Published Date: 01.07.2023

Reflective Activity of Students of Pedagogical Magistracy: Theoretical and Practical Aspects

Annotation

The reflective activity of students is the basis for increasing professional efficiency. But there is a problem of correlation between theory and practice, as well as the implementation of innovative research activities. The development of reflection among undergraduates of the pedagogical master’s program contributes to a rational understanding of all theoretical and social experience, taking into account their interests and needs, creating a unique trajectory of their own professional development. Creating conditions for the implementation of the reflective activity of students of the pedagogical magistracy through the introduction of reflective learning is an important stage in the development of pedagogical education in modern Russia.




Library

1. 13. Ладенко, И. С. Рефлексивное развитие познавательно-творческой активности / И. С. Ладенко, С. Ю. Степанов. — Новосибирск : СО АН СССР, 1990. — 52 с.
2. Ladenko, I. S. Refleksivnoe razvitie poznavatel`no-tvorcheskoj aktivnosti / I. S. Ladenko, S. Yu. Stepanov. — Novosibirsk : SO AN SSSR, 1990. — 52 s.
3. 14. Лозовой, А. Ю. Развитие методологической рефлексии студентов педагогического вуза : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Лозовой Алексей Юрьевич. — Пятигорск, 2004. — 20 с.
4. Lozovoj, A. Yu. Razvitie metodologicheskoj refleksii studentov pedagogicheskogo vuza : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk : 13.00.01 / Lozovoj Aleksej Yur`evich. — Pyatigorsk, 2004. — 20 s.
5. 15. Метаева, В. А. Рефлексия как метакомпетентность / В. А. Метаева // Педагогика. — 2006. — № 3. — С. 57–61.
6. Metaeva, V. A. Refleksiya kak metakompetentnost` / V. A. Metaeva // Pedagogika. — 2006. — № 3. — S. 57–61.
7. 16. Мириманова, М. С. Рефлексия как системный механизм развития / М. С. Мириманова // Развитие исследовательской деятельности учащихся : метод. сб. — Москва, 2001. — С. 99–115.
8. Mirimanova, M. S. Refleksiya kak sistemny`j mexanizm razvitiya / M. S. Mirimanova // Razvitie issledovatel`skoj deyatel`nosti uchashhixsya : metod. sb. — Moskva, 2001. — S. 99–115.
9. 17. Митина, Л. М. Психология профессионального развития учителя / Л. М. Митина. — Москва : Флинта : Московский психолого-социальный институт, 1998. — 200 с.
10. Mitina, L. M. Psixologiya professional`nogo razvitiya uchitelya / L. M. Mitina. — Moskva : Flinta : Moskovskij psixologo-social`ny`j institut, 1998. — 200 s.
11. 18. Осипова, Т. П. Рефлексивно-деятельностный подход в процессе профессиональной подготовки студентов / Т. П. Осипова // Ярославский педагогический вестник. — 2012. — Т. 2, № 1. — С. 163–166.
12. Osipova, T. P. Refleksivno-deyatel`nostny`j podxod v processe professional`noj podgotovki studentov / T. P. Osipova // Yaroslavskij pedagogicheskij vestnik. — 2012. — T. 2, № 1. — S. 163–166.
13. 19. Писарева, С. А. Профессиональная педагогическая деятельность: новая трудовая реальность / С. А. Писарева, А. П. Тряпицына // Письма в Эмиссия. Оффлайн. — 2015. — URL: <a href="http://www.emissia.org/offline/2015/2432.htm" target="_blank">http://www.emissia.org/offline/2015/2432.htm</a> (дата обращения: 10.08.2023).
