Published Date: 01.07.2023

Psychological Well-being of Adolescents in Different Types of Educational Environments

Annotation

Modern education is designed not so much to give a person a set of ready-made knowledge, social scenarios and a basis for mastering a certain profession, as to provide conditions for personal growth of students, characterized by positive relationships with others, autonomy, purposefulness of life, self-acceptance. Studies by domestic and foreign authors indicate that the psychological well-being of students is mediated by the influence of factors of different levels and content. At the same time, special attention is paid to environmental factors, and in particular, the type of educational environment. Based on the study, which was attended by students, teachers, administration and parents of 12 educational organizations, it was revealed that the type of educational environment determines the characteristics of psychological well-being of adolescents, characterized by prevailing mood, self-satisfaction and attitude, satisfaction with relationships with peers, teachers and school life.




Library

1. 18. Yu Y.-C. Relationships among Affect, Hardiness and Self-Efficacy in First Aid Provision by Airline Cabin Crew / Y.-C. Yu, J.-C. Liang // International Journal of Environmental Research and Public Health. — 2021. — Vol. 18. — P. 2108. — DOI: 10.3390/ i
2. 17. Well-being in Education Systems Conference Abstract Book / L. Castelli, J. Marcionetti, A. Plata, A. Ambrosetti (eds.). — Bern : Hogrefe, 2019. — 279 р.
3. 16. Ryff C. D. Psychological Well-Being // J. E. Birren (ed.) Encyclopedia of Gerontology: Age, Aging, and the Aged. — San Diego, CA : Academic Press, 1996. — P. 365–369.
4. 15. Suldo S. M., Hearon B.V., Shaunessy-Dedrick E. Examining gifted students’ mental health through the lens of positive psychology / In S. I. Pfeiffer, E. Shaunessy-Dedrick, M. Foley-Nicpon (Eds.) // APA Handbook of Giftedness and Talent. — Washington, D
5. 14. Subjective Well-Being: Three Decades of Progress / E. Diener, E. M. Suh, R. E. Lucas, H. L. Smith // Psychological Bulletin. — 1999. — Vol. 125, No 2. — P. 276–302.
6. 13. Maddi S. R. Hardiness and Mental Health / S.R. Maddi, D. M. Khoshaba // Journal of Personality Assessment. — 1994. — Vol. 63, No. 2. — P. 265–274.
7. Yasvin V. A. Shkol’noe sredovedenie i pedagogicheskoe sredotvorenie. Ekspertnoproektnyi praktikum / V. A. Yasvin. — Moskva : Blagotvoritel’nyi fond «Vklad v budushchee», 2020. — 145 s.
8. 12. Ясвин В. А. Школьное средоведение и педагогическое средотворение. Экспертно-проектный практикум / В. А. Ясвин. — Москва : Благотворительный фонд «Вклад в будущее», 2020. — 145 с.
9. Umnyashova I. B. Analiz podkhodov k otsenke psikhologicheskogo blagopoluchiya shkol’nikov / I. B. Umnyashova // Vestnik prakticheskoi psikhologii obrazovaniya. — 2019. — T. 16, № 3. — S. 94–105. — DOI: 10.17759/bppe.2019160306
10. 11. Умняшова И. Б. Анализ подходов к оценке психологического благополучия школьников / И. Б. Умняшова // Вестник практической психологии образования. — 2019. — Т. 16, № 3. — С. 94–105. — DOI: 10.17759/bppe.2019160306
11. Sub'ektivnoe blagopoluchie u detei: instrumenty izmereniya i vozrastnaya dinamika / T. O. Archakova, A. N. Veraksa, O. Yu. Zotova, E. B. Perelygina // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2017. — T. 22, № 6. — S. 68–76. — DOI: 10.17759/ pse.201722060
12. 10. Субъективное благополучие у детей: инструменты измерения и возрастная динамика / Т. О. Арчакова, А. Н. Веракса, О. Ю. Зотова, Е. Б. Перелыгина // Психологическая наука и образование. — 2017. — Т. 22, № 6. — С. 68–76. — DOI: 10.17759/ pse.2017220606
13. Polivanova K. N. Novyi obrazovatel’nyi diskurs: blagopoluchie shkol’nikov / K. N. Polivanova // Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya. — 2020. — T. 16, № 4. — C. 26– 34. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/chp.2020160403" target="_blank">https://doi.org/10.17759/chp.2020160403</a>
14. 9. Поливанова К. Н. Новый образовательный дискурс: благополучие школьников / К. Н. Поливанова // Культурно-историческая психология. — 2020. — Т. 16, № 4. — C. 26– 34. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/chp.2020160403" target="_blank">https://doi.org/10.17759/chp.2020160403</a>
