Published Date: 01.10.2023

Significant Approaches to Education of Modern Schoolchildren

Annotation

Today and always, the meaning of education is orientation to the child’s personality as the highest value and meaning of pedagogical activity, recognition and respect for his ability of self-determination and self-development. The article reveals the following approaches to the process of education: humanistic (creating conditions for the development and self-development of a child’s personality), activity-based (education requires not just activity, but joint activity of children with adults, where participants can show their subjective qualities), co-existential (education in a coexistential child-adult community) hermeneutical (transition from “knowledge” attitude of the teacher to “understanding” one, when the teacher seeks to understand the meaning of a particular action of a child, to comprehend the inner meaning), systemic (logic of research in education).




Library

1. 1. Алексеев, Н. Г. Проектирование условий развития рефлексивного мышления : автореф. дис. … д-ра психол. наук : 19.00.13 / Алексеев Никита Глебович. — Москва, 2002. — 41 с.
2. 2. Бахтин, М. М. К философии поступка / М. М. Бахтин // Философия и социология науки и техники : ежегодник : 1984–1985. — Москва, 1986. — С. 80–160.
3. 3. Газман, О. С. Неклассическое воспитание : От авторитарной педагогики к педагогике свободы / О. С. Газман. — Москва : МИРОС, 2002. — 296 с.
4. 4. Григорьев, Д. В. Событие воспитания и воспитание как событие / Д. В. Григорьев // Вопросы воспитания. — 2007. — № 1. — С. 90–97.
5. 5. Демакова, И. Д. Гуманизация пространства детства: теория и практика / И. Д. Демакова. — Москва : Новый учебник, 2003. — 256 с.
6. 6. Караковский, В. А. Воспитание? Воспитание… Воспитание! Теория и практика школьных воспитательных систем / В. А. Караковский, Л. И. Новикова, Н. Л. Селиванова. — Москва : Педагогическое общество России, 2000. — 256 с.
7. 7. Караковский, В. А. Воспитание для всех / В. А. Караковский. — Москва : НИИ школьных технологий, 2008. — 240 с.
8. 8. Новикова, Л. И. Школьный ученический коллектив: проблемы управления / Л. И. Новикова, А. Т. Куракин. — Москва : Просвещение, 1982. — 96 с.
9. 9. Новикова, Л. И. Педагогика воспитания : избр. пед. тр. / Л. И. Новикова ; под ред. Н.Л. Селивановой, А. В. Мудрика ; сост. Е. И. Соколова. — Москва : ПЕР СЭ, 2010. — 336 с.
10. 10. Роджерс, К. Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека : пер. с англ. / К. Р. Роджерс. — Москва : Прогресс : Универс, 1994. — 480 с.
11. 11. Рубинштейн, С. Л. Проблемы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — Москва : Просвещение, 1976. — 417 с.
12. 12. Селиванова, Н. Л. Школьное воспитание: новые возможности и потенциальные риски : [доклад для обсуждения на заседании бюро отделения философии образования и теоретической педагогики РАО (22 сентября 2020 г.)] / Н. Л. Селиванова. — 2020. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a>
13. 13. Слободчиков, В. И. Очерки психологии образования / В. И. Слободчиков. — 2-е изд., перераб. и доп. — Биробиджан : Изд-во БГПИ, 2005. — 272 с.
14. 14. Шустова, И. Ю. Событийный подход к воспитанию школьников / И.Ю.Шустова // Вестник Томского государственного университета. — 2019. — № 438. — С. 186–193.
15. 15. Selivanova, N. L. Novikova`s research school: main ideas and prospects for development / N. L. Selivanova, P. V. Stepanov, M. V. Shakurova // Russian Education and Society. — 2016. — Vol. 58, № 1. — P. 3–11.

Other articles