Published Date: 01.10.2023
Continuums of Social Representations of Students’ Life Paths
Annotation
The article discusses the results of a study of social representations of the life path, expressed through metaphors among students and respondents who completed their studies at a higher educational institution. The study involved 267 respondents aged 17 to 55 years (31 men and 236 women). Based on the conducted research, continuums of social representations of the life course were identified and substantiated at the theoretical level, and in accordance with them, the author’s approach to the analysis of data obtained in metaphorical essays was proposed. Data were obtained indicating the presence of specific social representations of students expressed through metaphors.
Keywords
Type | Article |
Information | WORLD OF PSYCHOLOGY № 04/2023 |
Pages | 216-224 |
UDK | 316.6 |
DOI | 10.51944/20738528_2023_4_216 |
Library
1. Kuzneczova, S. A. Prostranstvenno-vremenny`e i lichnostny`e aspekty` zhiznennogo puti severyan: dis. ... kand. psixol. nauk: 19.00.03 / Kuzneczova Snezhana Anatol`evna. — Moskva, 1999. — 190 s.
2. 10. Московичи, С. Социальное представление: исторический взгляд / С. Московичи // Психологический журнал. — 1995. — Т. 16, № 1. — С. 3–18.
3. Moskovichi, S. Social`noe predstavlenie: istoricheskij vzglyad / S. Moskovichi // Psixologicheskij zhurnal. — 1995. — T. 16, № 1. — S. 3–18.
4. 11. Мухина, В. С. Личность: Мифы и Реальность: Альтернативный взгляд. Системный подход. Инновационные аспекты / В. С. Мухина. — 4-е изд., испр. и доп. — Москва: Национальный книжный центр, 2014. — 1090 с.
5. Muxina, V. S. Lichnost`: Mify` i Real`nost`: Al`ternativny`j vzglyad. Sistemny`j podxod. Innovacionny`e aspekty` / V. S. Muxina. — 4-e izd., ispr. i dop. — Moskva: Nacional`ny`j knizhny`j centr, 2014. — 1090 s.
6. 12. Рубинштейн, С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир / С. Л. Рубинштейн. — Санкт-Петербург: Питер, 2003. — 512 с.
7. Rubinshtejn, S. L. By`tie i soznanie. Chelovek i mir / S. L. Rubinshtejn. — SanktPeterburg: Piter, 2003. — 512 s.
8. 13. Саликова, Э. М. В. Критерии анализа социальных репрезентаций жизненного пути студенчества, выраженных средствами метафор / Э. М. В. Саликова // International Journal of Medicine and Psychology. — 2020. — Т. 3, № 4. — С. 48–53. — EDN: CFQPSO
9. Salikova, E`. M. V. Kriterii analiza social`ny`x reprezentacij zhiznennogo puti studenchestva, vy`razhenny`x sredstvami metafor / E`. M. V. Salikova // International Journal of Medicine and Psychology. — 2020. — T. 3, № 4. — S. 48–53. — EDN: CFQPSO
10. 14. Сапогова, Е. Е. Преодоление лиминальности как способ личностного жизнетворчества / Е. Е. Сапогова // Культурно-историческая психология. — 2009. — № 1. — С. 49–56.
11. Sapogova, E. E. Preodolenie liminal`nosti kak sposob lichnostnogo zhiznetvorchestva / E. E. Sapogova // Kul`turno-istoricheskaya psixologiya. — 2009. — № 1. — S. 49–56.
12. 15. Шилова, Н. П. Формирование жизненного пространства в юношеском возрасте / Н. П. Шилова // Психология и психотехника. — 2023. — № 2. — С. 11–23.
13. Shilova, N. P. Formirovanie zhiznennogo prostranstva v yunosheskom vozraste / N. P. Shilova // Psixologiya i psixotexnika. — 2023. — № 2. — S. 11–23.
14. 16. Buhler, C. The course of human life: A study of goals in the humanistic perspective / C. Buhler, F. Massarik. — New York: Springer, 1968. — 422 p.
15. 17. Moscovici, S. The history and actuality of social representations / S. Moscovici // The psychology of the social / ed. by U. Flick. — Cambridge, 1998. — P. 209–247.
