Published Date: 01.10.2023

The Culture of Silence: Taboo Topics in School Education

Annotation

This article considers the phenomenon of taboo as a lexical unit, topic and communicative situation in school interactions. Based on the analysis of historical sources and modern research on the topic, the nature of the emergence of taboos as well as the factors associated with their resurgence and violation are considered and analyzed. The causes and dynamics of changes in taboos in modern society are analyzed, the regulation of taboo topics in modern Russia is considered, and thus the significance of studying and understanding the nature of taboos in the framework of modern schools is uncovered and justified. This paper aims to mainstream the importance of studying taboo and controversial topics, of which taboos are a part, in the context of school education, pedagogical prowess and teacher-student relations. The review study is aimed at delineating the framework at the border of linguistics, psychology, pedagogy and the sciences of education, in which further study of taboos in the school education system should be conducted.




Library

1. 16. Ожегов, С. И. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений / С. И. Ожегов, Н. Ю. Шведова; Российская академия наук. Институт русского языка им. В. В. Виноградова. — 4-е изд., доп. — Москва: Азбуковник, 1999. — 3423 с.
2. Ozhegov, S. I. Tolkovy`j slovar` russkogo yazy`ka: 80 000 slov i frazeologicheskix vy`razhenij / S. I. Ozhegov, N. Yu. Shvedova ; Rossijskaya akademiya nauk. Institut russkogo yazy`ka im. V. V. Vinogradova. — 4-e izd., dop. — Moskva : Azbukovnik, 1999. —
3. 17. Реформатский, А. Введение в языковедение / А. Реформатский; под ред. В. А. Виноградова. — Москва: Аспект Пресс, 1996. — 536 с.
4. Reformatskij, A. Vvedenie v yazy`kovedenie / A. Reformatskij; pod red. V. A. Vinogradova. — Moskva: Aspekt Press, 1996. — 536 s.
5. 18. Рутер, О. A. Табу в фольклорных поэмах М. Цветаевой: лингвистический аспект: дис. ... канд. филол. наук: 10.02.01 / Рутер Ольга Александровна. — Ростов-на-Дону, 2007. — 259 с.
6. Ruter, O. A. Tabu v fol`klorny`x poe`max M. Czvetaevoj: lingvisticheskij aspekt: dis. ... kand. filol. nauk : 10.02.01 / Ruter Ol`ga Aleksandrovna. — Rostov-na-Donu, 2007. — 259 s.
7. 19. Скидан, Е. И. Компетентностный подход к обучению иностранным языкам в средней школе / Е. И. Скидан // Традиции и инновации в образовательном пространстве России, ХМАО — ЮГРЫ и НГГУ. — Нижневартовск, 2012. — С. 267–268.
8. Skidan, E. I. Kompetentnostny`j podxod k obucheniyu inostranny`m yazy`kam v srednej shkole / E. I. Skidan // Tradicii i innovacii v obrazovatel`nom prostranstve Rossii, XMAO — YuGRY` i NGGU. — Nizhnevartovsk, 2012. — S. 267–268.
9. 20. Стернин, И. А. Понятие коммуникативного поведения и проблемы его исследования / И. А. Стернин // Русское и финское коммуникативное поведение. — Воронеж, 2000. — С. 4–20.
10. Sternin, I. A. Ponyatie kommunikativnogo povedeniya i problemy` ego issledovaniya / I. A. Sternin // Russkoe i finskoe kommunikativnoe povedenie. — Voronezh, 2000. — S. 4–20.
11. 21. Тульнова, М. А. Табу в контексте глобализации / М. А. Тульнова // Политическая лингвистика. — 2010. — № 4. — С. 176–181.
12. Tul`nova, M. A. Tabu v kontekste globalizacii / M. A. Tul`nova // Politicheskaya lingvistika. — 2010. — № 4. — S. 176–181.
13. 22. Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности / под ред. М. С. Добряковой, И. Д. Фрумина; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». — Москва: Изд. дом Высшей школы экономики, 2020. — 442 с.
14. Universal`ny`e kompetentnosti i novaya gramotnost`: ot lozungov k real`nosti / pod red. M. S. Dobryakovoj, I. D. Frumina; Nacional`ny`j issledovatel`skij universitet «Vy`sshaya shkola e`konomiki». — Moskva: Izd. dom Vy`sshej shkoly` e`konomiki, 2020. — 44
