Published Date: 01.07.2023
Development of Intellectual Operations and Cognitive Strategies as Means of Forming Cognitive Capabilities
Annotation
The article deals with the problems of the formation of abilities, a constructive approach to their understanding and consideration of the structural content is proposed. As the initial elementary unit of the psychological content of cognitive capabilities, it is proposed to consider intellectual operations, and cognitive strategies as operational mechanisms. The author’s classification of cognitive acts is given. Specific ways of developing cognitive strategies within the framework of the author’s educational technology “Purposeful development of cognitive strategies” are considered. This approach is a matching of the cognitive and activity concepts of considering psychological phenomena.
Keywords
- Keywords: intellectual operations
- cognitive strategies
- cognitive styles
- capabilities
- structural content of capabilities
- constructive approach to the development of capabilities
- classification of intellectual acts
- reflection
- methods of development of cognitive capabilities
- psychodidactics
- educational technology “Purposeful development of cognitive strategies”.
Type | Article |
Information | INNOVATION IN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL STUDIES № 03/2023 |
Pages | 244-257 |
UDK | 159.9 |
DOI | 10.51944/20722516_2023_3_244 |
Library
1. Shadrikov V. D. Mental’noe razvitie cheloveka / V. D. Shadrikov. — Moskva : Aspekt Press, 2007. — 284 s.
2. 13. Шадриков В. Д. Ментальное развитие человека / В. Д. Шадриков. — Москва : Аспект Пресс, 2007. — 284 с.
3. Kholodnaya M. A. Psikhologiya intellekta: paradoksy issledovaniya / M. A. Kholodnaya. — Tomsk, 1997. — 345 s.
4. 12. Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования / М. А. Холодная. — Томск, 1997. — 345 с.
5. Teplov B. M. Problemy individual’nykh razlichii / B. M. Teplov. — Moskva : APN RSFSR, 1961. — 535 s.
6. 11. Теплов Б. М. Проблемы индивидуальных различий / Б. М. Теплов. — Москва : АПН РСФСР, 1961. — 535 с.
7. Pligin A. A. Lichnostno orientirovannoe obuchenie angliiskomu yazyku. Now let’s play English / A. A. Pligin, I. M. Maksimenko. — Sankt-Peterburg : Praim-Evroznak, 2005. — 266 s.
8. 10. Плигин А. А. Личностно ориентированное обучение английскому языку. Now let’s play English / А. А. Плигин, И. М. Максименко. — Санкт-Петербург : ПраймЕврознак, 2005. — 266 с.
9. Pligin A. A. Poznavatel’nye strategii shkol’nikov: ot individualizatsii — k lichnostno orientirovannomu obrazovaniyu: monografiya / A. A. Pligin. — Moskva : Tvoi knigi, 2012. — 416 s.
10. 9. Плигин А. А. Познавательные стратегии школьников: от индивидуализации — к личностно ориентированному образованию: монография / А. А. Плигин. — Москва : Твои книги, 2012. — 416 с.
11. Pligin A. A. Poznavatel’nye strategii shkol’nikov / A. A. Pligin. — Moskva : Profit Stail, 2007. — 527 s.
12. 8. Плигин А. А. Познавательные стратегии школьников / А. А. Плигин. — Москва : Профит Стайл, 2007. — 527 с.
13. Pligin A. A. Lichnostno orientirovannoe obrazovanie: istoriya i praktika : monografiya / A. A. Pligin. — Moskva : KSP+, 2003. — 432 s.
14. 7. Плигин А. А. Личностно ориентированное образование: история и практика : монография / А. А. Плигин. — Москва : КСП+, 2003. — 432 с.
15. Kapterev P. F. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya / P. F. Kapterev. — Moskva : Pedagogika, 1982. — 704 s.
16. 6. Каптерев П. Ф. Избранные педагогические сочинения / П. Ф. Каптерев. — Москва : Педагогика, 1982. — 704 с.
17. Il’yasov I. I. Struktura protsessa ucheniya / I. I. Il’yasov. — Moskva : Izd-vo Mosk. un-ta, 1986. — 347 s.
18. 5. Ильясов И. И. Структура процесса учения / И. И. Ильясов. — Москва : Изд-во Моск. ун-та, 1986. — 347 с.
19. Il’yasov I. I. Sistema evristicheskikh priemov resheniya zadach / I. I. Il’yasov. — Moskva : Uchebno-metodicheskii kollektor «Psikhologiya», 2001. — 153 s.
20. 4. Ильясов И. И. Система эвристических приемов решения задач / И. И. Ильясов. — Москва : Учебно-методический коллектор «Психология», 2001. — 153 с.
21. Druzhinin V. N. Psikhologiya obshchikh sposobnostei / V. N. Druzhinin. — SanktPeterburg : Piter Kom, 1999. — 368 s.
22. 3. Дружинин В. Н. Психология общих способностей / В. Н. Дружинин. — СанктПетербург : Питер Ком, 1999. — 368 с.
23. Golubeva E. A. Sposobnosti i individual’nost’ / E. A. Golubeva. — Moskva : Prometei, 1993. — 354 s.
24. 2. Голубева Э. А. Способности и индивидуальность / Э. А. Голубева. — Москва : Прометей, 1993. — 354 с.
25. Gal’perin P. Ya. Lektsii po psikhologii / P. Ya. Gal’perin. — Moskva : Vysshaya shkola, KDU, 2005. — 399 s.
26. 1. Гальперин П. Я. Лекции по психологии / П. Я. Гальперин. — Москва : Высшая школа, КДУ, 2005. — 399 с.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal