Published Date: 01.10.2023

The Formation of Imagination in the Process of Personality Development: a Cultural and Historical Approach

Annotation

The article notes that the problem of imagination has appeared on the periphery of research in modern psychology, focused on positivist methodology and cognitive models of the psyche. Cultural-historical psychology emphasizes the role of imagination in the formation of higher forms of behavior. The paper analyzes the process of formation of imagination in ontogenesis, and also considers the role of imagination in the life of a person. The process of imagination acquires characteristic features depending on the extent to which the personality takes possession of it: whether the imagination obeys the tasks that the person sets for himself, or vice versa, the imagination leads the personality and remains involuntary. The transition from passive to active arbitrary forms is the essence of the cultural development of imagination.




Library

1. Starobinskij, Zh. Poe`ziya i znanie : Istoriya literatury` i kul`tury` / Zh. Starobinskij. — Moskva : Yazy`ki slavyanskoj kul`tury`, 2002. — T. 1. — 496 s.
2. 29. Старобинский, Ж. Поэзия и знание: История литературы и культуры / Ж. Старобинский. — Москва: Языки славянской культуры, 2002. — Т. 1. — 496 с.
3. Smirnova, E. O. Psixologiya rebenka : ucheb. dlya ped. uchilishh i vuzov / E. O. Smirnova. — Moskva: Shkola-Press, 1997. — 384 s.
4. 28. Смирнова, Е. О. Психология ребенка: учеб. для пед. училищ и вузов / Е. О. Смирнова. — Москва: Школа-Пресс, 1997. — 384 с.
5. Semenovich, A. V. Nejropsixologicheskaya diagnostika i korrekciya v detskom vozraste / A. V. Semenovich. — Moskva: Akademiya, 2002. — 232 s.
6. 27. Семенович, А. В. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском возрасте / А. В. Семенович. — Москва: Академия, 2002. — 232 с.
7. Ribo, T. Tvorcheskoe voobrazhenie / T. Ribo. — Sankt-Peterburg: Tipografiya Yu. N. E`rlix, 1901. — 327 s.
8. 26. Рибо, Т. Творческое воображение / Т. Рибо. — Санкт-Петербург: Типография Ю. Н. Эрлих, 1901. — 327 с.
9. Rajx, V. Xarakteroanaliz: Texnika i osnovny`e polozheniya dlya obuchayushhixsya i praktikuyushhix analitikov / V. Rajx. — Moskva: Kogito-Centr, 2006. — 368 s.
10. 25. Райх, В. Характероанализ: Техника и основные положения для обучающихся и практикующих аналитиков / В. Райх. — Москва: Когито-Центр, 2006. — 368 с.
11. Perceva, A. A. Obraz Drugogo v rannej teorii voobrazheniya M. Merlo-Ponti / A. A. Perceva // Filosofskij zhurnal. — 2017. — T. 10, № 1. — S. 116–135.
12. 24. Перцева, А. А. Образ Другого в ранней теории воображения М. Мерло-Понти / А. А. Перцева // Философский журнал. — 2017. — Т. 10, № 1. — С. 116–135.
13. Melik-Pashaev, A. A. Stupen`ki k tvorchestvu / A. A. Melik-Pashaev, Z. N. Novlyanskaya. — Moskva: BINOM. Laboratoriya znanij, 2014. — 184 s.
14. 23. Мелик-Пашаев, А. А. Ступеньки к творчеству / А. А. Мелик-Пашаев, З. Н. Новлянская. — Москва: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2014. — 184 с.
15. Luriya, A. R. E`jdetizm / A. R. Luriya // Bol`shaya sovetskaya e`nciklopediya. — Moskva, 1933. — T. 63. — S. 135–139.
16. 22. Лурия, А. Р. Эйдетизм / А. Р. Лурия // Большая советская энциклопедия. — Москва, 1933. — Т. 63. — С. 135–139.
17. Lobok, A. M. Psixologiya detskoj poe`ticheskoj rechi / A. M. Lobok, I. V. Xristosenko, O. V. Myagkova // Poe`ziya : opy`t mezhdisciplinarnogo analiza / pod red. G. V. Ivanchenko [i dr.]. — Moskva, 2015. — S. 385–471.
