Published Date: 01.10.2023

Features of Career Orientations of Future Part-Time Teacher-Students

Annotation

The article presents research data on the career orientations of part-time teacherstudents. An analysis of domestic and foreign sources shows that part-time students are a diverse group. Comparison of the results of diagnostic testing of full-time and part-time students using E. Schein’s methodology shows that both groups are predominantly oriented towards service, stability, and integration, but these orientations are less pronounced among part-time students. In addition, indicators of service and professional competence orientations are related to work experience in the profession and future professional plans.




Library

1. 16. Zuzovsky, R. Turning to Teaching: Second Career Student Teachers’ Intentions, Motivations, and Perceptions about the Teaching Profession / R. Zuzovsky, S. DonitsaSchmidt // International Education Research. — 2014. — Vol. 2, № 3. — P. 1–17. — DOI: 10.
2. 15. What works in attracting and retaining teachers in challenging schools and areas? / B. H. See, R. Morris, S. Gorard, N. El Soufi // Oxford Review of Education. — 2020. — Vol. 46, № 6. — P. 678–697. — DOI: 10.1080/03054985.2020.1775566
3. 14. Kremen, F. Features of career self-determination of regional university applicants in the context of the COVID-19 pandemic / F. Kremen, S. Kremen // E3S Web of Conferences. — 2021. — № 291. — DOI: 10.1051/e3sconf/202129105020
4. 13. Jackson, D. Career choice status among undergraduates and the influence of career management competencies and perceived employability / D. Jackson, N. Wilton // Journal of Education and Work. — 2017. — Vol. 30, № 5. — P. 552–569. — DOI: 10.1080/136390
5. 12. Hubble, S. Part-time undergraduate students in England / S. Hubble, P. Bolton // Commons Library Research Briefing. — 2022. — URL: <a href="https://commonslibrary.parliament." target="_blank">https://commonslibrary.parliament.</a> uk/research-briefings/cbp-7966/ — (date of the application: 20.04.2023).
6. Cherednichenko, G. A. «Zaochnik» vy`sshej shkoly`: ucheba i posle vy`puska / G. A. Cherednichenko // Sociologicheskaya nauka i social`naya praktika. — 2019. — T. 7, № 2 (26). — S. 46–64. — DOI: 10.19181/snsp.2019.7.2.6409
7. 11. Чередниченко, Г. А. «Заочник» высшей школы: учеба и после выпуска / Г. А. Чередниченко // Социологическая наука и социальная практика. — 2019. — Т. 7, № 2 (26). — С. 46–64. — DOI: 10.19181/snsp.2019.7.2.6409
8. Falaxeeva, T. D. Andragogicheskaya model` professional`nogo samorazvitiya lichnosti studentov zaochnogo otdeleniya v processe obucheniya v vuze: dis. ... kand. ped. nauk : 13.00.08 / Falaxeeva Tat`yana Dmitrievna. — Komsomol`sk-na-Amure, 2007. — 268 s.
9. 10. Фалахеева, Т. Д. Андрагогическая модель профессионального саморазвития личности студентов заочного отделения в процессе обучения в вузе: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Фалахеева Татьяна Дмитриевна. — Комсомольск-на-Амуре, 2007. — 268 с.
10. Tarinova, N. V. Formirovanie pedagogicheskoj kompetentnosti studentov-zaochnikov sredstvami distancionny`x form obucheniya : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk: 13.00.08 / Tarinova Natal`ya Vladimirovna. — Kazan`, 2018. — 23 s.
11. 9. Таринова, Н. В. Формирование педагогической компетентности студентов-заочников средствами дистанционных форм обучения: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Таринова Наталья Владимировна. — Казань, 2018. — 23 с.
12. Seliverstova, N. A. Zaochnoe obuchenie kak obrazovatel`ny`j trend vy`sshej shkoly` / N. A. Seliverstova, M. G. Solny`shkina // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2021. — T. 30, № 3. — S. 128–141. — DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-3-128-141
