Published Date: 01.10.2023

Relationship between Institutional Requirements, Socio-Psychological Adaptation and the Internal Position of Senior School Students

Annotation

The article presents a study of the external and internal aspects of the social situation of development in education and socio-psychological adaptation of schoolchildren studying in the eighth and tenth grades. In the study with the participation of 109 school students, the questionnaire of socio-psychological adaptation of K. Rogers and R. Diamond was used in the modification of A. K. Osnitsky, the questionnaires “The school situation” by V. K. Zaretsky and A. B. Kholmogorova and “The inner position of the student” by D. V. Lubovsky. It is shown that many indicators of the school situation, internal position and socio-psychological adaptation increase in ninth graders and decrease in 10th grade. The conditionality of these changes by institutional requirements is shown. The relationship between the parameters of the school situation and socio-psychological adaptation is revealed, prospects for further research are outlined.




Acknowledgements

The author thanks D. Y. Ivanova, a graduate of the master’s program “Cultural and historical psychology and activity approach in education” of the UNESCO Department “Cultural and Historical Psychology of Childhood” of the Moscow State University of Psychology and Education, and the teacher-psychologist of the Moscow State Educational Institution “School No. 962” M. S. Bonduryanskaya. 

Library

1. 11. Кон, И. С. Психология старшеклассника: пособие для учителей / И. С. Кон. — Москва: Просвещение, 1980. — 192 с.
2. Kon, I. S. Psixologiya starsheklassnika: posobie dlya uchitelej / I. S. Kon. — Moskva: Prosveshhenie, 1980. — 192 s.
3. 12. Лубовский, Д. В. Внутренняя позиция личности в поздней юности и зрелости / Д. В. Лубовский // Горизонты зрелости: сб. науч. ст. / ред. Л. Ф. Обухова [и др.]. — Москва, 2015. — С. 39–46.
4. Lubovskij, D. V. Vnutrennyaya poziciya lichnosti v pozdnej yunosti i zrelosti / D. V. Lubovskij // Gorizonty` zrelosti: sb. nauch. st. / red. L. F. Obuxova [i dr.]. — Moskva, 2015. — S. 39–46.
5. 13. Лубовский, Д. В. Опросник внутренней позиции обучающихся: особенности субъектности старшеклассников / Д. В. Лубовский // Актуальные проблемы психологического знания. — 2021. — № 3 (56). — С. 161–168. — DOI: 10.51944/2073-8544_2021_3_161
6. Lubovskij, D. V. Oprosnik vnutrennej pozicii obuchayushhixsya: osobennosti sub``ektnosti starsheklassnikov / D. V. Lubovskij // Aktual`ny`e problemy` psixologicheskogo znaniya. — 2021. — № 3 (56). — S. 161–168. — DOI: 10.51944/2073-8544_2021_3_161
7. 14. Лубовский, Д. В. Профессиональное самоопределение выпускников полной средней школы и студентов-первокурсников бакалавриата / Д. В. Лубовский // Актуальные проблемы психологического знания. — 2021. — № 4 (57). — С. 164–173. — DOI: 10.51944/2073-8544_20
8. Lubovskij, D. V. Professional`noe samoopredelenie vy`pusknikov polnoj srednej shkoly` i studentov-pervokursnikov bakalavriata / D. V. Lubovskij // Aktual`ny`e problemy` psixologicheskogo znaniya. — 2021. — № 4 (57). — S. 164–173. — DOI: 10.51944/20738544_
9. 15. Мухина, В. С. Личность: мифы и реальность: альтернативный взгляд, системный подход, инновационные аспекты / В. С. Мухина. — 4-е изд., испр. и доп. — Москва: Национальный книжный центр, 2014. — 1084 с.
