Published Date: 01.07.2023

Features of the Development of Competence in Listening Among Students of a Language University with Professionally Directed Teaching of a Foreign Language

Annotation

The article considers listening as an object of perceptual and semantic activity of students in the formation of foreign-language intercultural competence. The author analyzes the perception of foreign language speech as a multilevel hierarchical structure of mental activity. The metacognitive approach is considered as the basis of educational activity. The author analyzes modern approaches to the perception of auditory information, in particular, “topdown” and “bottom-up”. The article examines the problems faced by students of a language university in the process of learning listening in professionally directed foreign language teaching. Considerable attention is paid to the description of the stages of listening training and exercises at the appropriate stage. Considerable attention is paid to the description of the stages of listening training and exercises at the appropriate stage. The author comes to the conclusion that when teaching listening to students of a language university, it is necessary to observe stages, be sure to use analysis and introspection as separate stages, and also at the last stage include communicative tasks and problem situations in the work as one of the effective means of teaching the process under study.




Library

1. 10. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: Базовый курс лекций : пособие для студентов пед. вузов и учителей / Е. Н. Соловова. — Москва : Просвещение, 2002. — 239 с.
2. Solovova E. N. Metodika obucheniya inostrannym yazykam: Bazovyi kurs lektsii : posobie dlya studentov ped. vuzov i uchitelei / E. N. Solovova. — Moskva : Prosveshchenie, 2002. — 239 s.
3. 11. Степанова С. Н. Психологическая характеристика понимания студентами речевого сообщения в условиях зрительной и слуховой рецепции (на материале иностранного языка) / С. Н. Степанова. — Москва, 2007.
4. Stepanova S. N. Psikhologicheskaya kharakteristika ponimaniya studentami rechevogo soobshcheniya v usloviyakh zritel’noi i slukhovoi retseptsii (na materiale inostrannogo yazyka) / S. N. Stepanova. — Moskva, 2007.
5. 12. Татаринова М. Н. К вопросу о компонентном составе содержания современного иноязычного образования / М. Н. Татаринова // Иностранные языки в школе. — 2017. — № 4. — С. 2–9.
6. Tatarinova M. N. K voprosu o komponentnom sostave soderzhaniya sovremennogo inoyazychnogo obrazovaniya / M. N. Tatarinova // Inostrannye yazyki v shkole. — 2017. — № 4. — S. 2–9.
7. 13. Шоджаи М. Коммуникативное обучение как ведущий подход современной методики обучения иностранным языкам / М. Шоджаи // Преподаватель XXI века. — 2012. — № 3, ч. 1. — С. 206–211.
8. Shodzhai M. Kommunikativnoe obuchenie kak vedushchii podkhod sovremennoi metodiki obucheniya inostrannym yazykam / M. Shodzhai // Prepodavatel’ XXI veka. — 2012. — № 3, ch. 1. — S. 206–211.
9. 14. Щукин А. Н. Современные интенсивные методы и технологии обучения иностранным языкам / А. Н. Щукин. — Москва : Филология, 2008. — 196 с.
10. Shchukin A. N. Sovremennye intensivnye metody i tekhnologii obucheniya inostrannym yazykam / A. N. Shchukin. — Moskva : Filologiya, 2008. — 196 s.
11. 15. Anderson J. R. ACT. A simple theory of complex cognition / J. R. Anderson // American Psychologist. 1996. — Vol. 51, No. 4. — P. 355–365.
12. 16. Field J. Listening in the Language Classroom / J. Field. — Cambridge University Press, 2008. — 366 p.
13. 17. Flowerdew J. Academic Listening / J. Flowerdew. — Cambridge University Press, 1994.
14. 18. Hu G. Cognitive Mechanisms Underlying Second Language Listening с omprehension : Dissertation Doctor of Philosophy [Electronic resource] / Hu G. — Georgia, 2009. — URL: <a href="http://scholarworks.gsu.edu/" target="_blank">http://scholarworks.gsu.edu/</a> alesl_diss/11(date of the application: 07.07.2023).
