Published Date: 30.06.2023

The Main Stages of Foreign Language Education in the Universities of Egypt

Annotation

The purpose of this article is to identify the main stages in the development of foreign language education at universities in Egypt. The author of the work presents the periodization of the history of the formation of teaching foreign languages in the Arab state under consideration. The developed periodization is based on the principle of correlation of socio-cultural conditions with the determinants of the development of foreign language education. Thus, it is established that the interest of Egypt in the study of certain languages by citizens of the country is often determined by socio-cultural, economic, political factors that have an external impact on the strategy for the development of foreign language education in higher educational institutions of the designated state.




Library

1. 1. Амирасланова, И. А. К вопросу истории обучения иностранным языкам : (аналитический обзор) / И. А. Амирасланова // Bakı Universitetinin Xəbərləri : Humanitar elmlər seriyası. — 2007. — № 1. — С. 182–187.
2. Amiraslanova, I. A. K voprosu istorii obucheniya inostranny`m yazy`kam : (analiticheskij obzor) / I. A. Amiraslanova // Bakı Universitetinin Xəbərləri : Humanitar elmlər seriyası. — 2007. — № 1. — S. 182–187.
3. 2. Боголюбская, В. С. Становление иноязычного образования как социальной ценности: историко-педагогический аспект / В. С. Боголюбская // Известия Гомельского государственного университета имени Ф. Скорины. — 2018. — № 5 (110). — С. 11–15.
4. Bogolyubskaya, V. S. Stanovlenie inoyazy`chnogo obrazovaniya kak social`noj cennosti: istoriko-pedagogicheskij aspekt / V. S. Bogolyubskaya // Izvestiya Gomel`skogo gosudarstvennogo universiteta imeni F. Skoriny` . — 2018. — № 5 (110). — S. 11–15.
5. 3. Москалец, О. В. Основные этапы реформирования университета Ал-Азхар (ХIХ — нач. XX в.) / О. В. Москалец // Ислам в современном мире. — 2017. — № 13 (3). — С. 67–82. — DOI: 10.22311/2074-1529-2017-13-3-67-82
6. Moskalecz, O. V. Osnovny`e e`tapy` reformirovaniya universiteta Al-Azxar (XIX — nach. XX v.) / O. V. Moskalecz // Islam v sovremennom mire. — 2017. — № 13 (3). — S. 67–82. — DOI: 10.22311/2074-1529-2017-13-3-67-82
7. 4. Москалец, О. В. Образование как важный социокультурный фактор развития общества (на примере Египта) / О. В. Москалец // Историческая психология и социология истории. — 2021. — № 2. — С. 90–101. — DOI: 10.30884/ipsi/2021.02.07
8. Moskalecz, O. V. Obrazovanie kak vazhny`j sociokul`turny`j faktor razvitiya obshhestva (na primere Egipta) / O. V. Moskalecz // Istoricheskaya psixologiya i sociologiya istorii. — 2021. — № 2. — S. 90–101. — DOI: 10.30884/ipsi/2021.02.07
9. 5. Успенская, Н. А. Высшее образование в арабских странах: прошлое и настоящее / Н. А. Успенская // Вестник МГИМО-Университета. — 2014. — № 2 (35). — С. 307–312.
10. Uspenskaya, N. A. Vy`sshee obrazovanie v arabskix stranax: proshloe i nastoyashhee / N. A. Uspenskaya // Vestnik MGIMO-Universiteta. — 2014. — № 2 (35). — S. 307–312.
11. 6. Цыганкова, С. П. Образование и культура — главные ресурсы политики «мягкой силы» Китая / С. П. Цыганкова, В. Я. Нежданов // Уральское востоковедение : междунар. альманах. — Екатеринбург, 2013. — Вып. 5. — С. 56–90.
12. Cygankova, S. P. Obrazovanie i kul`tura — glavny`e resursy` politiki «myagkoj sily`» Kitaya / S. P. Cygankova, V. Ya. Nezhdanov // Ural`skoe vostokovedenie : mezhdunar. al`manax. — Ekaterinburg, 2013. — Vy`p. 5. — S. 56–90.
13. 7. Liu, J. Особенности преподавания китайской литературы и китайского языка для египетских студентов (анализ опроса преподавателей) / J. Liu, M. B. Elshennawi // Litera. — 2020. — № 1. — С. 9–19. — DOI: 10.25136/2409-8698.2020.1.31942
14. 8. Reem, B. Arabic Sociolinguistics / B. Reem. — Edinburg : Edinburgh University Press, 2009. — 311 p.

Other articles