Published Date: 01.07.2023

The Relationship between Teacher’s locus of control and Student’s Indirect Aggression toward Him

Annotation

The article is devoted to the study of the relationship between teacher’s locus of control and the demonstration of students’ indirect aggression to the teachers. The study involved 5 189 teachers living in nine regions of Russia. The results showed significant negative correlations between the teachers’ level of locus of control and their experience of encountering indirect aggression from students. Regression analysis showed that teachers’ locus of control can predict their encounter with indirect student aggression. An assessment of the predictive power of different locus of control subscales in relation to types of indirect aggression showed that the most significant predictor was the index of general internality.




Library

1. 33. Maeng, J. L. Student threats of violence against teachers : Prevalence and outcomes using a threat assessment approach / J. L. Maeng, M. Malone, D. Cornell // Teaching and Teacher Education. — 2020. — Vol. 87. — <a href="https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102" target="_blank">https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102</a>
2. 32. Locus of control and well-beingat work : How generalizable are western findings? / P. E. Spector, C. Cooper, J. I. Sanchez [et al.] // Academy of Management Journal. — 2002. — Vol. 45. — Р. 453–466.
3. 31. Kutanis, R. O. The Effects of Locus of Control on Learning Performance : A Case of an Academic Organization / R. O. Kutanis, M. Mesci // Journal of Economic and Social Studies. — 2011. — Vol. 1, № 1. — Р. 113–136. — <a href="https://doi.org/10.14706/JECOSS1112" target="_blank">https://doi.org/10.14706/JECOSS1112</a>
4. 30. Kopeckу, K. Specifics of Cyberbullying of Teachers in Czech Schools — A National Research / K. Kopecký, R. Szotkowski // Informatics in Education. — 2017. — Vol. 16, № 1. — Р. 103–119. — DOI: 10.15388/infedu.2017.06
5. 29. Internal Locus of Control, Entrepreneurial Learning, Risk Tolerance on Selfefficacy, and Entrepreneurial Intention / D. F. Karya, M. Yu. Anshori, R. A. Elfita [et al.] // Proceedings of the 19th International Symposium on Management (INSYMA 2022) / ed
6. 28. Dzuka, J. Student violence against teachers : Teachers’ well-being and the belief in a just world / J. Dzuka, C. Dalbert // European Psychologist. — 2007. — Vol. 12, № 4. — Р. 253–260. — <a href="https://doi.org/10.1027/1016-9040.12.4.253" target="_blank">https://doi.org/10.1027/1016-9040.12.4.253</a>
7. 27. De Wet, C. Free State educators’ experiences and recognition of bullying at schools / C. De Wet // South African Journal of Education. — 2006. — Vol. 26, № 1. — Р. 61–73.
8. 26. Chance locus of control predicts moral disengagement which decreases well-being / Q. Guo, Ya. Guo, X. Qiao [et al.] // Personality and Individual Differences. — 2021. — Vol. 171. — 110489. — <a href="https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110489" target="_blank">https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110489</a>
9. 25. A Study of the Psychological Factors Resulting in High and Low Academic Performance of Public Sector University Students / Z. Rahman, F. U. Khan, W. Muhammad [et al.] // Journal of Policy Research. — 2022. — Vol. 8, № 4. — Р. 14–22.
10. 24. Angelova, N. V. Locus of Control and Its Relationship With Some Social-Demographic Factors / N. V. Angelova // Psychological Thought. — 2016. — Vol. 9, № 2. — Р. 248–258.
11. 23. Akomolafe, B. B. The role of control in predicting teacher job satisfaction in secondary schools in Ondo State, Nigeria. Fudma / B. B. Akomolafe, M. J. Akomolafe // Journal of Educational Foundations. — 2022. — Vol. 4, № 2. — Р. 118–127.
12. Chernenko, Yu. A. Fenomen bullinga v rossijskix shkolax: uchitelya — zhertvy` / Yu. A. Chernenko, D. I. Sapry`kina // Kommunikacii. Media. Dizajn. — 2018. — № 3 (2). — S. 136–150.
