Published Date: 01.10.2023

Training of a Master Mentor in a Working Profession Based on the Approaches of Professional and Pedagogical Education

Annotation

Considering the historical aspect of vocational and pedagogical education in the context of training in the working profession of students, the direct relationship of the master (mentor) with the system of industrial training is traced. The study of mentoring issues is reflected in the works of S. Y. Batyshev, G. K. Selevko, V. A. Skakun, M. N. Skatkin, N. M. Talanchuk, etc., where professional training is considered from the standpoint of methodological foundations in production conditions. In the article, the greatest attention is directed to the consideration of issues related to the principles of the organization of industrial training in the system of vocational pedagogical education, scientifically and methodologically grounded in the research of G. M. Romantsev and his scientific school. Each principle is described from the perspective of mentoring activities, which became the basis for the development of components of a descriptive model for the training of a master mentor in a working profession.




Library

1. 1. Андреев, В. И. Педагогика высшей школы. Инновационно-прогностический курс : учеб. пособие / В. И. Андреев. — Казань : Центр инновационных технологий, 2013. — 500 с.
2. 2. Батышев, С. Я. Профессиональная педагогика : учеб. для студ., обучающихся по педагогическим специальностям и направлениям / С. Я. Батышев, Г. М. Романцев ; под ред. С. Я. Батышева. — Москва : Ассоциация «Профессиональное образование», 1997. — 512 с.
3. 3. Беляева, А. П. Проблемы методологии и методики дидактических исследований в профтехобразовании / А. П. Беляева. — Москва : Высшая школа, 1978. — 159 с.
4. 4. Опережающая профподготовка: формирование системообразующих компонентов / В. Блинов, А. Сатдыков, С. Осадчева, Н. Красовский // Образовательная политика. — 2020. — № 4 (84). — С. 84–95.
5. 5. Осипова, И. В. Особенности подготовки транспрофессионала в условиях прохождения педагогической практики / И. В. Осипова, Н. Н. Ильина, О. Н. Шульц // Среднее профессиональное образование. — 2021. — № 4 (308). — С. 12–17.
6. 6. Профессионально-педагогическое образование в России на современном этапе: концептуальный аспект / В. А. Федоров, П. Ф. Кубрушко, В. В. Дубицкий, А. В. Феоктистов // Образование и наука. — 2022. — Т. 24, № 7. — С. 11–44. — DOI: 10.17853/1994-5639-2022-7
7. 7. Романцев, Г. М. Теоретические основы высшего рабочего образования / Г. М. Романцев. — Екатеринбург : Изд-во Уральского государственного профессионально-педагогического университета, 1997. — 333 с.
8. 8. Романцев, Г. М. Теоретические и организационные проблемы развития профессионально-педагогического образования России / Г. М. Романцев // Образование и наука. — 2001. — № 6. — С. 19–28.
9. 9. Романцев, Г. М. Профессиональная педагогика и профессионально-педагогическое образование как единство теории и практики образовательного процесса / Г. М. Романцев, Н. В. Ронжина // Вестник Федерального государственного образовательного учреждения высше
10. 10. Селевко, Г. К. Современные образовательные технологии : учеб. пособие для пед. вузов и ин-тов повышения квалификации / Г. К. Селевко ; Проф. пед. б-ка. — Москва : Народное образование, 1998. — 255 с.
11. 11. Скакун, В. А. Организация и методика профессионального обучения : учеб. пособие / В. А. Скакун. — Москва : ФОРУМ-ИНФРА-М, 2007. — 335 с.
12. 12. Совершенствование модели подготовки по рабочей профессии к конкурсу WorldSkills в условиях профессионально-педагогического вуза / Н. Н. Ильина, И. В. Осипова, Н. И. Ульяшин, А. В. Феоктистов // Высшее образование сегодня. — 2021. — № 6. — С. 38–44.
13. 13. Транспрофессионализм субъектов социально-профессиональной деятельности / Э. Ф. Зеер, В. С. Третьякова, Д. П. Заводчиков [и др.] ; под ред. Э. Ф. Зеера, В. С. Третьяковой. — Екатеринбург : Изд-во Российского государственного профессионально-педагогичес
14. 14. Ульяшин, Н. И. Особенности организации конкурса WorldSkills в вопросах подготовки транспрофессионала в профессионально-педагогическом вузе (метод «Скиллскейс») / Н. И. Ульяшин, Н. Н. Ильина // Научно-педагогическое обозрение. — 2021. — № 5 (39). — С.
15. 15. Improving the training of personnel based on the model of interaction between educational organizations and centers for assessing qualifications / L. V. Semenova, N. A. Zaitseva, N. P. Rodinova [et al.] // Modern Journal of Language Teaching Methods.

Other articles