18. 21. Лобок, А. М. Психология детской поэтической речи / А. М. Лобок, И. В. Христосенко, О. В. Мягкова // Поэзия: опыт междисциплинарного анализа / под ред. Г. В. Иванченко [и др.]. — Москва, 2015. — С. 385–471.
19. Leont`ev, A. N. Deyatel`nost`. Soznanie. Lichnost` / A. N. Leont`ev. — Moskva: Politizdat, 1975. — 302 s.
20. 20. Леонтьев, А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. — Москва: Политиздат, 1975. — 302 с.
21. 40. Zittoun, T. Theatre and Imagination to (Re)discover Reality / T. Zittoun, A. Rosenstein // Handbook of Culture and Imagination / ed. by T. Zittoun, V. P. Glaveanu. — Oxford, UK; New York, NY, 2018. — P. 223–242.
22. 39. Zittoun, T. Imagination in Human and Cultural Development / T. Zittoun, A. Gillespie. — London, UК: Routledge, 2016. — 184 p.
23. 38. Valsiner, J. An Invitation to Cultural Psychology / J. Valsiner. — London, England: Sage, 2014. — 304 p.
24. 37. Tateo, L. Theory of Imagining, Knowing, and Understanding / L. Tateo. — Springer International Publishing, 2020. — 87 p.
25. 36. Tateo, L. Imaginative Processes and Culture: Some Philosophical Reflections from Cultural Psychology / L. Tateo // An Old Melody in a New Song : Aesthetics and the Art of Psychology / ed. by Luca Tateo. — Aalborg University: Springer, 2018. — P. 103–1
26. 35. Johnson, M. The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason / M. Johnson. — Chicago, IL: University of Chicago Press, 2013. — 272 p.
27. 34. Brinkmann, S. Imagining Cultural Psychology / S. Brinkmann // Culture and Psychology. — 2015. — Vol. 21, № 2. — P. 243–250. — DOI: 10.1177/1354067X15568981
28. Yung, K. G. Simvolicheskaya zhizn` / K. G. Yung. — Moskva : Kogito-Centr, 2010. — 336 s.
29. 33. Юнг, К. Г. Символическая жизнь / К. Г. Юнг. — Москва: Когито-Центр, 2010. — 336 с.
30. E`mocii i voobrazheniya: kliniko-psixologicheskie issledovaniya : mater. simp. po probleme e`mocii i voobrazheniya v g. Novosibirske v iyule 1975 g. / V. M. Banshhikov, V. Yu. Zav`yalov, Cz. P. Korolenko [i dr.]. — Moskva: Vserossijskoe nauchnoe obshhestv
31. 32. Эмоции и воображения: клинико-психологические исследования : матер. симп. по проблеме эмоции и воображения в г. Новосибирске в июле 1975 г. / В. М. Банщиков, В. Ю. Завьялов, Ц. П. Короленко [и др.]. — Москва: Всероссийское научное общество невропатоло
32. Churbanova, S. M. Idei L. F. Obuxovoj o razvitii kreativnosti detej / S. M. Churbanova // Nacional`ny`j psixologicheskij zhurnal. — 2019. — № 2. — S. 19–24. — DOI: 10.11621/ npj.2019.0204
33. 31. Чурбанова, С. М. Идеи Л. Ф. Обуховой о развитии креативности детей / С. М. Чурбанова // Национальный психологический журнал. — 2019. — № 2. — С. 19–24. — DOI: 10.11621/npj.2019.0204
34. Chenczov, N. Yu. Nejropsixologicheskij analiz narushenij prostranstvenny`x predstavlenij / N. Yu. Chenczov, E`. G. Simerniczkaya, L. F. Obuxova // Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 14, Psixologiya. — 1980. — № 3. — S. 63–71.
35. 30. Ченцов, Н. Ю. Нейропсихологический анализ нарушений пространственных представлений / Н. Ю. Ченцов, Э. Г. Симерницкая, Л. Ф. Обухова // Вестник Московского университета. Серия 14, Психология. — 1980. — № 3. — С. 63–71.