15. Petrosyants V. R. Psikhologicheskaya kharakteristika starsheklassnikov, uchastnikov bullinga v obrazovatel’noi srede, i ikh zhiznestoikost’ : avtoref. dis. … kand. psikhol. nauk / V. R. Petrosyants. — Sankt-Peterburg, 2011. — 29 s.
16. 8. Петросянц В. Р. Психологическая характеристика старшеклассников, участников буллинга в образовательной среде, и их жизнестойкость : автореф. дис. … канд. психол. наук / В. Р. Петросянц. — Санкт-Петербург, 2011. — 29 с.
17. Pavlenko K. V. Sub'ektivnoe blagopoluchie shkol’nikov v situatsii samoopredeleniya / K. V. Pavlenko, A. A. Bochaver // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2020. — T. 25, № 6. — S. 51–62. — DOI: 10.17759/pse.2020250605
18. 7. Павленко К. В. Субъективное благополучие школьников в ситуации самоопределения / К. В. Павленко, А. А. Бочавер // Психологическая наука и образование. — 2020. — Т. 25, № 6. — С. 51–62. — DOI: 10.17759/pse.2020250605
19. Kochergina K. N. Individual’nye i tipologicheskie osobennosti uchashchikhsya yunosheskogo vozrasta s raznym urovnem zhiznestoikosti / K. N. Kochergina // Pedagogika i psikhologiya sovremennogo obrazovaniya: teoriya i praktika : materialy nauch.-prakt. kon
20. 6. Кочергина К. Н. Индивидуальные и типологические особенности учащихся юношеского возраста с разным уровнем жизнестойкости / К. Н. Кочергина // Педагогика и психология современного образования: теория и практика : материалы науч.-практ. конф. (Ярославль,
21. Kanonir T. N. Longityudnoe issledovanie sub'ektivnogo blagopoluchiya v shkole u uchashchikhsya mladshikh klassov / T. N. Kanonir, A. A. Kulikova, E. A. Orel // Monitoring. — 2020. — № 4 (158). — S. 461–479. — DOI: <a href="https://doi.org/10.14515/" target="_blank">https://doi.org/10.14515/</a> monitoring.2020
22. 5. Канонир Т. Н. Лонгитюдное исследование субъективного благополучия в школе у учащихся младших классов / Т. Н. Канонир, А. А. Куликова, Е. А. Орел // Мониторинг. — 2020. — № 4 (158). — С. 461–479. — DOI: <a href="https://doi.org/10.14515/" target="_blank">https://doi.org/10.14515/</a> monitoring.2020.4.921
23. Ermolaeva M.V.Osobennosti roditel’skogo obshcheniya kak faktor psikhologicheskogo blagopoluchiya podrostkov / M. V. Ermolaeva, O. V. Smirnova // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2020. — T. 25, № 1. — C. 51–62. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/" target="_blank">https://doi.org/10.17759/</a> pse
24. 4. Ермолаева М. В. Особенности родительского общения как фактор психологического благополучия подростков / М. В. Ермолаева, О. В. Смирнова // Психологическая наука и образование. — 2020. — Т. 25, № 1. — C. 51–62. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/" target="_blank">https://doi.org/10.17759/</a> pse.20202
25. Dubrovina I. A. Psikhologicheskoe blagopoluchie shkol’nikov / I. A. Dubrovina. — Moskva : Yurait, 2022. — 140 s.
26. 3. Дубровина И. А. Психологическое благополучие школьников / И. А. Дубровина. — Москва : Юрайт, 2022. — 140 с.
27. Volkova E. N. Sub'ektivnye predposylki psikhologicheskogo blagopoluchiya odarennykh podrostkov / E. N. Volkova, A. V. Miklyaeva, V. V. Khoroshikh // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2022. — T. 27, № 1. — C. 92–103. — DOI: <a href="https://" target="_blank">https://</a> doi.org/10.1775
28. 2. Волкова Е. Н. Субъективные предпосылки психологического благополучия одаренных подростков / Е. Н. Волкова, А. В. Микляева, В. В. Хороших // Психологическая наука и образование. — 2022. — Т. 27, № 1. — C. 92–103. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/" target="_blank">https://doi.org/10.17759/</a> pse.202
29. Vinogradova I. A. Obraz shkoly v predstavleniyakh uchashchikhsya / I. A. Vinogradova // Sbornik materialov Vserossiiskoi nauchno-prakticheskoi konferentsii «Bezopasnost’ obrazovatel’noi sredy: psikhologicheskaya otsenka i soprovozhdenie» (Moskva, 30–31 ok
30. 1. Виноградова И. А. Образ школы в представлениях учащихся / И. А. Виноградова // Сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции «Безопасность образовательной среды: психологическая оценка и сопровождение» (Москва, 30–31 октября 2013 г.)

Other articles