10. Muxina, V. S. Lichnost`: mify` i real`nost`: al`ternativny`j vzglyad, sistemny`j podxod, innovacionny`e aspekty` / V. S. Muxina. — 4-e izd., ispr. i dop. — Moskva: Nacional`ny`j knizhny`j centr, 2014. — 1084 s.
11. 16. Нежнова, Т. А. «Внутренняя позиция школьника»: понятие и проблема / Т. А. Нежнова // Журнал практического психолога. — 2008. — № 5. — С. 143–156.
12. Nezhnova, T. A. «Vnutrennyaya poziciya shkol`nika»: ponyatie i problema / T. A. Nezhnova // Zhurnal prakticheskogo psixologa. — 2008. — № 5. — S. 143–156.
13. 17. Осницкий, А. К. Определение характеристик социальной адаптации / А. К. Осницкий // Психология и школа. — 2004. — № 1. — С. 43–56.
14. Osniczkij, A. K. Opredelenie xarakteristik social`noj adaptacii / A. K. Osniczkij // Psixologiya i shkola. — 2004. — № 1. — S. 43–56.
15. 18. Собкин, В. С. К вопросу о межпоколенческих различиях в социальном самочувствии подростков: жизненная позиция и оценка значимости угроз / В. С. Собкин, Е. А. Калашникова // Психологическая наука и образование. — 2021. — Т. 26, № 3. — С. 54–69. — DOI: 1
16. Sobkin, V. S. K voprosu o mezhpokolencheskix razlichiyax v social`nom samochuvstvii podrostkov: zhiznennaya poziciya i ocenka znachimosti ugroz / V. S. Sobkin, E. A. Kalashnikova // Psixologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2021. — T. 26, № 3. — S. 54–69.
17. 19. Толстых, Н. Н. Возможность свободы / Н. Н. Толстых // Культурно-историческая психология. — 2007. — Т. 3, № 1. — С. 19–28.
18. Tolsty`x, N. N. Vozmozhnost` svobody` / N. N. Tolsty`x // Kul`turno-istoricheskaya psixologiya. — 2007. — T. 3, № 1. — S. 19–28.
19. 20. Три главные проблемы подростка с девиантным поведением. Почему возникают? Как помочь? / В. К. Зарецкий, Н. С. Смирнова, Ю. В. Зарецкий [и др.]. — Москва: Форум, 2011. — 204 с.
20. Tri glavny`e problemy` podrostka s deviantny`m povedeniem. Pochemu voznikayut? Kak pomoch`? / V. K. Zareczkij, N. S. Smirnova, Yu. V. Zareczkij [i dr.]. — Moskva: Forum, 2011. — 204 s.
21. 21. Шейнов, В. П. Взаимосвязи ассертивности с психологическими и социально-психологическими характеристиками личности / В. П. Шейнов // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. — 2018. — Т. 15, № 2. — С. 147–161. —
22. Shejnov, V. P. Vzaimosvyazi assertivnosti s psixologicheskimi i social`nopsixologicheskimi xarakteristikami lichnosti / V. P. Shejnov // Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby` narodov. Seriya: Psixologiya i pedagogika. — 2018. — T. 15, № 2. — S. 147–16
23. 1. Андреева, А. Д. Институциональные факторы социальной ситуации развития детей младшего школьного возраста / А. Д. Андреева, Е. Е. Данилова // Актуальные проблемы психологического знания. — 2022. — № 2 (59). — С. 39–52. — DOI: 10.51944/20738544_2022_2_39
24. Andreeva, A. D. Institucional`ny`e faktory` social`noj situacii razvitiya detej mladshego shkol`nogo vozrasta / A. D. Andreeva, E. E. Danilova // Aktual`ny`e problemy` psixologicheskogo znaniya. — 2022. — № 2 (59). — S. 39–52. — DOI: 10.51944/20738544_202
25. 2. Андреева, А. Д. Особенности внутренней позиции взрослого у современных учащихся раннего юношеского возраста / А. Д. Андреева, Л. А. Бегунова, А. Г. Лисичкина // Психологическая наука и образование. — 2023. — Т. 28, № 2. — С. 58–69. — DOI: 10.17759/pse.
26. Andreeva, A. D. Osobennosti vnutrennej pozicii vzroslogo u sovremenny`x uchashhixsya rannego yunosheskogo vozrasta / A. D. Andreeva, L. A. Begunova, A. G. Lisichkina //Psixologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2023. — T. 28, № 2. — S. 58–69. — DOI: 10.1775
27. 3. Божович, Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. — Санкт-Петербург: Питер, 2008. — 400 с.
28. Bozhovich, L. I. Lichnost` i ee formirovanie v detskom vozraste / L. I. Bozhovich. — Sankt-Peterburg: Piter, 2008. — 400 s.
29. 4. Выготский, Л. С. Умственное развитие детей в процессе обучения: сб. ст. / Л. С. Выготский. — Москва; Ленинград: Государственное учебно-педагогическое изд-во, 1935. — 133 с.
30. Vy`gotskij, L. S. Umstvennoe razvitie detej v processe obucheniya : sb. st. / L. S. Vy`gotskij. — Moskva ; Leningrad : Gosudarstvennoe uchebno-pedagogicheskoe izd-vo, 1935. — 133 s.
31. 5. Давыдов, В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. — Москва: ИНТОР, 1996. — 544 с.
32. Davy`dov, V. V. Teoriya razvivayushhego obucheniya / V. V. Davy`dov. — Moskva: INTOR, 1996. — 544 s.
33. 6. Дубровина, И. В. Актуальные аспекты личностного самоопределения школьников / И. В. Дубровина // Педагогика и психология современного детства: вызовы, риски, прогнозы: сб. ст. участников V Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 20-летию психол.-пед. ф-та
34. Dubrovina, I. V. Aktual`ny`e aspekty` lichnostnogo samoopredeleniya shkol`nikov / I. V. Dubrovina // Pedagogika i psixologiya sovremennogo detstva: vy`zovy`, riski, prognozy: sb. st. uchastnikov V Mezhdunar. nauch.-prakt. konf., posvyashh. 20-letiyu psixo
35. 7. Зарецкий, Ю. В. Методика исследования субъектной позиции учащихся разных возрастов / Ю. В. Зарецкий, В. К. Зарецкий, И. Ю. Кулагина // Психологическая наука и образование. — 2014. — Т. 19, № 1. — С. 98–109. — EDN: SCYATL
36. Zareczkij, Yu. V. Metodika issledovaniya sub``ektnoj pozicii uchashhixsya razny`x vozrastov / Yu. V. Zareczkij, V. K. Zareczkij, I. Yu. Kulagina // Psixologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2014. — T. 19, № 1. — S. 98–109. — EDN: SCYATL
37. 8. Карабанова, О. А. Социальная ситуация развития ребенка: Структура, динамика, принципы коррекции: дис. … д-ра психол. наук: 19.00.13 / Карабанова Ольга Александровна. — Москва, 2002. — 379 с.
38. Karabanova, O. A. Social`naya situaciya razvitiya rebenka: Struktura, dinamika, principy` korrekcii: dis. … d-ra psixol. nauk: 19.00.13 / Karabanova Ol`ga Aleksandrovna. — Moskva, 2002. — 379 s.
39. 9. Карабанова, О. А. Роль семьи и школы в обеспечении психологического благополучия младших школьников / О. А. Карабанова // Психологическая наука и образование. — 2019. — Т. 24, № 5. — С. 16–26. — DOI: 10.17759/pse.2019240502
40. Karabanova, O. A. Rol` sem`i i shkoly` v obespechenii psixologicheskogo blagopoluchiya mladshix shkol`nikov / O. A. Karabanova // Psixologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2019. — T. 24, № 5. — S. 16–26. — DOI: 10.17759/pse.2019240502
41. 10. Козырева, П. М. Особенности и тенденции профессиональной самоидентификации в постсоветской России / П. М. Козырева, А. И. Смирнов // Социологический журнал. — 2021. — Т. 27, № 1. — С. 28–51. — DOI: 10.19181/socjour.2021.27.1.7843
42. Kozy`reva, P. M. Osobennosti i tendencii professional`noj samoidentifikacii v postsovetskoj Rossii / P. M. Kozy`reva, A. I. Smirnov // Sociologicheskij zhurnal. — 2021. — T. 27, № 1. — S. 28–51. — DOI: 10.19181/socjour.2021.27.1.7843

Other articles