13. 8. Селиверстова, Н. А. Заочное обучение как образовательный тренд высшей школы / Н. А. Селиверстова, М. Г. Солнышкина // Высшее образование в России. — 2021. — Т. 30, № 3. — С. 128–141. — DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-3-128-141
14. Osikova, L. N. K voprosu ob organizacii samostoyatel`noj raboty` studentov ochnozaochnoj i zaochnoj form obucheniya v vuze / L. N. Osikova // Nauchny`e issledovaniya i razrabotki molody`x ucheny`x. — 2015. — № 5. — S. 103–107.
15. 7. Осикова, Л. Н. К вопросу об организации самостоятельной работы студентов очно-заочной и заочной форм обучения в вузе / Л. Н. Осикова // Научные исследования и разработки молодых ученых. — 2015. — № 5. — С. 103–107.
16. Motivaciya professional`noj kar`ery` budushhix pedagogov / R. A. Valeeva, G. G. Parfilova, I. D. Demakova [i dr.] // Obrazovanie i samorazvitie. — 2022. — T. 17, № 3. — S. 169–186. — DOI: 10.26907/esd.17.3.14
17. 6. Мотивация профессиональной карьеры будущих педагогов / Р. А. Валеева, Г. Г. Парфилова, И. Д. Демакова [и др.] // Образование и саморазвитие. — 2022. — Т. 17, № 3. — С. 169–186. — DOI: 10.26907/esd.17.3.14
18. Mitina, L. M. Konvergenciya nauchny`x tradicij i innovacionny`x texnologij kak put` k obnovleniyu soderzhaniya pedagogicheskoj deyatel`nosti / L. M. Mitina // Teoreticheskaya i e`ksperimental`naya psixologiya. — 2022. — T. 15, № 3. — S. 143–162.
19. 5. Митина, Л. М. Конвергенция научных традиций и инновационных технологий как путь к обновлению содержания педагогической деятельности / Л. М. Митина // Теоретическая и экспериментальная психология. — 2022. — Т. 15, № 3. — С. 143–162.
20. Lopanova, E. V. Osobennosti samoorganizacii studentov pedagogicheskogo vuza / E. V. Lopanova, N. V. Savina // Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta. — 2022. — № 4 (236). — S. 120–126. — DOI: 10.25198/1814-6457-236-120
21. 4. Лопанова, Е. В. Особенности самоорганизации студентов педагогического вуза / Е. В. Лопанова, Н. В. Савина // Вестник Оренбургского государственного университета. — 2022. — № 4 (236). — С. 120–126. — DOI: 10.25198/1814-6457-236-120
22. Levichev, V. E. Specifika i napravleniya podgotovki kadrov po zaochnoj forme obucheniya / V. E. Levichev // Social`no-e`konomicheskaya politika Rossii pri perexode na innovacionny`j put` razvitiya : mater. 6-j Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. / pod obshh. r
23. 3. Левичев, В. Е. Специфика и направления подготовки кадров по заочной форме обучения / В. Е. Левичев // Социально-экономическая политика России при переходе на инновационный путь развития: матер. 6-й Междунар. науч.-практ. конф. / под общ. ред. И. К. Мищ
24. Kudinov, I. V. Formirovanie lichnosti budushhego uchitelya kak sub``ekta pedagogicheskoj deyatel`nosti v sisteme zaochno-distancionnogo obucheniya : dis. … kand. ped. nauk : 13.00.08 / Kudinov Il`ya Viktorovich. — Ufa, 2006. — 214 s.
25. 2. Кудинов, И. В. Формирование личности будущего учителя как субъекта педагогической деятельности в системе заочно-дистанционного обучения: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / Кудинов Илья Викторович. — Уфа, 2006. — 214 с.
26. Indikatory` obrazovaniya: 2023: stat. sb. / N. V. Bondarenko, T. A. Varlamova, L. M. Goxberg [i dr.]; Nacional`ny`j issledovatel`skij universitet «Vy`sshaya shkola e`konomiki». — Moskva: NIU VShE`, 2023. — 432 s.
27. 1. Индикаторы образования: 2023: стат. сб. / Н. В. Бондаренко, Т. А. Варламова, Л. М. Гохберг [и др.] ; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». — Москва: НИУ ВШЭ, 2023. — 432 с.

Other articles