Published Date: 30.06.2023

Potential of School Social Studies in Solving the Problem of Moral Education and Upbringing of Students

Annotation

The aim of the study was to identify the possibility of solving the problems of moral education and upbringing of students through the subject matter in the context of the growing influence of socialization agents linked to the media and the Internet. The purpose of this study is to analyze the possibilities of the social studies course in solving the problems of the moral education of students since it is the subject that includes substantive components directly related to moral and ethical issues that are most significantly influenced by today’s media environment. The developed methodological materials were tested at schools. The specific impact of the content and methods of teaching on the development of the moral consciousness of students at various levels of education was identified.




Library

1. 18. Wark, C. The constraction of moral dilemmas in every day life / C. Wark, D. Krebs // Journal of Moral Education. — 2000. — Vol. 29, № 1. — P. 5–21.
2. 17. New Vision for Education WEF. — URL: <a href="http://widgets.weforum.org/nve2015/#summary" target="_blank">http://widgets.weforum.org/nve2015/#summary</a> (date of the application: 05.05.2023).
3. 16. Lazebnikova, A. Content renewal of school social and libert arts disciplines as a factor of personal educational growth / A. Lazebnikova, Е. Erokhina // Revista Espacion. — 2017. — Vol. 38, № 40. — P. 25.
4. 15. Kohlberg, L. Consensus and Controversy / L. Kohlberg. — Philadelphia, PA : Falmer Press, 1986. — 569 p.
5. 14. Guseynov, A. Moral Philosophy and Ethics : The Demarcation Line / A. Guseynov // Journal of Siberian Federal University. Humanities and Social Sciences. — 2020. — Vol. 13, № 8. — P. 1289–1297.
6. 13. Fend, H. Sozialierung und erziehang / H. Fend. — Bazel, 1973. — 258 p.
7. 12. DuBrin, A. J. Human Relations for Career and Personal Success : Concepts, Applications, and Skills / Andrew J. DuBrin. — Upper Saddle River, NY : Pearson Education, 2016. — 481 p.
8. Selivanova, N. A. Vospitanie v sovremennoj shkole: ot teorii k praktike / N. A. Selivanova. — Moskva : FBGNU ISRO RAO, 2010. — 211 s.
9. 11. Селиванова, Н. А. Воспитание в современной школе: от теории к практике / Н. А. Селиванова. — Москва : ФБГНУ ИСРО РАО, 2010. — 211 с.
10. Primernaya programma vospitaniya. — URL: <a href="http://form.instrao.ru" target="_blank">http://form.instrao.ru</a> (data obrashheniya: 05.05.2023).
11. 10. Примерная программа воспитания. — URL: <a href="http://form.instrao.ru" target="_blank">http://form.instrao.ru</a> (дата обращения: 05.05.2023).
12. Piazhe, Zh. Rech` i my`shlenie rebenka / Zh. Piazhe. — Moskva : AST, 2022. — 416 s.
13. 9. Пиаже, Ж. Речь и мышление ребенка / Ж. Пиаже. — Москва : АСТ, 2022. — 416 с.
14. Piazhe, Zh. Proisxozhdenie intellekta u detej : izbr. tr. / Zh. Piazhe. — Moskva : APN RSFSR, 1969. — 210 s.
15. 8. Пиаже, Ж. Происхождение интеллекта у детей : избр. тр. / Ж. Пиаже. — Москва : АПН РСФСР, 1969. — 210 с.
16. Molchanov, S. V. «Moral`noe e`ksperimentirovanie» v igrovy`x i diskussionny`x procedurax v rabote s podrostkami / S. V. Molchanov, N. N. Poskreby`sheva, N. S. Pryazhnikov // Novoe v psixologo-pedagogicheskix issledovaniyax. — 2022. — № 4 (67). — S. 25–31.
17. 7. Молчанов, С. В. «Моральное экспериментирование» в игровых и дискуссионных процедурах в работе с подростками / С. В. Молчанов, Н. Н. Поскребышева, Н. С. Пряжников // Новое в психолого-педагогических исследованиях. — 2022. — № 4 (67). — С. 25–31.
18. Molchanov, S. V. Usloviya i faktory` resheniya moral`ny`x dilemm v podrostkovom vozraste / S. V. Molchanov // Nacional`ny`j psixologicheskij zhurnal. — 2014. — № 4. — S. 42–51.
19. 6. Молчанов, С. В. Условия и факторы решения моральных дилемм в подростковом возрасте / С. В. Молчанов // Национальный психологический журнал. — 2014. — № 4. — С. 42–51.
20. Dyurkgejm, E` . Sociologiya: ee predmet, metod, naznachenie / E` . Dyurkgejm. — Moskva : Yurajt, 2023. — 253 s.
21. 5. Дюркгейм, Э. Социология: ее предмет, метод, назначение / Э. Дюркгейм. — Москва : Юрайт, 2023. — 253 с.
22. Gusejnov, A. A. Ob e`tike i morali v sovremennom mire / A. A. Gusejnov // Voprosy` filosofii. — 2017. — № 10. — S. 5–46.
23. 4. Гусейнов, А. А. Об этике и морали в современном мире / А. А. Гусейнов // Вопросы философии. — 2017. — № 10. — С. 5–46.
24. Glikman, I. Z. O sud`be shkol`nogo vospitaniya / I. Z. Glikman // Narodnoe obrazovanie. — 2013. — № 1. — S. 193–200.
25. 3. Гликман, И. З. О судьбе школьного воспитания / И. З. Гликман // Народное образование. — 2013. — № 1. — С. 193–200.
26. Berseneva, E. Kak ucheny`e-psixologi izmeryayut, chto takoe xorosho i chto takoe ploxo / E. Berseneva // Kot Shredingera. — 2015. — № 1. — S. 23–25.
27. 2. Берсенева, Е. Как ученые-психологи измеряют, что такое хорошо и что такое плохо / Е. Берсенева // Кот Шредингера. — 2015. — № 1. — С. 23–25.
28. Apresyan, R. G. Ponyatie obshhestvennoj morali / R. G. Apresyan // Voprosy` filosofii. — 2010. — № 2. — S. 63–75.
29. 1. Апресян, Р. Г. Понятие общественной морали / Р. Г. Апресян // Вопросы философии. — 2010. — № 2. — С. 63–75.

Other articles