Published Date: 01.07.2023

Substantiation of the Scientific Principle in the Didactics of Higher Education in the late XIX — early XX century in the Pedagogical Heritage of K. D. Ushinsky

Annotation

The article considers the substantiation of the principle of scientific character in the pedagogical heritage of K. D. Ushinsky in the late XIX — early XX century. The author traces one of the aspects of the formation of the construction of a new education system, in which a special place is occupied by the problem of scientific learning in educational institutions of the Russian Empire, the formation of a scientific worldview of students, purposeful teaching methods of scientific cognition, stimulating students’ needs for independent acquisition of scientific knowledge. The priority of the tasks of scientific higher education in the late XIX — early XX century is noted. The article presents the prerequisites for the emergence of national scientific pedagogy in the country and the factors contributing to the consideration of this topic in K. D. Ushinsky’s scientific and pedagogical research. The contribution of K. D. Ushinsky and his contemporaries to the development of the theory of didactic principles, to the development of domestic didactics is noted, their joint search for effective forms and methods of teaching for mastering the content of education in accordance with the requirements of scientific knowledge is presented. Progressive ideas and pedagogical recommendations of K. D. Ushinsky on the issue of professional pedagogical skills and scientific activity of a teacher are considered. The conclusion is made about the possibility of creative use of the accumulated experience in modern conditions.