16. 18. Moscovici, S. The phenomenon of social representations / S. Moscovici // Social representations: Explorations in social psychology / ed. by G. Duveen. — New York University Press, 2000. — P. 18–77.
17. 19. Smuts, J. C. Holism and Evolution / J. C. Smuts. — New York: The Macmillian Company, 1926. — 362 p.
18. 1.Андрюшкова, Н. П. Особенности событийной наполненности и оценки значимых жизненных ситуаций у лиц с разным уровнем личностной зрелости / Н. П. Андрюшкова // Вестник Государственного университета управления. — 2022. — № 12. — C. 197–206.
19. Andryushkova, N. P. Osobennosti soby`tijnoj napolnennosti i ocenki znachimy`x zhiznenny`x situacij u licz s razny`m urovnem lichnostnoj zrelosti / N. P. Andryushkova // Vestnik Gosudarstvennogo universiteta upravleniya. — 2022. — № 12. — S. 197–206.
20. 2. Бовина, И. Б. Социальные представления о здоровье и болезни: структура, динамика, механизмы: дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.05 / Бовина Инна Борисовна. — Москва, 2009. — 473 с.
21. Bovina, I. B. Social`ny`e predstavleniya o zdorov`e i bolezni: struktura, dinamika, mexanizmy`: dis. ... d-ra psixol. nauk: 19.00.05 / Bovina Inna Borisovna. — Moskva, 2009. — 473 s.
22. 3. Бовина, И. Б. Теория социальных представлений: история и современное развитие / И. Б. Бовина // Социологический журнал. — 2015. — № 3. — С. 5–20.
23. Bovina, I. B. Teoriya social`ny`x predstavlenij: istoriya i sovremennoe razvitie / I. B. Bovina // Sociologicheskij zhurnal. — 2015. — № 3. — S. 5–20.
24. 4. Бочавер, А. А. Метафора как способ внутренней репрезентации жизненного пути личности: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Бочавер Александра Алексеевна. — Москва, 2010. — 220 с.
25. Bochaver, A. A. Metafora kak sposob vnutrennej reprezentacii zhiznennogo puti lichnosti : dis. ... kand. psixol. nauk : 19.00.01 / Bochaver Aleksandra Alekseevna. — Moskva, 2010. — 220 s.
26. 5. Вачков, И. В. Метафора как средство психологической работы с педагогами / И. В. Вачков // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. — 2015. — № 5. — С. 68–74.
27. Vachkov, I. V. Metafora kak sredstvo psixologicheskoj raboty` s pedagogami / I.V.Vachkov // Vestnik Baltijskogo federal`nogo universiteta im. I. Kanta. — 2015. — № 5. — S. 68–74.
28. 6. Головаха, Е. И. Психологическое время личности / Е. И. Головаха, А. А. Кроник. — Киев: Наукова думка, 1984. — 207 с.
29. Golovaxa, E. I. Psixologicheskoe vremya lichnosti / E. I. Golovaxa, A. A. Kronik. — Kiev: Naukova dumka, 1984. — 207 s.
30. 7. Гришина, Н. В. Жизненные сценарии: нормативность и индивидуализация / Н. В. Гришина // Психологические исследования. — 2011. — № 3 (17). — URL: <a href="http://" target="_blank">http://</a> psystudy.ru/0421100116/ 0029 (дата обращения: 20.11.2023).
31. Grishina, N. V. Zhiznenny`e scenarii: normativnost` i individualizaciya / N. V. Grishina // Psixologicheskie issledovaniya. — 2011. — № 3 (17). — URL: <a href="http://psystudy." target="_blank">http://psystudy.</a> ru/0421100116/ 0029 (data obrashheniya: 20.11.2023).
32. 8. Ковалев, В. И. Особенности личностной организации времени жизни / В. И. Ковалев // Гуманистические проблемы психологической теории. — Москва, 1995. — С. 179–185.
33. Kovalev, V. I. Osobennosti lichnostnoj organizacii vremeni zhizni / V. I. Kovalev // Gumanisticheskie problemy` psixologicheskoj teorii. — Moskva, 1995. — S. 179–185.
34. 9. Кузнецова, С. А. Пространственно-временные и личностные аспекты жизненного пути северян: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.03 / Кузнецова Снежана Анатольевна. — Москва, 1999. — 190 с.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal