Published Date: 01.10.2023

Significant Approaches to Education of Modern Schoolchildren

Annotation

Today and always, the meaning of education is orientation to the child’s personality as the highest value and meaning of pedagogical activity, recognition and respect for his ability of self-determination and self-development. The article reveals the following approaches to the process of education: humanistic (creating conditions for the development and self-development of a child’s personality), activity-based (education requires not just activity, but joint activity of children with adults, where participants can show their subjective qualities), co-existential (education in a coexistential child-adult community) hermeneutical (transition from “knowledge” attitude of the teacher to “understanding” one, when the teacher seeks to understand the meaning of a particular action of a child, to comprehend the inner meaning), systemic (logic of research in education).




Library

1. 15. Selivanova, N. L. Novikova`s research school: main ideas and prospects for development / N. L. Selivanova, P. V. Stepanov, M. V. Shakurova // Russian Education and Society. — 2016. — Vol. 58, № 1. — P. 3–11.
2. Shustova, I. Yu. Soby`tijny`j podxod k vospitaniyu shkol`nikov / I. Yu. Shustova // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. — 2019. — № 438. — S. 186–193.
3. 14. Шустова, И. Ю. Событийный подход к воспитанию школьников / И.Ю.Шустова // Вестник Томского государственного университета. — 2019. — № 438. — С. 186–193.
4. Slobodchikov, V. I. Ocherki psixologii obrazovaniya / V. I. Slobodchikov. — 2-e izd., pererab. i dop. — Birobidzhan : Izd-vo BGPI, 2005. — 272 s.
5. 13. Слободчиков, В. И. Очерки психологии образования / В. И. Слободчиков. — 2-е изд., перераб. и доп. — Биробиджан : Изд-во БГПИ, 2005. — 272 с.
6. Selivanova, N. L. Shkol`noe vospitanie: novy`e vozmozhnosti i potencial`ny`e riski : [doklad dlya obsuzhdeniya na zasedanii byuro otdeleniya filosofii obrazovaniya i teoreticheskoj pedagogiki RAO (22 sentyabrya 2020 g.)] / N. L. Selivanova.— 2020.— URL: h
7. 12. Селиванова, Н. Л. Школьное воспитание: новые возможности и потенциальные риски : [доклад для обсуждения на заседании бюро отделения философии образования и теоретической педагогики РАО (22 сентября 2020 г.)] / Н. Л. Селиванова. — 2020. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a>
8. Rubinshtejn, S. L. Problemy` obshhej psixologii / S. L. Rubinshtejn. — Moskva : Prosveshhenie, 1976. — 417 s.
9. 11. Рубинштейн, С. Л. Проблемы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — Москва : Просвещение, 1976. — 417 с.
10. Rodzhers, K. R. Vzglyad na psixoterapiyu. Stanovlenie cheloveka : per. s angl. / K. R. Rodzhers. — Moskva: Progress : Univers, 1994. — 480 s.
11. 10. Роджерс, К. Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека : пер. с англ. / К. Р. Роджерс. — Москва : Прогресс : Универс, 1994. — 480 с.
12. Novikova, L. I. Pedagogika vospitaniya : izbr. ped. tr. / L. I. Novikova ; pod red. N. L. Selivanovoj, A. V. Mudrika ; sost. E. I. Sokolova. — Moskva : PER SE`, 2010. — 336 s.
13. 9. Новикова, Л. И. Педагогика воспитания : избр. пед. тр. / Л. И. Новикова ; под ред. Н.Л. Селивановой, А. В. Мудрика ; сост. Е. И. Соколова. — Москва : ПЕР СЭ, 2010. — 336 с.
14. Novikova, L. I. Shkol`ny`j uchenicheskij kollektiv: problemy` upravleniya / L. I. Novikova, A. T. Kurakin. — Moskva : Prosveshhenie, 1982. — 96 s.
15. 8. Новикова, Л. И. Школьный ученический коллектив: проблемы управления / Л. И. Новикова, А. Т. Куракин. — Москва : Просвещение, 1982. — 96 с.
16. Karakovskij, V. A. Vospitanie dlya vsex / V. A. Karakovskij. — Moskva : NII shkol`ny`x texnologij, 2008. — 240 s.
17. 7. Караковский, В. А. Воспитание для всех / В. А. Караковский. — Москва : НИИ школьных технологий, 2008. — 240 с.
18. Karakovskij, V. A. Vospitanie? Vospitanie… Vospitanie! Teoriya i praktika shkol`ny`x vospitatel`ny`x sistem / V. A. Karakovskij, L. I. Novikova, N. L. Selivanova. — Moskva : Pedagogicheskoe obshhestvo Rossii, 2000. — 256 s.
19. 6. Караковский, В. А. Воспитание? Воспитание… Воспитание! Теория и практика школьных воспитательных систем / В. А. Караковский, Л. И. Новикова, Н. Л. Селиванова. — Москва : Педагогическое общество России, 2000. — 256 с.
20. Demakova, I. D. Gumanizaciya prostranstva detstva: teoriya i praktika / I. D. Demakova. — Moskva : Novy`j uchebnik, 2003. — 256 s.
21. 5. Демакова, И. Д. Гуманизация пространства детства: теория и практика / И. Д. Демакова. — Москва : Новый учебник, 2003. — 256 с.
22. Grigor`ev, D. V. Soby`tie vospitaniya i vospitanie kak soby`tie / D. V. Grigor`ev // Voprosy` vospitaniya. — 2007. — № 1. — S. 90–97.
23. 4. Григорьев, Д. В. Событие воспитания и воспитание как событие / Д. В. Григорьев // Вопросы воспитания. — 2007. — № 1. — С. 90–97.
24. Gazman, O. S. Neklassicheskoe vospitanie : Ot avtoritarnoj pedagogiki k pedagogike svobody` / O. S. Gazman. — Moskva : MIROS, 2002. — 296 s.
25. 3. Газман, О. С. Неклассическое воспитание : От авторитарной педагогики к педагогике свободы / О. С. Газман. — Москва : МИРОС, 2002. — 296 с.
26. Baxtin, M. M. K filosofii postupka / M. M. Baxtin // Filosofiya i sociologiya nauki i texniki : ezhegodnik : 1984–1985. — Moskva, 1986. — S. 80–160.
27. 2. Бахтин, М. М. К философии поступка / М. М. Бахтин // Философия и социология науки и техники: ежегодник : 1984–1985. — Москва, 1986. — С. 80–160.
28. Alekseev, N. G. Proektirovanie uslovij razvitiya refleksivnogo my`shleniya : avtoref. dis. … d-ra psixol. nauk: 19.00.13 / Alekseev Nikita Glebovich. — Moskva, 2002. — 41 s.
29. 1.Алексеев, Н. Г. Проектирование условий развития рефлексивного мышления : автореф. дис. … д-ра психол. наук : 19.00.13 / Алексеев Никита Глебович. — Москва, 2002. — 41 с.

Other articles