13. 22. Черненко, Ю. А. Феномен буллинга в российских школах: учителя — жертвы / Ю. А. Черненко, Д. И. Сапрыкина // Коммуникации. Медиа. Дизайн. — 2018. — № 3 (2). — С. 136–150.
14. Tarasova, E. O. Vliyanie lokusa kontrolya na samootnoshenie lyudej srednego vozrasta / E. O. Tarasova, N. M. Borisova // Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo texnicheskogo universiteta. Seriya: Psixologo-pedagogicheskie nauki. — 2007. — № 2. — S. 93–99.
15. 21. Тарасова, Е. О. Влияние локуса контроля на самоотношение людей среднего возраста / Е. О. Тарасова, Н. М. Борисова // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. — 2007. — № 2. — С. 93–99.
16. Sobkin, V. C. Ponimanie uchitelyami prichin proyavleniya agressii uchashhixsya k pedagogu / V. S. Sobkin, A. S. Fomichenko // Sociologiya obrazovaniya. Trudy` po sociologii obrazovaniya / pod red. V. C. Sobkina. — Moskva, 2012. — S. 137–147. — (Sociokul`t
17. 20. Собкин, B. C. Понимание учителями причин проявления агрессии учащихся к педагогу / В. С. Собкин, А. С. Фомиченко // Социология образования. Труды по социологии образования / под ред. B. C. Собкина. — Москва, 2012. — С. 137–147. — (Социокультурные проб
18. Rean, A. A. Vzaimosvyaz` lokusa kontrolya uchitelya i pryamoj agressii uchashhixsya po otnosheniyu k nemu / A. A. Rean, A. V. Egorova, R. G. Kuz`min // Psixologiya cheloveka v obrazovanii. — 2023. — T. 5, № 2. — S. 204–223. — <a href="https://doi.org/10.33910/2686" target="_blank">https://doi.org/10.33910/2686</a>
19. 19. Реан, А. А. Взаимосвязь локуса контроля учителя и прямой агрессии учащихся по отношению к нему / А. А. Реан, А. В. Егорова, Р. Г. Кузьмин // Психология человека в образовании. — 2023. — Т. 5, № 2. — С. 204–223. — <a href="https://doi.org/10.33910/2686-95272023" target="_blank">https://doi.org/10.33910/2686-95272023</a>
20. 49. Yang, Y. School Violence and Teacher Professional Engagement : A Cross-National Study / Y. Yang, L. Qin, L. Ning // Frontiers in Psychology. — 2021. — Vol. 12. — <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a> org/10.3389/fpsyg.2021.628809
21. 48. Wahyeni, R. The Analysis of Self-Efficacy and Locus of Control in Students’ Online Learning Title / R. Wahyeni, N. Gailea // Proceedings of the 3rd Annual Conference of Education and Social Sciences (ACCESS 2021). — Serang, Indonesia, 2022. — Р. 395–4
22. 47. Violence directed against teachers : Results from a national survey / S. McMahon, A. Martinez, D. Espelage [et al.] // Psychology in the Schools. — 2014. — Vol. 51, № 7. — Р. 753–766. — <a href="https://doi.org/10.1002/pits.21777" target="_blank">https://doi.org/10.1002/pits.21777</a>
23. 46. Violence against teachers reported at every third primary school // The local.de — 2018. — URL: <a href="https://www.thelocal.de/20180502/physical-violence-against-teachersreported-at-every-third-primary-school-study/" target="_blank">https://www.thelocal.de/20180502/physical-violence-against-teachersreported-at-every-third-primary-school-study/</a> (date of the application: 07.02.2023).
