny`shkina // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2021. — T. 30, № 3. — S. 128–141. — DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-3-128-141
13. 8. Селиверстова, Н. А. Заочное обучение как образовательный тренд высшей школы / Н. А. Селиверстова, М. Г. Солнышкина // Высшее образование в России. — 2021. — Т. 30, № 3. — С. 128–141. — DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-3-128-141
14. Osikova, L. N. K voprosu ob organizacii samostoyatel`noj raboty` studentov ochnozaochnoj i zaochnoj form obucheniya v vuze / L. N. Osikova // Nauchny`e issledovaniya i razrabotki molody`x ucheny`x. — 2015. — № 5. — S. 103–107.
15. 7. Осикова, Л. Н. К вопросу об организации самостоятельной работы студентов очно-заочной и заочной форм обучения в вузе / Л. Н. Осикова // Научные исследования и разработки молодых ученых. — 2015. — № 5. — С. 103–107.
16. Motivaciya professional`noj kar`ery` budushhix pedagogov / R. A. Valeeva, G. G. Parfilova, I. D. Demakova [i dr.] // Obrazovanie i samorazvitie. — 2022. — T. 17, № 3. — S. 169–186. — DOI: 10.26907/esd.17.3.14
17. 6. Мотивация профессиональной карьеры будущих педагогов / Р. А. Валеева, Г. Г. Парфилова, И. Д. Демакова [и др.] // Образование и саморазвитие. — 2022. — Т. 17, № 3. — С. 169–186. — DOI: 10.26907/esd.17.3.14
18. Mitina, L. M. Konvergenciya nauchny`x tradicij i innovacionny`x texnologij kak put` k obnovleniyu soderzhaniya pedagogicheskoj deyatel`nosti / L. M. Mitina // Teoreticheskaya i e`ksperimental`naya psixologiya. — 2022. — T. 15, № 3. — S. 143–162.
19. 5. Митина, Л. М. Конвергенция научных традиций и инновационных технологий как путь к обновлению содержания педагогической деятельности / Л. М. Митина // Теоретическая и экспериментальная психология. — 2022. — Т. 15, № 3. — С. 143–162.
20. Lopanova, E. V. Osobennosti samoorganizacii studentov pedagogicheskogo vuza / E. V. Lopanova, N. V. Savina // Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta. — 2022. — № 4 (236). — S. 120–126. — DOI: 10.25198/1814-6457-236-120
21. 4. Лопанова, Е. В. Особенности самоорганизации студентов педагогического вуза / Е. В. Лопанова, Н. В. Савина // Вестник Оренбургского государственного университета. — 2022. — № 4 (236). — С. 120–126. — DOI: 10.25198/1814-6457-236-120
22. Levichev, V. E. Specifika i napravleniya podgotovki kadrov po zaochnoj forme obucheniya / V. E. Levichev // Social`no-e`konomicheskaya politika Rossii pri perexode na innovacionny`j put` razvitiya : mater. 6-j Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. / pod obshh. r
23. 3. Левичев, В. Е. Специфика и направления подготовки кадров по заочной форме обучения / В. Е. Левичев // Социально-экономическая политика России при переходе на инновационный путь развития: матер. 6-й Междунар. науч.-практ. конф. / под общ. ред. И. К. Мищ
24. Kudinov, I. V. Formirovanie lichnosti budushhego uchitelya kak sub``ekta pedagogicheskoj deyatel`nosti v sisteme zaochno-distancionnogo obucheniya : dis. … kand. ped. nauk : 13.00.08 / Kudinov Il`ya Viktorovich. — Ufa, 2006. — 214 s.
25. 2. Кудинов, И. В. Формирование личности будущего учителя как субъекта педагогической деятельности в системе заочно-дистанционного обучения: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / Кудинов Илья Викторович. — Уфа, 2006. — 214 с.
26. Indikatory` obrazovaniya: 2023: stat. sb. / N. V. Bondarenko, T. A. Varlamova, L. M. Goxberg [i dr.]; Nacional`ny`j issledovatel`skij universitet «Vy`sshaya shkola e`konomiki». — Moskva: NIU VShE`, 2023. — 432 s.
27. 1. Индикаторы образования: 2023: стат. сб. / Н. В. Бондаренко, Т. А. Варламова, Л. М. Гохберг [и др.] ; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». — Москва: НИУ ВШЭ, 2023. — 432 с.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal