Published Date: 01.10.2023

Features of Development of a Child with Autism Spectrum Disorder

Annotation

Based on the experience of psychological work with children with autism spectrum disorder, features of the manifestation of autism in boys and girls are characterized, the process of their development, the possibilities of various forms of education and opinions regarding their future are described in the article. Strategies for the productive development of children with ASD that have shown positive dynamics are presented. The main idea of the significance of multilateral influence on the process of growing up for children with autism spectrum disorder is substantiated. The article gives examples to confirm the main idea, that the reliance on one’s own resources and the development of those resources is an important aspect of the development of a child with ASD, which contributes to his achievements and success in life.




Library

1. 1. Аутизм в России: противоречивое поле диагностики и статистики / Л. М. Мухарямова, Ж. В. Савельева, И. Б. Кузнецова, Л. Р. Гарапшина // The Journal of Social Policy Studies. — 2021. — Vol. 19, № 3. — P. 437–450. — <a href="https://doi.org/10.17323/727-06342021-1" target="_blank">https://doi.org/10.17323/727-06342021-1</a>
2. Autizm v Rossii: protivorechivoe pole diagnostiki i statistiki / L. M. Muxaryamova, Zh. V. Savel`eva, I. B. Kuzneczova, L. R. Garapshina // The Journal of Social Policy Studies. — 2021. — Vol. 19, № 3. — P. 437–450. — <a href="https://doi.org/10.17323/727-06342021" target="_blank">https://doi.org/10.17323/727-06342021</a>
3. 2. Ефстеева, Е. В. Особенности развития познавательной сферы у детей дошкольного и младшего школьного возраста, страдающих ранним детским аутизмом / Е. В. Ефстеева, Н. В. Филиппова // Расстройства аутистического спектра: современные подходы к психолого-пе
4. Efsteeva, E. V. Osobennosti razvitiya poznavatel`noj sfery` u detej doshkol`nogo i mladshego shkol`nogo vozrasta, stradayushhix rannim detskim autizmom / E. V. Efsteeva, N. V. Filippova // Rasstrojstva autisticheskogo spektra: sovremenny`e podxody` k psix
5. 3. Костовская, Н. И. Особенности обучения детей с нарушениями аутистического спектра в 1-м классе / Н. И. Костовская // Молодой ученый. — 2020. — № 22 (312). — С. 576–577. — URL: <a href="https://moluch.ru/archive/312/70942/" target="_blank">https://moluch.ru/archive/312/70942/</a> (дата обращения: 17.04.2022).
6. Kostovskaya, N. I. Osobennosti obucheniya detej s narusheniyami autisticheskogo spektra v 1-m klasse / N. I. Kostovskaya // Molodoj ucheny`j. — 2020. — № 22 (312). — S. 576–577. — URL: <a href="https://moluch.ru/archive/312/70942/" target="_blank">https://moluch.ru/archive/312/70942/</a> (data obrashheniya: 17.04.2022).
7. 4. Крамар, Е. С. Жизнестойкость в контексте жизненного пути личности родителей детей с расстройством аутистического спектра (РАС) / Е. С. Крамар // Перспективы науки и образования. — 2016. — № 4 (22). — С. 62–66.
8. Kramar, E. S. Zhiznestojkost` v kontekste zhiznennogo puti lichnosti roditelej detej s rasstrojstvom autisticheskogo spektra (RAS) / E. S. Kramar // Perspektivy` nauki i obrazovaniya. — 2016. — № 4 (22). — S. 62–66.
9. 5. Минздрав: выявляемость аутизма в России выросла в 2,5 раза за 5 лет. — 2021. — URL: <a href="https://vademec.ru/news/2021/04/02/minzdrav-vyyavlyaemost-autizma-vrossii-vyrosla-v-2-5-raza-za-pyat-let/" target="_blank">https://vademec.ru/news/2021/04/02/minzdrav-vyyavlyaemost-autizma-vrossii-vyrosla-v-2-5-raza-za-pyat-let/</a> (дата обращения: 16.02.2022).
10. Minzdrav: vy`yavlyaemost` autizma v Rossii vy`rosla v 2,5 raza za 5 let. — 2021. — URL: <a href="https://vademec.ru/news/2021/04/02/minzdrav-vyyavlyaemost-autizma-v-rossii-vyrosla-v2-5-raza-za-pyat-let/" target="_blank">https://vademec.ru/news/2021/04/02/minzdrav-vyyavlyaemost-autizma-v-rossii-vyrosla-v2-5-raza-za-pyat-let/</a> (data obrashheniya: 16.02.2022).
11. 6. Синягина, Н. Ю. Современные дети — целевая аудитория социальной инклюзии / Н. Ю. Синягина, Б. В. Белявский, И. Н. Попова // Библиотечка для учреждений дополнительного образования детей. — 2019. — № 2. — С. 24–41.
12. Sinyagina, N. Yu. Sovremenny`e deti — celevaya auditoriya social`noj inklyuzii / N. Yu. Sinyagina, B. V. Belyavskij, I. N. Popova // Bibliotechka dlya uchrezhdenij dopolnitel`nogo obrazovaniya detej. — 2019. — № 2. — S. 24–41.
13. 7. Синягина, Н. Ю. Психобиографические факторы и предикторы формирования индивидуально-психологических и личностных характеристик: обзор зарубежных исследований / Н. Ю. Синягина // Образование и саморазвитие. — 2021. — Т. 16, № 1. — С. 102–115.
14. Sinyagina, N. Yu. Psixobiograficheskie faktory` i prediktory` formirovaniya individual`no-psixologicheskix i lichnostny`x xarakteristik : obzor zarubezhny`x issledovanij / N. Yu. Sinyagina // Obrazovanie i samorazvitie. — 2021. — T. 16, № 1. — S. 102–115.
15. 8. Хаустов, А. В. Динамика в развитии системы образования детей с расстройствами аутистического спектра в России: результаты Всероссийского мониторинга 2020 года / А. В. Хаустов, М. А. Шумских // Аутизм и нарушения развития. — 2021. — Т. 19, № 1. — С. 4–1
16. Xaustov, A. V. Dinamika v razvitii sistemy` obrazovaniya detej s rasstrojstvami autisticheskogo spektra v Rossii: rezul`taty` Vserossijskogo monitoringa 2020 goda / A. V. Xaustov, M. A. Shumskix // Autizm i narusheniya razvitiya. — 2021. — T. 19, № 1. — S
17. 9. Asperger, H. Die “Autistischen Psychopathen” im Kindesalter / H. Asperger // Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten. — 1944. — Vol. 117. — P. 76–136. — DOI: 10.1007/BF01837709
18. 10. Barton, E. Individualizing interventions for young children with autism in preschool / E. Barton, K. Lawrence, F. Deurloo // Journal of Autism and Developmental Disorders. — 2012. — Vol. 42. — P. 1205–1217. — DOI: 10.1007/s10803-011-1195-z
19. 26. Understanding Service Usage and Needs for Adults with ASD: The Importance of Living Situation / K. M. Dudley, M. R. Klinger, A. Meyer [et al.] // Journal of Autism and Developmental Disorders. — 2019. — Vol. 49, № 2. — Р. 556–568.
20. 25. Ryff, C. D. The structure of psychological well-being revisited / C. D. Ryff, C. L. M. Keyes // Journal of Personality and Social Psychology. — 1995. — Vol. 69. — P. 719–727.
21. 24. Reszka, S. Ecological features of preschools and the social engagement of children with autism / S. Reszka, S. Odom, K. Hume // Journal of Early Intervention. — 2012. — Vol. 34. — P. 40–56. — DOI: 10.1177/1053815112452596
22. 23. Posar, A. Tribute to Grunya Efimovna Sukhareva, the woman who first described infantile autism / A. Posar, P. Visconti // Journal of Pediatric Neurosciences. — 2017. — Vol. 12. — Р. 300–301. — DOI: 10.4103/jpn.JPN_46_17
23. 22. Kirby, A. V. Parent Expectations Mediate Outcomes for Young Adults with Autism Spectrum Disorder / A. V. Kirby // Journal of Autism and Developmental Disorders. — 2016. — Vol. 46, № 5. — Р. 1643–1655.
24. 21. Hyman, S. L. Identification, evaluation, and management of children with autism spectrum disorder / S. L. Hyman, S. E. Levy, S. M. Myers // Pediatrics. — 2020. — Vol. 145, № 1. — e20193447. — <a href="https://doi.org/10.1542/peds.2019-3447" target="_blank">https://doi.org/10.1542/peds.2019-3447</a>
25. 20. Greenspan, S. I. Can children with autism master the core deficits and become empathetic, creative and reflective? / S. L. Greenspan, S. Wieder // Journal of Developmental and Learning Disorders. — 2005. — Vol. 9. — P. 39–61.
26. 19. Grandin, T. Navigating Autism : 9 Mindsets For Helping Kids on the Spectrum / T. Grandin, D. Moore. — W. W. Norton and Company, 2021. — 384 р.
27. 18. Grandin, T. The Way I See It / T. Grandin. — Future Horizons, 2015. — 375 р.
28. 17. Grandin, T. Did It, I Can, Too! / T. Grandin, J. Gilpin-Yacio. — Sensory World, 2015. — 32 р.
29. 16. Grandin, T. Developing Talents: Careers for Individuals with Asperger’s Syndrome and High-functioning Autism / T. Grandin, K. Duffy. — Updated, Expanded Edition. — AAPC Publishing, 2008. — 185 р.
30. 15. Grandin, T. Thinking in Pictures (My Life with Autism) / T. Grandin. — Knopf Doubleday Publishing Group, 2006. — 304 р.
31. 14. Goldstein, H. Communication intervention for children with autism: a review of treatment efficacy / H. Goldstein // Journal of Autism and Developmental Disorders. — 2002. — Vol. 32, № 5. — P. 373–396. — DOI: 10.1023/A:1021215300163
32. 13. Friendships and social participation as markers of quality of life of adolescents and adults with fragile X syndrome and autism / L. S. DaWalt, L. V. Usher, J. S Greenberg, M. R. Mailick // Autism. — 2019. — Vol. 23, № 2. — Р. 383–393.
33. 12. Dunst, C. Using research evidence to inform and evaluate early childhood intervention practices / C. Dunst, C. Trivette // Topics in Early Childhood Special Education. — 2009. — Vol. 29. — P. 40–52. — DOI: 10.1177/0271121408329227
34. 11. Developmental trajectories of adaptive behaviors from early childhood to adolescence in a cohort of 152 children with autism spectrum disorders / A. Baghdadli, B. Assouline, S. Sonié [et al.] // Journal of Autism and Developmental Disorders. — 2012. —

Other articles