24. 45. Understanding and preventing violence directed against teachers : Recommendations for a National research, practice and policy Agenda / D. Espelage, E. Anderman, V. Brown [et al.] // American Psychologist. — 2013. — Vol. 68, № 2. — Р. 75–87. — <a href="https:/" target="_blank">https:/</a>
25. 44. Teachers’ Experiences With Multiple Victimization : Identifying Demographic, Cognitive, and Contextual Correlates / A. Martinez, S. D. McMahon, D. Espelage [et al.] // Journal of School Violence. — 2016. — Vol. 15, № 4. — Р. 387–405. — <a href="https://doi.org" target="_blank">https://doi.org</a>
26. 43. Teacher victimization by students in China : A multilevel analysis / C. Yang, L. Jenkins, S. S. Fredrick [et al.] // Aggressive Behavior. — 2019. — Vol. 45, № 2. — Р. 169–180. — <a href="https://doi.org/10.1002/ab.21806" target="_blank">https://doi.org/10.1002/ab.21806</a>
27. 42. Spector, P. E. Behaviour in organizations as a function of employee’s locus of control / P. E. Spector // Psychological Bulletin. — 1982. — Vol. 91. — Р. 482–497.
28. 41. SooHyun,O. Routine activity theory, target congruence, and school context: amultilevel analysis of teacher victimization / O. SooHyun, P. Wilcox // Victims and Offenders. — 2018. — Vol. 13, № 3. — Р. 349–372. — <a href="https://doi.org/10.1080/15564886.2017.13" target="_blank">https://doi.org/10.1080/15564886.2017.13</a>
29. 40. Sheard, S. Classroom management skills and teacher locus of control / S. Sheard // Theses and Dissertations. — 1996. — URL: <a href="https://rdw.rowan.edu/cgi/viewcontent." target="_blank">https://rdw.rowan.edu/cgi/viewcontent.</a> cgi?article=3209&context=etd (date of the application: 07.02.2023).
30. 39. Rotter, J. B. Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement / J. B. Rotter // Psychological monographs. — 1966. — Vol. 80, № 1. — Р. 1–28. — <a href="https://doi.org/10.1037/h0092976" target="_blank">https://doi.org/10.1037/h0092976</a>
31. 38. Predicting and reducing aggression and violence toward teachers : Extent of the problem and why it matters / S. D. McMahon, A. Martinez, L. Reddy [et al.] // The Wiley handbook of violence and aggression : [Vol. I–III] / ed. by P. Sturmey. — Hoboken,
32. 37. Pavalache-Ilie, M. Burnout, locus of control and job satisfaction. A study on high school teachers / M. Pavalache-Ilie, G. Ursu // Bulletin of the Transilvania University of Braşov. — 2016. — Vol. 9, № 1. Special Issue Series VII: Social Sciences. —
33. 36. Ng, T. W. H. Locus of control at work: a meta-analysis / T. W. H. Ng, K. L. Sorensen, L. T. Eby // Journal of Organizational Behavior. — 2006. — Vol. 27. — Р. 1057–1087. — <a href="https://doi.org/10.1002/job.416" target="_blank">https://doi.org/10.1002/job.416</a>
34. 35. Moon, B. Aggression against middle and high school teachers : Duration of victimization and its negative impacts / B. Moon, J. McCluskey, M. Morash // Aggressive Behavior. — 2019. — Vol. 45. — Р. 517–526. — <a href="https://doi.org/10.1002/ab.21840" target="_blank">https://doi.org/10.1002/ab.21840</a>
35. 34. Moon, B. An Exploratory Study of Violence and Aggression Against Teachers in Middle and High Schools : Prevalence, Predictors, and Negative Consequences / B. Moon, J. McCluskey // Journal of School Violence. — 2017. — Vol. 19, № 2. — Р. 122–137. — htt
36. 10. Ледовская, Т. В. Экстернальные и интернальные ресурсы жизнестойкости педагога / Т. В. Ледовская, Н. А. Панина // Интеграция в психологии: теория, методология, практика : сб. ст. V Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием, Ярославль, 27 мая 2022
37. Krasnova, T. G. Vzaimosvyaz` psixologicheskogo blagopoluchiya i lokus kontrolya lichnosti pedagogov / T. G. Krasnova // Mezhotraslevoe sotrudnichestvo na puti k reformirovaniyu nacional`noj sistemy` obrazovaniya : sb. dokl. mezhdunar. nauch.-prakt. konf.,
38. 9. Краснова, Т. Г. Взаимосвязь психологического благополучия и локус контроля личности педагогов / Т. Г. Краснова // Межотраслевое сотрудничество на пути к реформированию национальной системы образования : сб. докл. междунар. науч.-практ. конф., Санкт-Пет
39. Krasil`nikova, V. G. Pedagogicheskaya refleksiya i lokus kontrolya v strukture professional`no znachimy`x kachestv lichnosti uchitelya / V. G. Krasil`nikova // Psixologiya i pedagogika: metodika i problemy` prakticheskogo primeneniya. — 2013. — № 30. — S.
