Published Date: 01.07.2023

Conditions for the Integration of Foreign Students into the Educational Process of a Modern University

Annotation

The article proposes to consider the conditions for the integration of foreign students into the educational process of a modern university on the example of the Bratsk State University. It is shown that the psychological phenomenon of personality integration into a new society for her, in its structure contains cognitive, value and activity components; as the main condition for the integration of foreign students into the educational process, a specially developed and experimentally tested model of personality integration can act, including a methodological block, diagnostic tools, as well as a program of training sessions with foreign students students separately, and with an integral group of students during the involvement of the latter in active work in practical classes of a series of humanities; the program of training sessions should be focused on all components of the structure of the phenomenon of integration of the individual into a new society. It is found that the level of development of the integration of the personality of foreign students is highly correlated with the level of formation of the polysubjectivity of their personality and can be studied both from the position of a differentiated and from the position of an integrative approach in experimental work with respondents of the education system.




Library

1. 17. Maslow A. H. The farther reaches of human nature / A. H. Maslow — New York : Viking, 1971. — P. 45–106.
2. 16. Giorgi A. P. Humanistic Psychology and Metapsyсhology // Yumanistic Psychology. Concepts and Criticism / J. R. Roycy, L. P. Mos (eds.). — New York : Plenum Press, 1981. — P. 19–47.
3. 15. Hall C. S. Theories of Personality / C. S. Hall, G. Lindsey. — New York : John Wiley and Sons, 1970. — 400 p.
4. Yatsenko D. A. Vliyanie gruppovykh metodov obucheniya na psikhologicheskoe razvitie studentov : аvtoref. dis. ... kand. psikhol. nauk / D. A. Yatsenko. — Moskva, 2009. — 28 s.
5. 14. Яценко Д. А. Влияние групповых методов обучения на психологическое развитие студентов : автореф. дис. ... канд. психол. наук / Д. А. Яценко. — Москва, 2009. — 28 с.
6. Yasvin V. A. Obrazovatel’naya sreda: ot modelirovaniya k proektirovaniyu / V. A. Yasvin. — Moskva, 2001. — 365 s.
7. 13. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В. А. Ясвин. — Москва, 2001. — 365 с.
8. Falunina E. V. Deti-migranty kak psikhologicheskii fenomen polikul’turnogo obrazovatel’nogo prostranstva Rossii / E. V. Falunina // Rossiiskii nauchnyi zhurnal. — 2011. — № 2. — S. 119–122.
9. 12. Фалунина Е. В. Дети-мигранты как психологический феномен поликультурного образовательного пространства России / Е. В. Фалунина // Российский научный журнал. — 2011. — № 2. — С. 119–122.
10. Falunina E. V. Analiz sushchnosti, soderzhaniya i osobennostei polikul’turnogo obrazovaniya v mirovoi praktike. Osnovnye funktsii polikul’turnogo obrazovaniya Rossii / E. V. Falunina // Rossiiskii nauchnyi zhurn. — 2010. — № 5. — S. 174–179.
11. 11. Фалунина Е. В. Анализ сущности, содержания и особенностей поликультурного образования в мировой практике. Основные функции поликультурного образования России / Е. В. Фалунина // Российский научный журн. — 2010. — № 5. — С. 174–179.