14. Pisareva, S. A. Professional`naya pedagogicheskaya deyatel`nost`: novaya trudovaya real`nost` / S. A. Pisareva, A. P. Tryapicyna // Pis`ma v E`missiya. Offlajn. — 2015. — URL: <a href="http://www.emissia.org/offline/2015/2432.htm" target="_blank">http://www.emissia.org/offline/2015/2432.htm</a> (data obrashheniya: 10.08.2023).
15. 20. Познер, Д. Практический опыт: руководство по развитию рефлексии у учителя / Д. Познер. — Москва, 1994. — 115 с.
16. Pozner, D. Prakticheskij opy`t: rukovodstvo po razvitiyu refleksii u uchitelya / D. Pozner. — Moskva, 1994. — 115 s.
17. 21. Поминов, A. B. Организация рефлексии педагогической деятельности учителя в условиях дополнительного профессионального образования : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Поминов Андрей Викторович. — Челябинск, 1998. — 23 с.
18. Pominov, A. V. Organizaciya refleksii pedagogicheskoj deyatel`nosti uchitelya v usloviyax dopolnitel`nogo professional`nogo obrazovaniya : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk : 13.00.08 / Pominov Andrej Viktorovich. — Chelyabinsk, 1998. — 23 s.
19. 22. Пьянкова, Г. С. Развитие профессиональной рефлексии : учеб. пособие / Г. С. Пьянкова. — Красноярск : Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева, 2009. — 27 с.
20. P`yankova, G. S. Razvitie professional`noj refleksii : ucheb. posobie / G. S. P`yankova. — Krasnoyarsk : Krasnoyarskij gosudarstvenny`j pedagogicheskij universitet im. V. P. Astaf`eva, 2009. — 27 s.
21. 23. Семенов, И. Н. Рефлексивная психология творчества: концепции, экспериментатика, практика / И. Н. Семенов // Психология. — 2005. — № 4. — С. 65–73.
22. Semenov, I. N. Refleksivnaya psixologiya tvorchestva: koncepcii, e`ksperimentatika, praktika / I. N. Semenov // Psixologiya. — 2005. — № 4. — S. 65–73.
23. 24. Степанов, С. Ю. Психология рефлексии: проблемы и исследования / С. Ю. Степанов, И. Н. Семенов // Вопросы психологии. — 1985. — № 3. — С. 31–40.
24. Stepanov, S. Yu. Psixologiya refleksii: problemy` i issledovaniya / S. Yu. Stepanov, I. N. Semenov // Voprosy` psixologii. — 1985. — № 3. — S. 31–40.
25. 25. Шаврина, О. Ю. Педагогическая рефлексия учителя : монография / О. Ю.Шаврина. — Уфа : Институт истории, языка и литературы УНЦ РАН ; Стерлитамак : СГПИ, 2000. — 148 с.
26. Shavrina, O. Yu. Pedagogicheskaya refleksiya uchitelya : monografiya / O. Yu. Shavrina. — Ufa : Institut istorii, yazy`ka i literatury` UNCz RAN ; Sterlitamak : SGPI, 2000. — 148 s.
27. 1. Бессонова, Е. А. Рефлексия и ее развитие в процессе учебно-профессионального становления будущего учителя : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Бессонова Елена Анатольевна. — Хабаровск, 2000. — 160 с.
28. Bessonova, E. A. Refleksiya i ee razvitie v processe uchebno-professional`nogo stanovleniya budushhego uchitelya : dis. … kand. psixol. nauk : 19.00.07 / Bessonova Elena Anatol`evna. — Xabarovsk, 2000. — 160 s.
29. 2. Бизяева, А. А. Психология думающего учителя: педагогическая рефлексия / А. А. Бизяева. — Псков : ПГПИ им. С. М. Кирова, 2004. — 216 с.
30. Bizyaeva, A. A. Psixologiya dumayushhego uchitelya: pedagogicheskaya refleksiya / A. A. Bizyaeva. — Pskov : PGPI im. S. M. Kirova, 2004. — 216 s.
31. 3. Богин, В. Г. Обучение рефлексии как способ формирования творческой личности / В. Г. Богин // Современная дидактика: теория — практике / под науч. ред. И. Я. Лернера, И. К. Журавлева. — Москва, 1993. — С. 159–175.
32. Bogin, V. G. Obuchenie refleksii kak sposob formirovaniya tvorcheskoj lichnosti / V. G. Bogin // Sovremennaya didaktika: teoriya — praktike / pod nauch. red. I. Ya. Lernera, I. K. Zhuravleva. — Moskva, 1993. — S. 159–175.