36. Vy`gotskij, L. S. Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozraste : Psixologicheskij ocherk: Kniga dlya uchitelya / L. S. Vy`gotskij. — Moskva: Prosveshhenie, 1991. — 93 s.
37. 10. Выготский, Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психологический очерк: Книга для учителя / Л. С. Выготский. — Москва: Просвещение, 1991. — 93 с.
38. Vy`gotskij, L. S. Pedologiya podrostka / L. S. Vy`gotskij // Sobranie sochinenij: v 6 t. — Moskva, 1984. — T. 4. Detskaya psixologiya. — S. 5–242.
39. 9. Выготский, Л. С. Педология подростка / Л. С. Выготский // Собрание сочинений: в 6 т. — Москва, 1984. — Т. 4. Детская психология. — С. 5–242.
40. Vy`gotskij, L. S. Istoriya razvitiya vy`sshix psixicheskix funkcij / L. S. Vy`gotskij // Sobranie sochinenij: v 6 t. — Moskva, 1983. — T. 3. Problemy` razvitiya psixiki. — S. 5–328.
41. 8. Выготский, Л. С. История развития высших психических функций / Л. С. Выготский // Собрание сочинений: в 6 т. — Москва, 1983. — Т. 3. Проблемы развития психики. — С. 5–328.
42. Vy`gotskij, L. S. E`jdetika / L. S. Vy`gotskij // Xrestomatiya po oshhushheniyu i vospriyatiyu / pod red. Yu. B. Gippenrejter, M. B. Mixalevskoj. — Moskva, 1975. — S. 275–281.
43. 7. Выготский, Л. С. Эйдетика / Л. С. Выготский // Хрестоматия по ощущению и восприятию / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, М. Б. Михалевской. — Москва, 1975. — С. 275–281.
44. Vy`gotskij, L. S. Problema umstvennoj otstalosti (opy`t postroeniya rabochej gipotezy`) / L. S. Vy`gotskij // Umstvenno-otstaly`j rebenok / pod red. L. S. Vy`gotskogo, I. I. Danyushevskogo. — Moskva, 1935. — S. 7–34.
45. 6. Выготский, Л. С. Проблема умственной отсталости (опыт построения рабочей гипотезы) / Л. С. Выготский // Умственно-отсталый ребенок / под ред. Л. С. Выготского, И. И. Данюшевского. — Москва, 1935. — С. 7–34.
46. Bratus`, B. S. Anomalii lichnosti / B. S. Bratus . — Moskva: My`sl`, 1988. — 304 s.
47. 5. Братусь, Б. С. Аномалии личности / Б. С. Братусь. — Москва: Мысль, 1988.— 304 с.
48. Bozhovich, L. I. E`tapy` formirovaniya lichnosti v ontogeneze / L. I. Bozhovich // Psixologiya lichnosti: sb. st. / sost. A. B. Orlov. — Moskva, 2003. — S. 87–117.
49. 4. Божович, Л. И. Этапы формирования личности в онтогенезе / Л. И. Божович // Психология личности: сб. ст. / сост. А. Б. Орлов. — Москва, 2003. — С. 87–117.
50. Bashlyar, G. Izbrannoe: Poe`tika prostranstva / G. Bashlyar. — Moskva: ROSSPE`N, 2004. — 376 s.
51. 3. Башляр, Г. Избранное: Поэтика пространства / Г. Башляр. — Москва: РОССПЭН, 2004. — 376 с.
52. Ajlamaz`yan, A. M. Problema voobrazheniya v kul`turno-istoricheskoj psixologii / A. M. Ajlamaz`yan // Mir psixologii. — 2020. — № 4. — S. 160–171.
53. 2. Айламазьян, А. М. Проблема воображения в культурно-исторической психологии / А. М. Айламазьян // Мир психологии. — 2020. — № 4. — С. 160–171.
54. Ajlamaz`yan, A. M. O smy`sloporozhdayushhej roli iskusstva v zhizni cheloveka / A. M. Ajlamaz`yan // Mir psixologii. — 2018. — № 1 (93). — S. 241–254.
55. 1. Айламазьян, А. М. О смыслопорождающей роли искусства в жизни человека / А. М. Айламазьян // Мир психологии. — 2018. — № 1 (93). — С. 241–254.
