Published Date: 30.06.2023

Vocational Guidance in a Developing Environment for the Organization of Additional Education

Annotation

Career guidance for schoolchildren today is one of the priority tasks not only in the educational, but also in the economic sphere, since the well-being of our country depends on the right choice of profession by the younger generation. That is why, from September 1, 2023, a vocational guidance minimum is introduced in all schools in Russia, one of the areas of which is additional education. In organizations of additional education, it is necessary to create a developing environment with career guidance potential, since the environmental approach to personality formation has always been one of the most popular in pedagogy. The article introduces the concept of a developing vocational guidance environment for the organization of additional education, the principles of its creation, the main components and technology for creating a developing environment, including motivational, theoretical, heuristic, modeling, corrective stages and the stage of functioning of the environment model. The article will be useful for managers and teachers of organizations of additional education.




Library

1. Shtan`ko, I. V. Resursy` sociokul`turnoj sredy` dopolnitel`nogo obrazovaniya detej v formirovanii navy`kov XXI veka / I. V. Shtan`ko // Konferencium ASOU : sb. nauch. tr. i mater. nauch.-prakt. konf. — Moskva, 2022. — Vy`p. 4. — S. 229–236. — URL: <a href="https:/" target="_blank">https:/</a>
2. 14. Штанько, И. В. Ресурсы социокультурной среды дополнительного образования детей в формировании навыков XXI века / И. В. Штанько // Конференциум АСОУ : сб. науч. тр. и матер. науч.-практ. конф. — Москва, 2022. — Вып. 4. — С. 229–236. — URL: <a href="https://asou" target="_blank">https://asou</a>
3. Chistyakova, S. N. Professional`noe samoopredelenie obuchayushhixsya: problemy` i puti resheniya / S. N. Chistyakova // Professional`noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. — 2015. — № 2 (18). — S. 118–122.
4. 13. Чистякова, С. Н. Профессиональное самоопределение обучающихся: проблемы и пути решения / С. Н. Чистякова // Профессиональное образование в России и за рубежом. — 2015. — № 2 (18). — С. 118–122.
5. Frolova, S. L. Innovacionnoe osmy`slenie proforientacii obuchayushhixsya / S. L. Frolova // Profil`naya shkola. — 2016. — T. 4, № 2. — S. 36–41.
6. 12. Фролова, С. Л. Инновационное осмысление профориентации обучающихся / С. Л. Фролова // Профильная школа. — 2016. — Т. 4, № 2. — С. 36–41.
7. Fopel`, K. Psixologicheskie gruppy` / K. Fopel` ; per E. Patyaeva. — Moskva : Genezis, 2013. — 288 s.
8. 11. Фопель, К. Психологические группы / К. Фопель ; пер Е. Патяева. — Москва : Генезис, 2013. — 288 с.
9. Federal`ny`j proekt «Uspex kazhdogo rebenka» // Ministerstvo prosveshheniya Rossijskoj Federacii. — URL: <a href="https://edu.gov.ru/national-project/projects/success/" target="_blank">https://edu.gov.ru/national-project/projects/success/</a> (data obrashheniya: 08.12.2023).
10. 10. Федеральный проект «Успех каждого ребенка» // Министерство просвещения Российской Федерации. — URL: <a href="https://edu.gov.ru/national-project/projects/success/" target="_blank">https://edu.gov.ru/national-project/projects/success/</a> (дата обращения: 08.12.2023).
11. Sivceva, S. N. Problemy` proforientacii studencheskoj molodezhi v Rossii / K. N. Sivceva, A. R. Atlasova // Koncept. — 2015. — T. 26. — S. 476–480.
