Published Date: 30.06.2023
Global evolution of Humankind and systemic problems of educational Structures
Annotation
On the basis of the informatics-cybernetic approach proposed by the author, the main historical stages of systemic global evolution are presented, including the formation of increasingly complex social-economic formations (SEF) from the primitive communal system to modern digital ones, and marked by basic information technologies. It is noted that from the standpoint of this approach, the main problem in the development of educational structures is the need to modify all previously historically emerged such structures in order to harmonize them with each other and ensure compliance with the newly emerging requirements of the new SEF.
Keywords
Type | Article |
Information | IZVESTIA of the Russian Academy of Education № 03/2023 |
Pages | 23-28 |
UDK | 007.5+004+37 |
DOI | 10.51944/20738498_2023_3_23 |
Library
1. 1. Гринченко, С. Н. Метаэволюция (систем неживой, живой и социально-технологической природы) / С. Н. Гринченко. — Москва : ИПИ РАН, 2007. — 456 с.
2. Grinchenko, S. N. Metae`volyuciya (sistem nezhivoj, zhivoj i social`notexnologicheskoj prirody`) / S. N. Grinchenko. — Moskva : IPI RAN, 2007. — 456 s.
3. 2. Гринченко, С. Н. Homo eruditus (человек образованный) как элемент системы Человечества / С. Н. Гринченко // Открытое образование. — 2009. — № 2. — С. 48–55.
4. Grinchenko, S. N. Homo eruditus (chelovek obrazovanny`j) kak e`lement sistemy` Chelovechestva / S. N. Grinchenko // Otkry`toe obrazovanie. — 2009. — № 2. — S. 48–55.
5. 3. Гринченко, С. Н. Общение людей и информационные технологии: принципы системной кумуляции и системной согласованности / С. Н. Гринченко // Мир психологии. — 2020. — № 3 (103). — С. 235–244. — DOI: 10.51944/20738528_2020_3_235
6. Grinchenko, S. N. Obshhenie lyudej i informacionny`e texnologii: principy` sistemnoj kumulyacii i sistemnoj soglasovannosti / S. N. Grinchenko // Mir psixologii. — 2020. — № 3 (103). — S. 235–244. — DOI: 10.51944/2073-8528_2020_3_235
7. 4. Гринченко, С. Н. Историческая обусловленность образования как феномена системной целостности Человечества: кибернетический взгляд / С. Н. Гринченко // Известия Российской академии образования. — 2022. — № 3 (59). — C. 17–24. — DOI: 10.51944/20738498_20
8. Grinchenko, S. N. Istoricheskaya obuslovlennost` obrazovaniya kak fenomena sistemnoj celostnosti Chelovechestva: kiberneticheskij vzglyad / S. N. Grinchenko // Izvestiya Rossijskoj akademii obrazovaniya. — 2022. — № 3 (59). — S. 17–24. — DOI: 10.51944/207
9. 5. Жирмунский, А. В. Критические уровни в процессах развития биологических систем / А. В. Жирмунский, В. И. Кузьмин. — Москва : Наука, 1982. — 179 с.
10. Zhirmunskij, A. V. Kriticheskie urovni v processax razvitiya biologicheskix sistem / A. V. Zhirmunskij, V. I. Kuz`min. — Moskva : Nauka, 1982. — 179 s.
11. 6. Щапова, Ю. Л. Введение в теорию археологической эпохи: числовое моделирование и логарифмические шкалы пространственно-временных координат / Ю. Л. Щапова, С. Н. Гринченко. — Москва : Исторический факультет Московского университета : Федеральный исследов
12. Shhapova, Yu. L. Vvedenie v teoriyu arxeologicheskoj e`poxi: chislovoe modelirovanie i logarifmicheskie shkaly` prostranstvenno-vremenny`x koordinat / Yu. L. Shhapova, S. N. Grinchenko. — Moskva : Istoricheskij fakul`tet Moskovskogo universiteta : Federal
13. 7. Щапова, Ю. Л. Информатико-кибернетическое и математическое моделирование археологической эпохи: логико-понятийный аппарат / Ю. Л. Щапова, С. Н. Гринченко, Ю. Г. Кокорина. — Москва : Федеральный исследовательский центр «Информатика и управление» РАН, 20
14. Shhapova, Yu. L. Informatiko-kiberneticheskoe i matematicheskoe modelirovanie arxeologicheskoj e`poxi: logiko-ponyatijny`j apparat / Yu. L. Shhapova, S. N. Grinchenko, Yu. G. Kokorina. — Moskva : Federal`ny`j issledovatel`skij centr «Informatika i upravle
The full version of the article is available only to subscribers of the journal