40. 8. Красильникова, В. Г. Педагогическая рефлексия и локус контроля в структуре профессионально значимых качеств личности учителя / В. Г. Красильникова // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. — 2013. — № 30. — С. 56–60.
41. Koval`chuk, V. I. Psixicheskoe vy`goranie trenerov / V. I. Koval`chuk // Anan`evskie chteniya — 2000. — Sankt-Peterburg, 2000. — S. 97–98.
42. 7. Ковальчук, В. И. Психическое выгорание тренеров / В. И. Ковальчук // Ананьевские чтения — 2000. — Санкт-Петербург, 2000. — С. 97–98.
43. Karpov, A. V. Lokus kontrolya kak faktor metakognitivnoj sfery` lichnosti i ego specifika v obrazovatel`noj deyatel`nosti / A. V. Karpov, E. V. Karpova, E. V. Markova // Perspektivy` nauki i obrazovaniya. — 2022. — № 3 (57). — S. 402–421. — <a href="https://doi.or" target="_blank">https://doi.or</a>
44. 6. Карпов, А. В. Локус контроля как фактор метакогнитивной сферы личности и его специфика в образовательной деятельности / А. В. Карпов, Е. В. Карпова, Е. В. Маркова // Перспективы науки и образования. — 2022. — № 3 (57). — С. 402–421. — <a href="https://" target="_blank">https://</a> doi.org/
45. Il`in, E. P. Psixologiya agressivnogo povedeniya / E. P. Il`in. — Sankt-Peterburg : Piter, 2014. — 368 s.
46. 5. Ильин, Е. П. Психология агрессивного поведения / Е. П. Ильин. — Санкт-Петербург : Питер, 2014. — 368 с.
47. Enikolopov, S. N. Agressiya v oby`dennoj zhizni / S. N. Enikolopov, Yu. M. Kuzneczova, N. V. Chudova. — Moskva : Politicheskaya e`nciklopediya, 2014. — 494 s.
48. 4. Ениколопов, С. Н. Агрессия в обыденной жизни / С. Н. Ениколопов, Ю. М. Кузнецова, Н. В. Чудова. — Москва : Политическая энциклопедия, 2014. — 494 с.
49. Be`ron, R. Agressiya / R. Be`ron, D. Richardson. — Sankt-Peterburg : Piter, 2011. — 352 s.
50. 3. Бэрон, Р. Агрессия / Р. Бэрон, Д. Ричардсон. — Санкт-Петербург : Питер, 2011. — 352 с.
51. Bazhin, E. F. Metod issledovaniya urovnya sub``ektivnogo kontrolya / E. F. Bazhin, E. A. Goly`nkina, A. M. E`tkind // Psixologicheskij zhurnal. — 1984. — T. 5, № 3. — S. 152–162.
52. 2. Бажин, Е. Ф. Метод исследования уровня субъективного контроля / Е. Ф. Бажин, Е. А. Голынкина, А. М. Эткинд // Психологический журнал. — 1984. — Т. 5, № 3. — С. 152–162.
