Published Date: 30.06.2023

Ethnocultural Code and State Bilingualism in the Universities of the Middle Volga Region

Annotation

The purpose of the study described in the article is to determine the features of the formation of an ethnocultural code and state bilingualism among future teachers of the Middle Volga region, to characterize trends and prospects for the development of ethnocultural teacher education. It has been established that ethnocultural education in Russia has gone through several stages — the creation of national programs and textbooks; development of the scientific foundations of ethnocultural education, etc. These stages influenced the ethnocultural code of the participants in the educational process and the level of development of state bilingualism. The features of the development of the ethnocultural code of future teachers-philologists are analyzed. It is concluded that the prospects for the development of ethnocultural teacher training in Russia should be associated with the development of an ethnocultural code, the expansion of the scope of the native language and the support of national culture.




Library

1. 16. The International Encyclopedia of Education. — [Oxford, England] : Pergamon ; New York : Elsevier Science, 1994.
2. 15. Nieto, S. Affirming Diversity : The Sociopolitical context of Multicultural Education / S. Nieto. — New York : Longman, 1992. — 450 p.
3. 14. Glaesser, J. Competence in educational theory and practice: a critical discussion / J. Glaesser // Oxford Review of Education. — 2019. — Vol. 45, № 1. — P. 70–85.
4. 13. Bhattacharji, P. School Education and the Lack of Parent Information / P.Bhattacharji, G. G. Kingdon // Contemporary Education Dialogue. — 2020. — Vol. 13, № 1. — P. 57–92.
5. 12. Bascom, W. Four Function of Folklore / W. Bascom // Journal of American Folklore. — 2001. — Vol. 54. — P. 333–349.
6. 11. Banks, J. A. Multicultural Education : Characteristics and Goals / J. A. Banks // Multicultural Education. Issues and Perspectives. — Boston, 2003. — P. 3–31.
7. Yazy`k i obrazovanie kak ob``ekty` e`tnicheskoj politiki / A. S. Zaxarov, T. Nestyuk, V.V. Stepanov, Z. Tudvaseva // Byulleten` Seti e`tnologicheskogo monitoringa i rannego preduprezhdeniya konfliktov / red. V. A. Tishkov, V. V. Stepanov. — Moskva, 2008.
8. 10. Язык и образование как объекты этнической политики / А. С. Захаров, Т. Нестюк, В. В. Степанов, З. Тудвасева // Бюллетень Сети этнологического мониторинга и раннего предупреждения конфликтов / ред. В. А. Тишков, В. В. Степанов. — Москва, 2008. — № 76.
9. E`tnokul`turnoe obrazovanie: metody` social`noj orientacii rossijskoj shkoly` / Institut e`tnologii i antropologii Rossijskoj akademii nauk ; [red. V. V. Stepanov]. — Moskva : IE`A RAN, 2010. — Vy`p. 1. — 223 s.
10. 9. Этнокультурное образование: методы социальной ориентации российской школы / Институт этнологии и антропологии Российской академии наук ; [ред. В. В. Степанов]. — Москва : ИЭА РАН, 2010. — Вып. 1. — 223 с.
11. Fadeeva, M. A. Aktual`ny`e problemy` e`tnokul`turnogo obrazovaniya : ucheb.metod. posobie dlya stud. / M. A. Fadeeva. — Saratov : Saratovskij gosudarstvenny`j universitet im. N. G. Cherny`shevskogo, 2017. — 66 s.
12. 8. Фадеева, М. А. Актуальные проблемы этнокультурного образования : учеб.-метод. пособие для студ. / М. А. Фадеева. — Саратов : Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского, 2017. — 66 с.
13. Tishkov, V. A. Mezhe`tnicheskie otnosheniya i e`tnokul`turnoe obrazovanie v Rossii / V. A. Tishkov, V. V. Stepanov // Vestnik Rossijskoj akademii nauk. — 2017. — T. 87, № 10. — S. 879–890.
14. 7. Тишков, В. А. Межэтнические отношения и этнокультурное образование в России / В. А. Тишков, В. В. Степанов // Вестник Российской академии наук. — 2017. — Т. 87, № 10. — С. 879–890.
15. Tishkov, V. A. Yazy`ki nacii / V. A. Tishkov // Vestnik Rossijskoj akademii nauk. — 2016. — T. 86, № 4. — S. 291–303.
16. 6. Тишков, В. А. Языки нации / В. А. Тишков // Вестник Российской академии наук. — 2016. — Т. 86, № 4. — С. 291–303.
17. Stepanov, V. V. Modernizaciya rossijskoj shkoly` i problema soxrannosti e`tnokul`turnogo obrazovaniya / V. V. Stepanov // Moskovskaya model` e`tnicheskoj politiki / red. O. V. Kul`bachevskaya, V. V. Stepanov. — Moskva, 2015. — S. 56–89.
18. 5. Степанов, В. В. Модернизация российской школы и проблема сохранности этнокультурного образования / В. В. Степанов // Московская модель этнической политики / ред. О. В. Кульбачевская, В. В. Степанов. — Москва, 2015. — С. 56–89.
19. Kul`turnaya slozhnost` sovremenny`x nacij / otv. red. V. A. Tishkov, E. I. Filippova ; Institut e`tnologii i antropologii im. N. N. Mikluxo-Maklaya Rossijskoj akademii nauk. — Moskva : Politicheskaya e`nciklopediya, 2016. — 384 s.
20. 4. Культурная сложность современных наций / отв. ред. В. А. Тишков, Е. И. Филиппова ; Институт этнологии и антропологии им. Н. Н. Миклухо-Маклая Российской академии наук. — Москва : Политическая энциклопедия, 2016. — 384 с.
21. Valiczkaya, A. P. Novaya shkola Rossii: kul`turotvorcheskaya model` : monografiya / A. P. Valiczkaya ; pod red. V. V. Makaeva. — Sankt-Peterburg : Izd-vo Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gercena, 2005. — 146 s.
22. 3. Валицкая, А. П. Новая школа России: культуротворческая модель : монография / А. П. Валицкая ; под ред. В. В. Макаева. — Санкт-Петербург : Изд-во Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, 2005. — 146 с.
23. Belogurov, A. Yu. Stanovlenie i razvitie e`tnoregional`ny`x obrazovatel`ny`x sistem v Rossii na rubezhe XX–XXI vv. : monografiya / A. Yu. Belogurov. — Moskva : Izd-vo Mezhdunarodnoj pedagogicheskoj akademii, 2003. — 408 s.
24. 2. Белогуров, А. Ю. Становление и развитие этнорегиональных образовательных систем в России на рубеже XX–XXI вв. : монография / А. Ю. Белогуров. — Москва : Изд-во Международной педагогической академии, 2003. — 408 c.
25. Afanas`eva, A. B. E`tnokul`turnoe obrazovanie kak fenomen kul`turnogo polya : monografiya / A. B. Afanas`eva ; Ministerstvo obrazovaniya i nauki RF. — Sankt-Peterburg : FGBOU VPO «SanktPeterburgskij gosudarstvenny`j universitet texnologii i dizajna», 2014
26. 1. Афанасьева, А. Б. Этнокультурное образование как феномен культурного поля : монография / А. Б. Афанасьева ; Министерство образования и науки РФ. — Санкт-Петербург : ФГБОУ ВПО «Санкт-Петербургский государственный университет технологии и дизайна», 2014.

Other articles