12. 9. Сивцева, С. Н. Проблемы профориентации студенческой молодежи в России / К. Н. Сивцева, А. Р. Атласова // Концепт. — 2015. — Т. 26. — С. 476–480.
13. Rossijskaya Federaciya. Pravitel`stvo. Ob utverzhdenii Poryadka organizacii i osushhestvleniya obrazovatel`noj deyatel`nosti po dopolnitel`ny`m obshheobrazovatel`ny`m programmam : Prikaz M-va prosveshheniya RF ot 27 iyulya 2022 g. № 629. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> w
14. 8. Российская Федерация. Правительство. Об утверждении Порядка организации и осуществления образовательной деятельности по дополнительным общеобразовательным программам : Приказ М-ва просвещения РФ от 27 июля 2022 г. № 629. — URL: <a href="https://www.garant.ru/pr" target="_blank">https://www.garant.ru/pr</a>
15. Pryazhnikova, E. Yu. Proforientaciya : ucheb. posobie dlya stud. vy`ssh. ucheb. zavedenij / E. Yu. Pryazhnikova, N. S. Pryazhnikov. — Moskva : Akademiya, 2010. — 325 s.
16. 7. Пряжникова, Е. Ю. Профориентация : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Е. Ю. Пряжникова, Н. С. Пряжников. — Москва : Академия, 2010. — 325 с.
17. Petrova, O. S. Osnovny`e principy` sozdaniya kul`turotvorcheskoj sredy` / O. S. Petrova // Molodoj ucheny`j. — 2016. — № 30 (134). — S. 396–398. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> moluch.ru/archive/134/37556/ (data obrashheniya: 08.01.2023).
18. 6. Петрова, О. С. Основные принципы создания культуротворческой среды / О. С. Петрова // Молодой ученый. — 2016. — № 30 (134). — С. 396–398. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> moluch.ru/archive/134/37556/ (дата обращения: 08.01.2023).
19. Novikova, L. I. Shkoly` i sreda / L. I. Novikova. — Moskva : Znanie, 1985. — 80 s.
20. 5. Новикова, Л. И. Школы и среда / Л. И. Новикова. — Москва : Знание, 1985. — 80 с.
21. Nechaev, M. P. Sushhnost` i soderzhanie ponyatiya «proforientacionnaya sreda»: usloviya formirovaniya / M. P. Nechaev, S. L. Frolova, S. M. Kunicyna // Profil`naya shkola. — 2020. — T. 8, № 2. — S. 40–46.
22. 4. Нечаев, М. П. Сущность и содержание понятия «профориентационная среда»: условия формирования / М. П. Нечаев, С. Л. Фролова, С. М. Куницына // Профильная школа. — 2020. — Т. 8, № 2. — С. 40–46.
23. Nacional`ny`j proekt «Obrazovanie» // Ministerstvo prosveshheniya Rossijskoj Federacii. — URL: <a href="https://edu.gov.ru/national-project/about/" target="_blank">https://edu.gov.ru/national-project/about/</a> (data obrashheniya: 08.01.2023).
24. 3. Национальный проект «Образование» // Министерство просвещения Российской Федерации. — URL: <a href="https://edu.gov.ru/national-project/about/" target="_blank">https://edu.gov.ru/national-project/about/</a> (дата обращения: 08.01.2023).
25. Metodicheskie rekomendacii po realizacii proforientacionnogo minimuma dlya obrazovatel`ny`x organizacij Rossijskoj Federacii, realizuyushhix obrazovatel`ny`e programmy` osnovnogo obshhego i srednego obshhego obrazovaniya. — URL: <a href="https://storage.yandexclou" target="_blank">https://storage.yandexclou</a>
26. 2. Методические рекомендации по реализации профориентационного минимума для образовательных организаций Российской Федерации, реализующих образовательные программы основного общего и среднего общего образования. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> storage.yandexcloud.net/bvb
27. Alekseev, N. G. Refleksiya / N. G. Alekseev // Russkij mir i Latviya : Protivorechivaya istoriya. — 2007. — № 10. — S. 99–118.
28. 1. Алексеев, Н. Г. Рефлексия / Н. Г. Алексеев // Русский мир и Латвия : Противоречивая история. — 2007. — № 10. — С. 99–118.

Other articles