56. Kulakov, S. A. Osnovy` psixosomatiki / S. A. Kulakov. — Sankt-Peterburg: Rech`, 2003. — 288 s.
57. 19. Кулаков, С. А. Основы психосоматики / С. А. Кулаков. — Санкт-Петербург: Речь, 2003. — 288 с.
58. Kravczov, G. G. Voobrazhenie i tvorchestvo: kul`turno-istoricheskij podxod / G. G. Kravczov, E. E. Kravczova // Psixologo-pedagogicheskie issledovaniya. — 2019. — T. 11, № 1. — S. 1–11. — DOI: 10.17759/psyedu.2019110101
59. 18. Кравцов, Г. Г. Воображение и творчество: культурно-исторический подход / Г. Г. Кравцов, Е. Е. Кравцова // Психолого-педагогические исследования. — 2019. — Т. 11, № 1. — С. 1–11. — DOI: 10.17759/psyedu.2019110101
60. Kotov, D. A. O tajne detskogo xudozhestvennogo tvorchestva / D. A. Kotov, A. M. Ajlamaz`yan // Iskusstvo v shkole. — 2019. — № 1. — S. 2–4.
61. 17. Котов, Д. А. О тайне детского художественного творчества / Д. А. Котов, А. М. Айламазьян // Искусство в школе. — 2019. — № 1. — С. 2–4.
62. Korolenko, Cz. P. Chudo voobrazheniya (voobrazhenie v norme i patologii) / Cz. P. Korolenko, G. V. Frolova. — Novosibirsk: Nauka, 1975. — 212 s.
63. 16. Короленко, Ц. П. Чудо воображения (воображение в норме и патологии) / Ц. П. Короленко, Г. В. Фролова. — Новосибирск: Наука, 1975. — 212 с.
64. Ignat`ev, E. I. Voobrazhenie / E. I. Ignat`ev // Psixologiya: ucheb. dlya ped. in-tov / pod red. A. A. Smirnova [i dr.]. — Moskva, 1956. — S. 323–349.
65. 15. Игнатьев, Е. И. Воображение / Е. И. Игнатьев // Психология: учеб. для пед. ин-тов / под ред. А. А. Смирнова [и др.]. — Москва, 1956. — С. 323–349.
66. Zaporozhecz, A. V. K voprosu o genezise, funkcii i strukture e`mocional`ny`x processov u rebenka / A. V. Zaporozhecz // Izbranny`e psixologicheskie trudy` : v 2 t. — Moskva, 1986. — T. 1. Psixicheskoe razvitie rebenka. — S. 260–275.
67. 14. Запорожец, А. В. К вопросу о генезисе, функции и структуре эмоциональных процессов у ребенка / А. В. Запорожец // Избранные психологические труды: в 2 т. — Москва, 1986. — Т. 1. Психическое развитие ребенка. — С. 260–275.
68. Zapisny`e knizhki L. S. Vy`gotskogo. Izbrannoe / pod obshh. red. E. Yu. Zavershnevoj, R. van der Veera. — Moskva: Kanon+: Reabilitaciya, 2017. — 608 s.
69. 13. Записные книжки Л. С. Выготского. Избранное / под общ. ред. Е. Ю. Завершневой, Р. ван дер Веера. — Москва: Канон+: Реабилитация, 2017. — 608 с.
70. D`yachenko, O. M. Puti aktivizacii voobrazheniya doshkol`nikov / O. M. D`yachenko // Voprosy` psixologii. — 1987. — № 1. — S. 44–51.
71. 12. Дьяченко, О. М. Пути активизации воображения дошкольников / О. М. Дьяченко // Вопросы психологии. — 1987. — № 1. — С. 44–51.
72. D`yachenko, O. M. O nekotory`x osobennostyax razvitiya voobrazheniya u detej doshkol`nogo vozrasta / O. M. D`yachenko, A. I. Kirillova // Voprosy` psixologii. — 1980. — № 2. — S. 107–115.
73. 11. Дьяченко, О. М. О некоторых особенностях развития воображения у детей дошкольного возраста / О. М. Дьяченко, А. И. Кириллова // Вопросы психологии. — 1980. — № 2. — С. 107–115.

Other articles