Published Date: 01.07.2023

Theoretical and Methodological Approaches to the Teaching Semantic Reading of a Literary Text

Annotation

The article highlights the structural and functional approach in the process of teaching semantic reading, analyzes different aspects of the interaction of the author, the reader and the work, identifies ways to solve the problem of adequate perception of the author’s semantic world by the reader. As a tool that helps to penetrate into the meaning of the work, iconic modeling is considered in two varieties — figurative-semantic (verbal drawing) and logicalsemantic models (the technique of “binary oppositions”), which serves as the basis of meaning generation in the process of reading, the reader’s interpretation of the work. The proposed approach allows us to take a fresh look at the methodology of functional literacy formation in the context of the development of semantic reading skills of a literary text.




Library

1. 9. Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения / А. Н. Леонтьев. — Москва : Педагогика, 1983. — Т. 2. — 392 с.
2. Leont’ev A. N. Izbrannye psikhologicheskie proizvedeniya / A. N. Leont’ev. — Moskva : Pedagogika, 1983. — T. 2. — 392 s.
3. 10. Леонтьев Д. Н. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д. Н. Леонтьев. — Москва : Смысл, 2019. — 564 с.
4. Leont’ev D. N. Psikhologiya smysla: priroda, stroenie i dinamika smyslovoi real’nosti / D. N. Leont’ev. — Moskva : Smysl, 2019. — 564 s.
5. 11. Лотман Ю. М. Структура художественного текста / Ю. М. Лотман. — Москва : Искусство, 1970. — 384 с.
6. Lotman Yu. M. Struktura khudozhestvennogo teksta / Yu. M. Lotman. — Moskva : Iskusstvo, 1970. — 384 s.
7. 12. Макеева С. Г. Теоретические основы формирования смыслового чтения как универсального учебного действия [Электронный ресурс] / С. Г. Макеева, Е. Н. Мартынова // Ярославский педагогический вестник. — 2020. — № 5 (116). — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> cyberleninka.ru/ar
8. Makeeva S. G. Teoreticheskie osnovy formirovaniya smyslovogo chteniya kak universal’nogo uchebnogo deistviya [Elektronnyi resurs] / S. G. Makeeva, E. N. Martynova // Yaroslavskii pedagogicheskii vestnik. — 2020. — № 5 (116). — URL: <a href="https://cyberleninka." target="_blank">https://cyberleninka.</a> r
9. 13. Мосунова Л. А. Психология чтения художественной литературы : учеб. пособие / Л. А. Мосунова. — Москва : МГУП им. И. Федорова, 2012. — 170 с.
10. Mosunova L. A. Psikhologiya chteniya khudozhestvennoi literatury : ucheb. posobie / L. A. Mosunova. — Moskva : MGUP im. I. Fedorova, 2012. — 170 s.
11. 14. Мосунова Л. А. Смысловое чтение как деятельность: ее содержание и структура [Электронный ресурс] / Л. А. Мосунова // Вестник ВятГУ. — 2011. — № 2–1. — С. 151– 157. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/smyslovoe-chtenie-kak-deyatelnost-eyosoderzhan" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/smyslovoe-chtenie-kak-deyatelnost-eyosoderzhan</a>
12. Mosunova L. A. Smyslovoe chtenie kak deyatel’nost’: ee soderzhanie i struktura [Elektronnyi resurs] / L. A. Mosunova // Vestnik VyatGU. — 2011. — № 2–1. — S. 151– 157. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/smyslovoe-chtenie-kak-deyatelnost-eyosoderzhan" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/smyslovoe-chtenie-kak-deyatelnost-eyosoderzhan</a>
