Published Date: 01.07.2023

Case Technology in Conducting a Comprehensive Intermodal Exam in the Magistracy

Annotation

The use of case technology in conducting a comprehensive intermodule examination in the master’s program allows, on the one hand, to check systematically the achievement of educational results in several disciplines of the master’s program through the performance of practical tasks, and on the other hand, to increase the motivation of students for group interaction and independent research work during the examination task. Such effects can be achieved by using a step-by-step algorithm for preparing and conducting a comprehensive exam using practice-oriented cases, which was proved during the study. 54 first-year students of the master’s program of the Moscow City Pedagogical University “Development of personal potential in education: personalization and digitalization” participated in the experiment. A small questionnaire containing closed and open-ended questions was used as a feedback tool. To analyze the results, graphical visualization methods were used and a qualitative analysis of the detailed responses of students was carried out. In the course of the experimental study, the effectiveness of the use of management cases for creating a personality-developing educational environment, taken from the real practice of implementing the program of the Charitable Foundation “Contribution to the Future” for the development of personal potential, was revealed. The results obtained can be widely used not only in the implementation of a specific master’s program, but also in general can enrich the educational practice of pedagogical universities.




Library

1. 16. Systems thinking within the scope of education for sustainable development (ESD) — a heuristic competence model as a basis for (science) teacher education / S. Schuler, D. Fanta, F. Rosenkraenzer, W. Riess // Journal of Geography in Higher Education.
2. 15. Deci E. L. Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness / E. L. Deci, R. M. Ryan. — New York : Guilford Publishing, 2017. — 756 p. — DOI: <a href="https://doi.org/10.1521/978.14625/28806" target="_blank">https://doi.org/10.1521/978.14625/28806</a>
3. Yasvin V. A. Shkol’noe sredovedenie i pedagogicheskoe sredotvorenie: Ekspertnoproektnyi praktikum / V. A. Yasvin. — Moskva : Blagotvoritel’nyi fond «Vklad v budushchee», 2020. — 142 s. — EDN: GOQMSO
4. 14. Ясвин В. А. Школьное средоведение и педагогическое средотворение: Экспертно-проектный практикум / В. А. Ясвин. — Москва : Благотворительный фонд «Вклад в будущее», 2020. — 142 с. — EDN: GOQMSO
5. Chernikova I. Yu. Sotrudnichestvo profil’noi shkoly i sotsial’nykh partnerov regiona / I. Yu. Chernikova // Novoe v psikhologo-pedagogicheskikh issledovaniyakh. — 2022. — № 1 (64). — S. 70–76. — DOI: 10.51944/20722516_2022_1_70 — EDN: BVXSWU
6. 13. Черникова И. Ю. Сотрудничество профильной школы и социальных партнеров региона / И. Ю. Черникова // Новое в психолого-педагогических исследованиях. — 2022. — № 1 (64). — С. 70–76. — DOI: 10.51944/20722516_2022_1_70 — EDN: BVXSWU
7. Strelkova A. V. Formirovanie sotsial’nykh kompetentsii starshikh podrostkov metodom keisov : dis. … kand. ped. nauk: 13.00.01 / A. V. Strelkova. — Moskva, 2016. — 183 s.
8. 12. Стрелкова А. В. Формирование социальных компетенций старших подростков методом кейсов: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / А. В. Стрелкова. — Москва, 2016. — 183 с.
9. Nikitina M. A. Povyshenie effektivnosti formirovaniya professional’noi kompetentnosti budushchikh upravlentsev posredstvom keis-metoda / M. A. Nikitina // Mir nauki, kul’tury, obrazovaniya. — 2013. — № 6 (43). — S. 237–241. — EDN: RVAPFL
10. 11. Никитина М. А. Повышение эффективности формирования профессиональной компетентности будущих управленцев посредством кейс-метода / М. А. Никитина // Мир науки, культуры, образования. — 2013. — № 6 (43). — С. 237–241. — EDN: RVAPFL
11. Malaeva A. V. Keis-metod kak sredstvo formirovaniya inoyazychnoi kommunikativnoi kompetentnosti studentov vuza : avtoref. dis. … kand. ped. nauk [Elektronnyi resurs]/ A. V. Malaeva. — Velikii Novgorod, 2012. — 24 s. — URL: <a href="https://www.dissercat.com/" target="_blank">https://www.dissercat.com/</a> conte
12. 10. Малаева А. В. Кейс-метод как средство формирования иноязычной коммуникативной компетентности студентов вуза : автореф. дис. … канд. пед. наук [Электронный ресурс] / А. В. Малаева. — Великий Новгород, 2012. — 24 с. — URL: <a href="https://www.dissercat." target="_blank">https://www.dissercat.</a> com/con
13. Logacheva A. G. Effektivnost’ keis-metoda pri formirovanii professional’nykh kompetentsii magistrantov tekhnicheskogo vuza / A. G. Logacheva, I. I. Golovanova // Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. — 2019. — № 63–4. — S. 148– 151. — EDN:
14. 9. Логачева А. Г. Эффективность кейс-метода при формировании профессиональных компетенций магистрантов технического вуза / А. Г. Логачева, И. И. Голованова // Проблемы современного педагогического образования. — 2019. — № 63–4. — С. 148– 151. — EDN: YJNUQ
15. Leont’ev D. A. Tri misheni: lichnostnyi potentsial — zachem, chto i kak? / D. A. Leont’ev // Obrazovatel’naya politika. — 2019. — № 3 (79). — S. 10–16.
16. 8. Леонтьев Д. А. Три мишени: личностный потенциал — зачем, что и как? / Д. А. Леонтьев // Образовательная политика. — 2019. — № 3 (79). — С. 10–16.
17. Konsortsium: Razvitie lichnostnogo potentsiala v obrazovanii [Elektronnyi resurs] // Blagotvoritel’nyi fond «Vklad v budushchee», 2020. — URL: <a href="https://vbudushee." target="_blank">https://vbudushee.</a> ru/education/programma-po-razvitiyu-lichnostnogo-potentsiala/community/ (data obrashcheniya:
18. 7. Консорциум: Развитие личностного потенциала в образовании [Электронный ресурс] // Благотворительный фонд «Вклад в будущее», 2020. — URL: <a href="https://vbudushee.ru/education/programma-po-razvitiyu-lichnostnogo-potentsiala/community/" target="_blank">https://vbudushee.ru/education/programma-po-razvitiyu-lichnostnogo-potentsiala/community/</a> (дата обращения: 29.05.20
19. Ioffe A. N. Uchebnye keisy kak resurs uchitelya na urokakh istorii i obshchestvoznaniya / A. N. Ioffe, L. V. Bychkova, S. A. Losev // Prepodavanie istorii i obshchestvoznaniya v shkole. — 2021. — № 1. — S. 30–39. — DOI: 10.47639/ 2074-4935_2021_1_30 — EDN
20. 6. Иоффе А. Н. Учебные кейсы как ресурс учителя на уроках истории и обществознания / А. Н. Иоффе, Л. В. Бычкова, С. А. Лосев // Преподавание истории и обществознания в школе. — 2021. — № 1. — С. 30–39. — DOI: 10.47639/2074-4935_2021_1_30 — EDN: DSFYDC
21. Ioffe A. N. Razvitie lichnostnogo potentsiala na zanyatiyakh / A. N. Ioffe, L. V. Bychkova. — Moskva : Blagotvoritel’nyi fond «Vklad v budushchee», 2021. — 280 s. — EDN: EUIWKZ
22. 5. Иоффе А. Н. Развитие личностного потенциала на занятиях / А. Н. Иоффе, Л. В. Бычкова. — Москва : Благотворительный фонд «Вклад в будущее», 2021. — 280 с. — EDN: EUIWKZ
23. Gordeeva T. O. Strategii samomotivatsii: kachestvo vnutrennego dialoga vazhno dlya blagopoluchiya i akademicheskoi uspeshnosti / T. O. Gordeeva, O. A. Sychev // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2021. — T. 26, № 5. — S. 6–16. — DOI: 10.17759/ pse.
24. 4. Гордеева Т. О. Стратегии самомотивации: качество внутреннего диалога важно для благополучия и академической успешности / Т. О. Гордеева, О. А. Сычев // Психологическая наука и образование. — 2021. — Т. 26, № 5. — С. 6–16. — DOI: 10.17759/ pse.202126050
25. Galaktionova T. G. Rabota s «keisami» v protsesse povysheniya kvalifikatsii pedagogov estestvenno-nauchnogo i tekhnicheskogo profilei / T. G. Galaktionova, E. I. Kazakova // Nauchnoe mnenie. — 2020. — № 9. — S. 78–84. — DOI: 10.25807/ PBH.22224378.2020.9.
26. 3. Галактионова Т. Г. Работа с «кейсами» в процессе повышения квалификации педагогов естественно-научного и технического профилей / Т. Г. Галактионова, Е. И. Казакова // Научное мнение. — 2020. — № 9. — С. 78–84. — DOI: 10.25807/ PBH.22224378.2020.9.78.84
27. Belonogina D. A. Keis-metod kak odin iz innovatsionnykh metodov aktivizatsii poznavatel’noi deyatel’nosti studentov / D. A. Belonogina, V. A. Davydenko // Uchenye zametki TOGU. — 2021. — T. 12, № 1. — S. 174–179. — EDN: DUNNGI
28. 2. Белоногина Д. А. Кейс-метод как один из инновационных методов активизации познавательной деятельности студентов / Д. А. Белоногина, В. А. Давыденко // Ученые заметки ТОГУ. — 2021. — Т. 12, № 1. — С. 174–179. — EDN: DUNNGI
29. Verbitskii A. A. Psikhologiya motivatsii studentov : ucheb. posobie / A. A. Verbitskii, N. A. Bakshaeva. — 2-e izd. — Moskva : Yurait, 2019. — 170 s. — (Obrazovatel’nyi protsess). — EDN: UINJQK
30. 1. Вербицкий А. А. Психология мотивации студентов : учеб. пособие / А. А. Вербицкий, Н. А. Бакшаева. — 2-е изд. — Москва : Юрайт, 2019. — 170 с. — (Образовательный процесс). — EDN: UINJQK

Other articles