15. 19. Modern Languages: Learning, Teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference. — Strasbourg, 1996.
16. 20. Rumelhart D. E. Parallel distributed processing: Explorations in the microstructure of cognition. Vol. I. / D. E. Rumelhart, J. L. McClelland and the PDP research group. — Cambridge, MA : MIT Press, 1986.
17. Kolesnikova I. L. Anglo-russkii terminologicheskii spravochnik po metodike prepodavaniya inostrannykh yazykov / I. L. Kolesnikova, O. A. Dolgina. — Sankt-Peterburg : RusskoBaltiiskii informatsionnyi tsentr «BLITs», Cambridge Universsity Press, 2001. — 224
18. 1. Гальскова Н. Д. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика / Н. Д. Гальскова. — 5-е изд., стер. — Москва : Академия, 2008. — 336 с.
19. Gal’skova N. D. Teoriya obucheniya inostrannym yazykam. Lingvodidaktika i metodika / N. D. Gal’skova. — 5-e izd., ster. — Moskva : Akademiya, 2008. — 336 s.
20. 2. Гальскова Н. Д. Обучение аудированию / Н. Д. Гальскова, Н. И. Гез // Теория обучения иностранным языкам. — 7-е изд., стер. — Москва : Академия, 2013. — 336 с.
21. Gal’skova N. D. Obuchenie audirovaniyu / N. D. Gal’skova, N. I. Gez // Teoriya obucheniya inostrannym yazykam. — 7-e izd., ster. — Moskva : Akademiya, 2013. — 336 s.
22. 3. Гаспарян Е. Б. Английский язык. Развитие навыков аудирования и ведения дискуссии. Уровни А2-В1 / Advance Your Listening and Debating Skills / Е. Б. Гаспарян, О. О. Чертовских. — Москва : МГИМО (У) МИД России, 2023. — 40 с.
23. Gasparyan E. B. Angliiskii yazyk. Razvitie navykov audirovaniya i vedeniya diskussii. Urovni A2-V1 / Advance Your Listening and Debating Skills / E. B. Gasparyan, O. O. Chertovskikh. — Moskva : MGIMO (U) MID Rossii, 2023. — 40 s.
24. 4. Елухина Н. В. Обучение слушанию иноязычной речи / Н. В. Елухина // Иностранные языки в школе. — 1996. — № 5. — С. 20–22.
25. Elukhina N. V. Obuchenie slushaniyu inoyazychnoi rechi / N. V. Elukhina // Inostrannye yazyki v shkole. — 1996. — № 5. — S. 20–22.
26. 5. Колесникова И. Л. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков / И. Л. Колесникова, О. А. Долгина. — СанктПетербург : Русско-Балтийский информационный центр «БЛИЦ», Cambridge Universsity Press, 2001. — 224 с.
27. 6. Малинина И. А. Использование Интернет-ресурсов второго поколения Web 2.0 в обучении аудированию/ И.А.Малинина// Молодой ученый. — 2012. — №11. — С.446–448.
28. Malinina I. A. Ispol’zovanie Internet-resursov vtorogo pokoleniya Web 2.0 v obuchenii audirovaniyu / I. A. Malinina // Molodoi uchenyi. — 2012. — № 11. — S. 446–448.
29. 7. Морозов Д. Л. Обучение профессионально-ориентированному аудированию на основе совершенствования психологических механизмов речи: на материале немецкого языка, уровень профессионального образования : автореф. дис. ... канд. пед. наук / Д. Л. Морозов. —
30. Morozov D. L. Obuchenie professional’no-orientirovannomu audirovaniyu na osnove sovershenstvovaniya psikhologicheskikh mekhanizmov rechi: na materiale nemetskogo yazyka, uroven’ professional’nogo obrazovaniya : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk / D. L. Mo
31. 8. Низаева Л. Ф. Коммуникативная компетенция: сущность и компетентностный состав / Л. Ф. Низаева // Молодой ученый. — 2016. — № 28. — С. 933–935.
32. Nizaeva L. F. Kommunikativnaya kompetentsiya: sushchnost’ i kompetentnostnyi sostav / L. F. Nizaeva // Molodoi uchenyi. — 2016. — № 28. — S. 933–935.
33. 9. Рогова Г. В. Методика обучения иностранным языкам в средней школе / Г. В. Рогова, Ф. М. Рабинович, Т. Е. Сахарова. — Москва : Просвещение, 1991. — 287 с.
34. Rogova G. V. Metodika obucheniya inostrannym yazykam v srednei shkole / G. V. Rogova, F. M. Rabinovich, T. E. Sakharova. — Moskva : Prosveshchenie, 1991. — 287 s.

Other articles