53. Abdullaeva, M. M. Vzaimosvyaz` lokusa kontrolya s simptomami professional`nogo «vy`goraniya» uchitelej srednix shkol / M. M. Abdullaeva // Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta. Obrazovanie i pedagogicheskie nauki. — 2012. —
54. 1. Абдуллаева, М. М. Взаимосвязь локуса контроля с симптомами профессионального «выгорания» учителей средних школ / М. М. Абдуллаева // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. — 2012. — № 640
55. Rean, A. A. Proyavlenie podrostkovoj agressii v otnoshenii uchitelya: rasprostranennost`, faktory`, posledstviya, profilaktika / A. A. Rean, A. V. Egorova // Nacional`ny`j psixologicheskij zhurnal. — 2021. — № 2 (42). — S. 98–108. — <a href="https://doi.org/10.116" target="_blank">https://doi.org/10.116</a>
56. 18. Реан, А. А. Проявление подростковой агрессии в отношении учителя: распространенность, факторы, последствия, профилактика / А. А. Реан, А. В. Егорова // Национальный психологический журнал. — 2021. — № 2 (42). — С. 98–108. — <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a> org/10.11621/n
57. Rean, A. A. Psixologiya lichnosti / A. A. Rean. — Sankt-Peterburg : Piter, 2016. — 276 s.
58. 17. Реан, А. А. Психология личности / А. А. Реан. — Санкт-Петербург : Питер, 2016. — 276 с.
59. Rean, A. A. Lokus kontrolya i delinkventnost` / A. A. Rean // Psixologiya deviantnosti. Deti. Obshhestvo. Zakon : monografiya / pod red. A. A. Reana. — Moskva, 2016. — S. 240–258.
60. 16. Реан, А. А. Локус контроля и делинквентность / А. А. Реан // Психология девиантности. Дети. Общество. Закон : монография / под ред. А. А. Реана. — Москва, 2016. — С. 240–258.
61. Rean, A. A. Problemy` i perspektivy` razvitiya koncepcii lokusa kontrolya lichnosti / A. A. Rean // Psixologicheskij zhurnal. — 1998. — № 4. — S. 3–12.
62. 15. Реан, А. А. Проблемы и перспективы развития концепции локуса контроля личности / А. А. Реан // Психологический журнал. — 1998. — № 4. — С. 3–12.
63. Rakiczkaya, A. V. Sindrom e`mocional`nogo vy`goraniya u pedagogov s razlichny`mi vidami agressii : avtoref. dis. ... kand. psixol. nauk : 19.00.01 / Rakiczkaya Anna Viktorovna. — Minsk, 2016. — 28 s.
64. 14. Ракицкая, А. В. Синдром эмоционального выгорания у педагогов с различными видами агрессии : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01 / Ракицкая Анна Викторовна. — Минск, 2016. — 28 с.
65. Polyakova, O. B. Specifika lokusa kontrolya psixologov i pedagogov s professional`ny`mi deformaciyami / O. B. Polyakova // Ucheny`e zapiski Rossijskogo gosudarstvennogo social`nogo universiteta. — 2015. — T. 14, № 2 (129). — S. 12–19.
66. 13. Полякова, О. Б. Специфика локуса контроля психологов и педагогов с профессиональными деформациями / О. Б. Полякова // Ученые записки Российского государственного социального университета. — 2015. — Т. 14, № 2 (129). — С. 12–19.
67. Podrostkovaya agressiya v otnoshenii uchitelya: opy`t stolknoveniya i svyaz` s lichnostny`mi faktorami / A. A. Rean, A. V. Egorova, I. A. Konovalov, R. G. Kuz`min // Sibirskij psixologicheskij zhurnal. — 2022. — № 85. — S. 118–143. — <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a> org/10.1
68. 12. Подростковая агрессия в отношении учителя: опыт столкновения и связь с личностными факторами / А. А. Реан, А. В. Егорова, И. А. Коновалов, Р. Г. Кузьмин // Сибирский психологический журнал. — 2022. — № 85. — C. 118–143. — <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a> org/10.17223/172
69. Muzdy`baev, K. Psixologiya otvetstvennosti / K. Muzdy`baev. — Leningrad : Nauka, 1983. — 240 s.
70. 11. Муздыбаев, К. Психология ответственности / К. Муздыбаев. — Ленинград : Наука, 1983. — 240 с.
71. Ledovskaya, T. V. E`ksternal`ny`e i internal`ny`e resursy` zhiznestojkosti pedagoga / T. V. Ledovskaya, N. A. Panina // Integraciya v psixologii: teoriya, metodologiya, praktika : sb. st. V Vseros. nauch.-prakt. konf. s mezhdunar. uchastiem, Yaroslavl`, 2

Other articles