33. 4. Варламова, Е. П. Рефлексивная диагностика в системе образования / Е. П. Варламова, С. Ю. Степанов // Вопросы психологии. — 1997. — № 5. — С. 28–44.
34. Varlamova, E. P. Refleksivnaya diagnostika v sisteme obrazovaniya / E. P. Varlamova, S. Yu. Stepanov // Voprosy` psixologii. — 1997. — № 5. — S. 28–44.
35. 5. Глуханюк, Н. С. Психологические основы развития педагога как субъекта профессионализации : дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.13 / Глуханюк Наталья Степановна. — Екатеринбург, 2001. — 297 с.
36. Gluxanyuk, N. S. Psixologicheskie osnovy` razvitiya pedagoga kak sub``ekta professionalizacii : dis. ... d-ra psixol. nauk : 19.00.13 / Gluxanyuk Natal`ya Stepanovna. — Ekaterinburg, 2001. — 297 s.
37. 6. Елисеев, В. К. Технологии формирования рефлексивной культуры учителя / В. К. Елисеев // Высшее образование в России. — 2005. — № 2. — С. 37–40.
38. Eliseev, V. K. Texnologii formirovaniya refleksivnoj kul`tury` uchitelya / V.K.Eliseev // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2005. — № 2. — S. 37–40.
39. 7. Звенигородская, Г. П. Практика рефлексивного образования: смысловой эффект / Г. П. Звенигородская. — Хабаровск : Изд-во ГОУ ВПО ХГПУ, 2003. — 133 с.
40. Zvenigorodskaya, G. P. Praktika refleksivnogo obrazovaniya: smy`slovoj e`ffekt / G. P. Zvenigorodskaya. — Xabarovsk : Izd-vo GOU VPO XGPU, 2003. — 133 s.
41. 8. Карпов, А. В. Психология рефлексивных механизмов деятельности / А. В. Карпов. — Москва : Изд-во Института психологии РАН, 2004. — 424 с.
42. Karpov, A. V. Psixologiya refleksivny`x mexanizmov deyatel`nosti / A. V. Karpov. — Moskva : Izd-vo Instituta psixologii RAN, 2004. — 424 s.
43. 9. Козиев, В. Н. Самообразование и самооценка учителя / В. Н. Козиев // Психологические проблемы самообразования учителя : сб. науч. тр. / под ред. Г. С. Сухобской. — Москва, 1986. — С. 19–27.
44. Koziev, V. N. Samoobrazovanie i samoocenka uchitelya / V. N. Koziev // Psixologicheskie problemy` samoobrazovaniya uchitelya : sb. nauch. tr. / pod red. G. S. Suxobskoj. — Moskva, 1986. — S. 19–27.
45. 10. Концептуальные проблемы современного этапа модернизации педагогического образования в России // Непрерывное образование: XXI век. — 2015. — № 2 (10). — С. 19–30.
46. Konceptual`ny`e problemy` sovremennogo e`tapa modernizacii pedagogicheskogo obrazovaniya v Rossii // Neprery`vnoe obrazovanie: XXI vek. — 2015. — № 2 (10). — S. 19–30.
47. 11. Криулина, А. А. Технология выявления рефлексивного компонента профессиональной культуры педагога / А. А. Криулина // Социальные и педагогические технологии в системе образования. — Белгород, 1998. — С. 29–38.
48. Kriulina, A. A. Texnologiya vy`yavleniya refleksivnogo komponenta professional`noj kul`tury` pedagoga / A. A. Kriulina // Social`ny`e i pedagogicheskie texnologii v sisteme obrazovaniya. — Belgorod, 1998. — S. 29–38.
49. 12. Кулюткин, Ю. Н. Методологическая рефлексия как условие интеграции знаний / Ю. Н. Кулюткин // Интеграционные процессы в образовании взрослых : матер. науч.-практ. конф. — Санкт-Петербург, 1997. — С. 103–105.
50. Kulyutkin, Yu. N. Metodologicheskaya refleksiya kak uslovie integracii znanij / Yu. N. Kulyutkin // Integracionny`e processy` v obrazovanii vzrosly`x : mater. nauch.-prakt. konf. — Sankt-Peterburg, 1997. — S. 103–105.

Other articles