15. 23. Фрейд, З. Тотем и табу. Психология первобытной культуры и религии / З. Фрейд. — Litres, 2018. — 210 с.
16. Frejd, Z. Totem i tabu. Psixologiya pervoby`tnoj kul`tury` i religii / Z. Frejd. — Litres, 2018. — 210 s.
17. 24. Шмелев, А. Д. Языковые запреты в современной России: общественные табу и государственное регулирование / А. Д. Шмелев // Zeitschrift für Slavische Philologie. — 2016. — Vol. 72, № 2. — С. 271–288.
18. Shmelev, A. D. Yazy`kovy`e zaprety` v sovremennoj Rossii: obshhestvenny`e tabu i gosudarstvennoe regulirovanie / A. D. Shmelev // Zeitschrift für Slavische Philologie. — 2016. — Vol. 72, № 2. — S. 271–288.
19. 25. Ayers, R. Teaching the taboo: Courage and imagination in the classroom / R. Ayers, W. Ayers. — New York; London: Teachers College Press, 2014. — 160 p.
20. 26. Branfman, J. “(Un) Covering” in the Classroom: Managing Stigma Beyond the Closet / J. Branfman // Feminist Teacher. — 2015. — Vol. 26, № 1. — P. 72–82.
21. 27. Evans, R. W. Taboo topics: Cultural restraint on teaching social issues / R. W. Evans, P. G. Avery, P. V. Pederson // The Clearing House. — 2000. — Vol. 73, № 5. — P. 295–302.
22. 28. Forbidden fruits: Taboos and tabooism in culture / ed. by R. B. Browne. — Popular Press, 1984. — 200 p.
23. 29. Kahn, S. Debate, Dialogue, and Democracy Through Science! Ready to go / S. Kahn, S. L. Hartman // Science and Children. — 2018. — Vol. 56, № 2. — P. 36–44.
24. 30. Mead, G. H. Mind, self and society / G. H. Mead. — Chicago: University of Chicago Press, 1934. — 536 p.
25. 31. Onosko, J. J. Designing issue-based unit plans / J. J. Onosko, L. Swenson // Handbook on teaching social issues. — Washington, 1996. — P. 89–98.
26. 32. Pessoa, R. R. Challenges in critical language teaching / R. R. Pessoa, M. T. de Urzêda Freitas // TESOL Quarterly. — 2012. — Vol. 46, № 4. — P. 753–776.
27. 33. Shaver, J. P. Lessons from the past: The future of an issues-centered social studies curriculum / J. P. Shaver // The Social Studies. — 1989. — Vol. 80, № 5. — P. 192–196.
28. 34. Strauss, W. The fourth turning: What the cycles of history tell us about America’s next rendezvous with destiny / W. Strauss, N. Howe. — Crown, 2009. — 400 p.
29. 35. Wagner, H. Medien-Tabus und Kommunikationsverbote: die manipulierbare Wirklichkeit / H. Wagner. — Olzog, 1991. — 311 s.
30. 1. Бауман, З. Текучая современность / З. Бауман. — Москва [и др.]: Питер, 2008. — 240 с.
31. Bauman, Z. Tekuchaya sovremennost` / Z. Bauman. — Moskva [i dr.]: Piter, 2008. — 240 s.
32. 2. Будаев, Э. В. Метафора в политическом интердискурсе : монография / Э. В. Будаев, А. П. Чудинов. — Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2006. — 215 с.
33. Budaev, E`. V. Metafora v politicheskom interdiskurse : monografiya / E` . V. Budaev, A. P. Chudinov. — Ekaterinburg: Ural`skij gosudarstvenny`j pedagogicheskij universitet, 2006. — 215 s.
34. 3. Бурас, М. М. Обращения в русском семейном этикете: семантика и прагматика / М. М. Бурас, М. А. Кронгауз // Вопросы языкознания. — 2013. — № 2. — С. 121–131.
35. Buras, M. M. Obrashheniya v russkom semejnom e`tikete: semantika i pragmatika / M. M. Buras, M. A. Krongauz // Voprosy` yazy`koznaniya. — 2013. — № 2. — S. 121–131.
36. 4. Гребенщикова, О. Табуйована лексика в системі навчання рмі студентів-філологів: лінгвокультурологічний аспект / О. Гребенщикова // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. — 2019. — № 35. — С. 37–47.
37. 5. Гритчина, Ю. Сакральная география Язулы / Ю. Гритчина, Н. Мустафина, Н. Логинова // Исследователь/Researcher. — 2020. — № 4 (32). — С. 356–363.
38. Gritchina, Yu. Sakral`naya geografiya Yazuly` / Yu. Gritchina, N. Mustafina, N. Loginova // Issledovatel`/Researcher. — 2020. — № 4 (32). — S. 356–363.
39. 6. Гришаева, Л. И. Культурные табу и их влияние на результат коммуникации / Л. И. Гришаева, Л. В. Цурикова // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. — 2005. — № 2. — С. 282–297.