13. 15. Пранцова Г. В. Современные стратегии чтения: теория и практика. Смысловое чтение и работа с текстом : учеб. пособие / Г. В. Пранцова, Е. С. Романичева. — Москва : Форум, 2015. — 368 с.
14. Prantsova G. V. Sovremennye strategii chteniya: teoriya i praktika. Smyslovoe chtenie i rabota s tekstom : ucheb. posobie / G. V. Prantsova, E. S. Romanicheva. — Moskva : Forum, 2015. — 368 s.
15. 16. Светловская Н. Н. Методика обучения творческому чтению : учеб. пособие для вузов / Н. Н. Светловская, Т. С. Пиче-оол. — 2-е изд., испр. и доп. — Москва : Юрайт, 2020. — 305 с.
16. Svetlovskaya N. N. Metodika obucheniya tvorcheskomu chteniyu : ucheb. posobie dlya vuzov / N. N. Svetlovskaya, T. S. Piche-ool. — 2-e izd., ispr. i dop. — Moskva : Yurait, 2020. — 305 s.
17. 17. Теория и практика оценивания читательской грамотности как компонента функциональной грамотности / Ю. Н. Гостева, М. И. Кузнецова, Л. А. Рябинина [и др.] // Отечественная и зарубежная педагогика. — 2019. — Т. 1, № 4 (61). — С. 34–57.
18. Teoriya i praktika otsenivaniya chitatel’skoi gramotnosti kak komponenta funktsional’noi gramotnosti / Yu. N. Gosteva, M. I. Kuznetsova, L. A. Ryabinina [i dr.] // Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika. — 2019. — T. 1, № 4 (61). — S. 34–57.
19. 1. Асмус В. Ф. Чтение как труд и творчество [Электронный ресурс] // Вопросы теории и истории эстетики : сб. статей / В. Ф. Асмус. — Москва : Искусство, 1968. — С. 55–68. — URL: <a href="http://www.bim-bad.tn/biblioteka" target="_blank">http://www.bim-bad.tn/biblioteka</a> article tull.php?aid=915 (дата обращения: 09.
20. Asmus V. F. Chtenie kak trud i tvorchestvo [Elektronnyi resurs] // Voprosy teorii i istorii estetiki : sb. statei / V. F. Asmus. — Moskva : Iskusstvo, 1968. — S. 55–68. — URL: <a href="http://" target="_blank">http://</a> www.bim-bad.tn/biblioteka article tull.php?aid=915 (data obrashcheniya:
21. 2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / М. М. Бахтин. — Москва : Искусство, 1986. — 445 с.
22. Bakhtin M. M. Estetika slovesnogo tvorchestva / M. M. Bakhtin. — Moskva : Iskusstvo, 1986. — 445 s.
23. 3. Бунеева Е. В. Технология продуктивного чтения: ее сущность и особенности использования в образовании детей дошкольного и школьного возраста / Е. В. Бунеева, О. В. Чиндилова. — Москва: Баласс, 2014. — 43 с.
24. Buneeva E. V. Tekhnologiya produktivnogo chteniya: ee sushchnost’ i osobennosti ispol’zovaniya v obrazovanii detei doshkol’nogo i shkol’nogo vozrasta / E. V. Buneeva, O. V. Chindilova. — Moskva : Balass, 2014. — 43 s.
25. 4. Заводнова Н. В. Развитие логики и речи у детей / Н. В. Заводнова. — Ростов : Феникс, 2006. — 240 с.
26. Zavodnova N. V. Razvitie logiki i rechi u detei / N. V. Zavodnova. — Rostov : Feniks, 2006. — 240 s.
27. 5. Исаева Н. А. Реализация технологии смыслового чтения в русскоязычной и иноязычной аудитории / Н. А. Исаева, Ю. В. Куприянова // Вестник Калужского университета. Серия 1, Психологические науки. Педагогические науки. — 2020. — Т. 3, № 2 (7). — С. 74–78.
28. Isaeva N. A. Realizatsiya tekhnologii smyslovogo chteniya v russkoyazychnoi i inoyazychnoi auditorii / N. A. Isaeva, Yu. V. Kupriyanova // Vestnik Kaluzhskogo universiteta. Seriya 1, Psikhologicheskie nauki. Pedagogicheskie nauki. — 2020. — T. 3, № 2 (7).
29. 6. Каракозов Р. Р. