Published Date: 01.10.2023

Realization of Potential Legacy of Scientists that Defined Pedagogical Thinking in the XX Century

Annotation

The article analyzes the significance of the heritage potential of scientists who defined pedagogical thinking in the XX century, as well as their views on the development of priority areas of pedagogy, in general, and the problems caused by issues and various aspects of child rearing, in particular; compares systems, forms and methods of child rearing, classifications of age periods, as well as physiological and psychological changes occurring in children at various stages of their growing up; based on the conducted historical and pedagogical research, conclusions are drawn about the relevance and feasibility of the scientific potential of pedagogical heritage in modern conditions of the development of pedagogical science and society as a whole.




Library

1. 1. Дьюи, Дж. Школа и общество / Дж. Дьюи ; пер. с англ. Г. А. Лучинского. — Москва : Государственное изд-во, 1924. — 174 с.
2. 2. Дьюи, Дж. От ребенка — к миру, от мира — к ребенку : [пед. статьи] / Дж. Дьюи. — Москва : Карапуз, 2009. — 348 с.
3. 3. Кершенштейнер, Г. Трудовая школа / Г. Кершенштейнер ; пер. с нем. М. И. Дрей, с предисл. и под ред. Н. В. Сперанского. — Москва : Задруга, 1913. — 64 с.
4. 4. Коробова, А. Э. Педагогические идеи Джона Дьюи и их интерпретация в отечественной педагогической теории и практике : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Коробова Анна Эдуардовна. — Саратов, 2000. — 25 с.
5. 5. Левицкая, М. Единая школа : (Доклад Кершенштейнера на съезде общегерманского учительского союза) / М. Левицкая // Вестник воспитания. — 1915. — № 4. — С. 213–229.
6. 6. Макаренко, А. С. Книга для родителей / А. С. Макаренко. — Москва : Педагогика, 1988. — 300 с.
7. 7. Монтессори, М. Впитывающий разум ребенка / М. Монтессори ; [пер. с англ. на рус. яз. К. В. Алексеев]. — Санкт-Петербург : Волонтеры, 2009. — 319 c.
8. 8. Морозов, А. В. Значение идей А. С. Макаренко в развитии современной образовательной культуры в русле гуманистической традиции / А. В. Морозов // Теоретические и методические проблемы создания современной образовательной среды : сб. матер. междунар. нау
9. 9. Томина, Е. Ф. Педагогические идеи Джона Дьюи: история и современность / Е. Ф. Томина // Вестник Оренбургского государственного университета. — 2011. — № 2 (121). — С. 360–366.
10. 10. Dewey, J. My Pedagogic CREED / J. Dewey // Selected Educational writings white an introduction and commentary by G. W. Garforth ; Lecturer in education university of hull. Heiremenn. — London, 1966. — P. 44–59.
11. 11. Filonov, G. N. Anton Makarenko (1888–1939), in Prospects : the quarterly review of comparative education UNESCO / G. N. Filonov // International Bureau of Education. — 1994. — Vol. XXIV, № 1/2. — Р. 77–91.
12. 12. Marshall, C. Montessori education : a review of the evidence base, Science of Learning (Nature) / C. Marshall. — URL: <a href="https://www.researchgate.net/publication/320673870_" target="_blank">https://www.researchgate.net/publication/320673870_</a> Montessori_education_a_review_of_the_evidence_base (date of the application: 10.0
13. 13. Montessori, M. From Childhood to Adolescence / M. Montessori. — Oxford, England : ABC-Clio, 1994. — 100 p.

Other articles