40. Grishaeva, L. I. Kul`turny`e tabu i ix vliyanie na rezul`tat kommunikacii / L. I. Grishaeva, L. V. Czurikova // Vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Gumanitarny`e nauki. — 2005. — № 2. — S. 282–297.
41. 7. Дембська, К. Языковое табу: эвфемизмы и вульгаризмы в современном русском языке, «Rossica Olomucensia XXXVIII za rok 1999 (Ročenka Katedry Slavistikyna Filozofi cké Fakultě Univerzity Palackého)» / К. Дембська. — Olomouc, 2000. — № 1. — С. 235–239.
42. Dembs`ka, K. Yazy`kovoe tabu: e`vfemizmy` i vul`garizmy` v sovremennom russkom yazy`ke, «Rossica Olomucensia XXXVIII za rok 1999 (Ročenka Katedry Slavistikyna Filozofi cké Fakultě Univerzity Palackého)» / K. Dembs`ka. — Olomouc, 2000. — № 1. — S. 235–239.
43. 8. Дюркгейм, Э. Элементарные формы религиозной жизни / Э. Дюркгейм // Мистика. Религия. Наука. Классики мирового религиоведения: антология. — Москва, 1998. — С. 174–231.
44. Dyurkgejm, E`. E`lementarny`e formy` religioznoj zhizni / E` . Dyurkgejm // Mistika. Religiya. Nauka. Klassiki mirovogo religiovedeniya : antologiya. — Moskva, 1998. — S. 174–231.
45. 9. Кашкин, В. Б. Этностереотипы и табуированные темы в межкультурной коммуникации / В. Б. Кашкин, Е. М. Смоленцев // Культурные табу и их влияние на результат коммуникации. — Воронеж, 2005. — С. 246–252.
46. Kashkin, V. B. E`tnostereotipy` i tabuirovanny`e temy` v mezhkul`turnoj kommunikacii / V. B. Kashkin, E. M. Smolencev // Kul`turny`e tabu i ix vliyanie na rezul`tat kommunikacii. — Voronezh, 2005. — S. 246–252.
47. 10. Кострова, О. А. Дискурсивные табу в межкультурной научной коммуникации / О. А. Кострова // Культурные табу и их влияние на результат коммуникации: сб. науч. тр. — Воронеж, 2005. — С. 252–262.
48. Kostrova, O. A. Diskursivny`e tabu v mezhkul`turnoj nauchnoj kommunikacii / O. A. Kostrova // Kul`turny`e tabu i ix vliyanie na rezul`tat kommunikacii : sb. nauch. tr. — Voronezh, 2005. — S. 252–262.
49. 11. Крайнова, П. О. Барьеры и опасения школьных педагогов, возникающие при работе с темами, касающимися сексуального образования / П. О. Крайнова // Образовательная политика. — 2021. — № 4 (88). — С. 104–113.
50. Krajnova, P. O. Bar`ery` i opaseniya shkol`ny`x pedagogov, voznikayushhie pri rabote s temami, kasayushhimisya seksual`nogo obrazovaniya / P. O. Krajnova // Obrazovatel`naya politika. — 2021. — № 4 (88). — S. 104–113.
51. 12. Крайнова, П. О. Практики работы школьных учителей с темами, касающимися сексуального образования / П. О. Крайнова, А. С. Обухов // Педагогика и психология образования. — 2021. — № 2. — С. 169–186.
52. Krajnova, P. O. Praktiki raboty` shkol`ny`x uchitelej s temami, kasayushhimisya seksual`nogo obrazovaniya / P. O. Krajnova, A. S. Obuxov // Pedagogika i psixologiya obrazovaniya. — 2021. — № 2. — S. 169–186.
53. 13. Кронгауз, М. Мы живем в эпоху, когда процессы табуирования и растабуирования происходят одновременно / М. Кронгауз. — 2018. — URL: <a href="https://realnoevremya.ru/" target="_blank">https://realnoevremya.ru/</a> articles/116595-intervyu-lingvista-maksima-krongauza (дата обращения: 03.11.2023).
54. Krongauz, M. My` zhivem v e`poxu, kogda processy` tabuirovaniya i rastabuirovaniya proisxodyat odnovremenno / M. Krongauz. — 2018. — URL: <a href="https://realnoevremya.ru/" target="_blank">https://realnoevremya.ru/</a> articles/116595-intervyu-lingvista-maksima-krongauza (data obrashheniya: 03.11.2023).
55. 14. Кронгауз, М. Русский язык на грани нервного срыва / М. Кронгауз. — Litres, 2020. — 255 с.
56. Krongauz, M. Russkij yazy`k na grani nervnogo sry`va / M. Krongauz. — Litres, 2020. — 255 s.
57. 15. Леви-Строс, К. Первобытное мышление / К. Леви-Строс. — Москва: Республика, 1994. — 384 с.
58. Levi-Stros, K. Pervoby`tnoe my`shlenie / K. Levi-Stros. — Moskva: Respublika, 1994. — 384 s.

Other articles