12. Falunina E. V. Migratsiya kak sotsial’no-psikhologicheskaya problema / E. V. Falunina // Tr. Brat. gos. un-ta: Seriya: Gumanitarnye i sotsial’nye problemy razvitiya regionov : v 2 t. — Bratsk, 2009. — T. 2. — 316 s. — S. 152–167.
13. 10. Фалунина Е. В. Миграция как социально-психологическая проблема / Е. В. Фалунина // Тр. Брат. гос. ун-та: Серия: Гуманитарные и социальные проблемы развития регионов : в 2 т. — Братск, 2009. — Т. 2. — 316 с. — С. 152–167.
14. Falunina E. V. Analiz i raskrytie osnovnykh problem obrazovatel’noi sistemy / E. V. Falunina // VII Sibirskaya shkola molodogo uchenogo : mater. Mezhdunar. nauch.prakt. konf. «Modernizatsiya professional’nogo poslevuzovskogo obrazovaniya: teoriya i prakti
15. 9. Фалунина Е. В. Анализ и раскрытие основных проблем образовательной системы / Е. В. Фалунина // VII Сибирская школа молодого ученого : матер. Междунар. науч.практ. конф. «Модернизация профессионального послевузовского образования: теория и практика подг
16. Falunina E. V. Problema izucheniya aktual’nykh strategii vzaimodeistviya kul’tur v sovremennom obrazovanii / E. V. Falunina // Problemy sotsial’no-ekonomicheskogo razvitiya Sibiri. — 2011. — № 4 (6). — S. 115–117.
17. 8. Фалунина Е. В. Проблема изучения актуальных стратегий взаимодействия культур в современном образовании / Е. В. Фалунина // Проблемы социально-экономического развития Сибири. — 2011. — № 4 (6). — С. 115–117.
18. Maslou A. Motivatsiya i lichnost’ / A. Maslou. — Sankt-Peterburg : Piter, 2019. — 400 s.
19. 7. Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. — Санкт-Петербург : Питер, 2019. — 400 с.
20. Lel’chitskii I. D. Polikul’turnoe obrazovanie i kul’turno-istoricheskii ideal uchitelya v Rossii : kollektivnaya monografiya / I. D. Lel’chitskii, V. A. Ershov. — Tver’, 2016. — 115 s.
21. 6. Лельчицкий И. Д. Поликультурное образование и культурно-исторический идеал учителя в России : коллективная монография / И. Д. Лельчицкий, В. А. Ершов. — Тверь, 2016. — 115 с.
22. Drobizheva L.M.Sotsial’nye problemy mezhnatsional’nykh otnoshenii v postsovetskoi Rossii / L. M. Drobizheva. — Moskva : Tsentr obshchechelovecheskikh tsennostei, 2003. — 376 s.
23. 5. Дробижева Л. М. Социальные проблемы межнациональных отношений в постсоветской России / Л. М. Дробижева. — Москва : Центр общечеловеческих ценностей, 2003. — 376 с.
24. Dzhurinskii A. N. Polikul’turnoe obrazovanie v mnogonatsional’nom sotsiume / A. N. Dzhurinskii. — Moskva : Yurait-Izdat, 2016. — 257 s.
25. 4. Джуринский А. Н. Поликультурное образование в многонациональном социуме / А. Н. Джуринский. — Москва : Юрайт-Издат, 2016. — 257 с.
26. Gasanov Z. T. Natsional’nye otnosheniya i vospitanie kul’tury mezhnatsional’nogo obshcheniya / Z. T. Gasanov // Pedagogika. — 1996. — № 6. — S. 51–55.
27. 3. Гасанов З. Т. Национальные отношения и воспитание культуры межнационального общения / З. Т. Гасанов // Педагогика. — 1996. — № 6. — С. 51–55.
28. Bondyreva S. K. Migratsiya (sushchnost’ i yavlenie) / S. K. Bondyreva. — 2-e izd., ster. — Moskva : Izd-vo Mosk. psikhol.-sots. in-ta, 2007. — 295 s.
29. 2. Бондырева С. К. Миграция (сущность и явление) / С. К. Бондырева. — 2-е изд., стер. — Москва : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2007. — 295 с.
30. Babeiko F. S. Obshchenie narodov i sotsial’nyi progress: Voprosy teorii i metodologii / F. S. Babeiko. — Kishinev : Shtiintsa, 1998. — 129 s.
31. 1. Бабейко Ф. С. Общение народов и социальный прогресс: Вопросы теории и методологии / Ф. С. Бабейко. — Кишинев : Штиинца, 1998. — 129 с.

Other articles