Library

1. 12. Песталоцци И. Г. Избранные педагогические сочинения : в 2 т. / И. Г. Песталоцци ; под ред. [и со вступ. статьей, с. 7–46] В. А. Ротенберг, В. М. Кларина. — Москва : Педагогика, 1981. — 21 см. — (Педагогическая библиотека / Акад. пед. наук СССР). Т. 1.
2. Pestalotstsi I. G. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya : v 2 t. / I. G. Pestalotstsi ; pod red. [i so vstup. stat’ei, s. 7–46] V. A. Rotenberg, V. M. Klarina. — Moskva : Pedagogika, 1981. — 21 sm. — (Pedagogicheskaya biblioteka / Akad. ped. nauk SSSR).
3. 13. Пискунов А. И. История педагогики и образования. От зарождения воспитания в первобытном обществе до конца ХХ в. : учеб. пособие для педагогических учебных заведений / А. И. Пискунов. — Москва : ТЦ Сфера, 2001. — 512 с.
4. Piskunov A. I. Istoriya pedagogiki i obrazovaniya. Ot zarozhdeniya vospitaniya v pervobytnom obshchestve do kontsa KhKh v. : ucheb. posobie dlya pedagogicheskikh uchebnykh zavedenii / A. I. Piskunov. — Moskva : TTs Sfera, 2001. — 512 s.
5. 14. Пирогов Н. И. Избранные педагогические сочинения / Н. И. Пирогов. — Москва : Педагогика, 1952. — 702 с.
6. Pirogov N. I. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya / N. I. Pirogov. — Moskva : Pedagogika, 1952. — 702 s.
7. 15. Редкин Петр Григорьевич // Антология педагогической мысли России первой половины XIX в. / сост. П. А. Лебедев. — Москва, 1987. — С. 372–373.
8. Redkin Petr Grigor’evich // Antologiya pedagogicheskoi mysli Rossii pervoi poloviny XIX v. / sost. P. A. Lebedev. — Moskva, 1987. — S. 372–373.
9. 16. Скаткин М. Н. Принципы обучения. Дидактика средней школы / М. Н. Скаткин. — Москва : Педагогика, 1982. — 216 с.
10. Skatkin M. N. Printsipy obucheniya. Didaktika srednei shkoly / M. N. Skatkin. — Moskva : Pedagogika, 1982. — 216 s.
11. 17. Сумцов Н. Ф. В пользу науки / Н. Ф. Сумцов // Южный край. — 1916.
12. Sumtsov N. F. V pol’zu nauki / N. F. Sumtsov // Yuzhnyi krai. — 1916.
13. 18. Толстой Л. Н. О народном образовании / Л. Н. Толстой. — Санкт-Петербург, 1875. — С. 20–27.
14. Tolstoi L. N. O narodnom obrazovanii / L. N. Tolstoi. — Sankt-Peterburg, 1875. — S. 20–27.
15. 19. Собрание сочинений : в 11 т / К. Д. Ушинский ; ред. коллегия: А. М. Еголин (глав. ред.), Е. Н. Медынский и В. Я. Струминский ; Акад. пед. наук РСФСР. Ин-т теории и истории педагогики. — Москва ; Ленинград : Акад. пед. наук РСФСР, 1948–1952 (М. : Образ
16. Sobranie sochinenii : v 11 t / K. D. Ushinskii ; red. kollegiya: A. M. Egolin (glav. red.), E. N. Medynskii i V. Ya. Struminskii ; Akad. ped. nauk RSFSR. In-t teorii i istorii pedagogiki. — Moskva ; Leningrad : Akad. ped. nauk RSFSR, 1948–1952 (M. : Obraz
17. 20. Чернышевский Н. Г. Неизданные тексты, статьи, материалы, воспоминания / Н. Г. Чернышевский. — Саратов, 1926. — 224 с.
18. Chernyshevskii N. G. Neizdannye teksty, stat’i, materialy, vospominaniya / N. G. Chernyshevskii. — Saratov, 1926. — 224 s.
19. 21. Чивилев А. И. Наука народного хозяйства и ее порицатели : Речь, произнесенная в торжественном собрании Моск. ун-та 25 сент. 1848 г. = De finibus certorum et probabilium in responsis medicorum forensium : Oratio. — Москва : Унив. тип., 1848. — 54 с.
20. Chivilev A. I. Nauka narodnogo khozyaistva i ee poritsateli : Rech’, proiznesennaya v torzhestvennom sobranii Mosk. un-ta 25 sent. 1848 g. = De finibus certorum et probabilium in responsis medicorum forensium : Oratio. — Moskva : Univ. tip., 1848. — 54 s.
21. 1. Алчевская Х. Д. Передуманное и пережитое. Дневники, письма, воспоминания / Х. Д. Алчевская. — Москва, 1912. — С. 256.
22. Alchevskaya Kh. D. Peredumannoe i perezhitoe. Dnevniki, pis’ma, vospominaniya / Kh. D. Alchevskaya. — Moskva, 1912. — S. 256.
23. 2. Бунаков Н. Ф. Избранные педагогические сочинения / Н. Ф. Бунаков. — Москва : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1953. — 412 с.
24. Bunakov N. F. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya / N. F. Bunakov. — Moskva : Izd-vo Akad. ped. nauk RSFSR, 1953. — 412 s.
25. 3. Вахтеров В. П. Всеобщее обучение / В. П. Вахтеров // Русская мысль. — 1879. — № 7. — 36 с.
26. Vakhterov V. P. Vseobshchee obuchenie / V. P. Vakhterov // Russkaya mysl’. — 1879. — № 7. — 36 s.
27. 4. Добролюбов Н. А. Педагогические сочинения / Н. А. Добролюбов. — Москва : Учпедгиз, 1949 (Л.: тип. «Печат. Двор»). — 624 с.
28. Dobrolyubov N. A. Pedagogicheskie sochineniya / N. A. Dobrolyubov. — Moskva : Uchpedgiz, 1949 (L. : tip. «Pechat. Dvor»). — 624 s.
29. 5. Духнович А. В. Избранные сочинения Александра В. Духновича : Стихи и проза. — Ужгород : УНИО, 1941. — 48 с.
30. Dukhnovich A. V. Izbrannye sochineniya Aleksandra V. Dukhnovicha : Stikhi i proza. — Uzhgorod : UNIO, 1941. — 48 s.
31. 6. Кареев Н. И. Письма к учащейся молодежи о самообразовании / Н. И. Кареев. — Санкт-Петербург : Тип. М. М. Стасюлевича, 1894. — 203 с.
32. Kareev N. I. Pis’ma k uchashcheisya molodezhi o samoobrazovanii / N. I. Kareev. — Sankt-Peterburg : Tip. M. M. Stasyulevicha, 1894. — 203 s.
33. 7. Кларин В. М. Я. А. Коменский, Д. Локк, Ж.-Ж. Руссо, И. Г. Песталоцци / В. М. Кларин. — Москва : Педагогика, 1989. — 416 с.
34. Klarin V. M. Ya. A. Komenskii, D. Lokk, Zh.-Zh. Russo, I. G. Pestalotstsi / V. M. Klarin. — Moskva : Pedagogika, 1989. — 416 s.
35. 8. Корф Н. А. Наши педагогические вопросы / Н. А. Корф. — Москва, 1882. — [4], 410 с.
36. Korf N. A. Nashi pedagogicheskie voprosy / N. A. Korf. — Moskva, 1882. — [4], 410 s.
37. 9. Мельгунов С. Из истории студенческих обществ в русских университетах / С. Мельгунов. — Москва : журн. «Правда», 1904. — [2], 71 с.; 24.
38. Mel’gunov S. Iz istorii studencheskikh obshchestv v russkikh universitetakh / S. Mel’gunov. — Moskva : zhurn. «Pravda», 1904. — [2], 71 s.; 24.
39. 10. Менделеев Д. И. Границ познанию предвидеть невозможно / Д. И. Менделеев. — Москва : Сов. Россия, 1991. — 592 с.
40. Mendeleev D. I. Granits poznaniyu predvidet’ nevozmozhno / D. I. Mendeleev. — Moskva : Sov. Rossiya, 1991. — 592 s.
41. 11. Миропольский С. И. Очерк главнейших практических положений педагогики / С. И. Миропольский // Семья и школа. — 1873. — № 10. — С. 507–530.
42. Miropol’skii S. I. Ocherk glavneishikh prakticheskikh polozhenii pedagogiki / S. I. Miropol’skii // Sem’ya i shkola. — 1873. — № 10. — S. 507–530.

Other articles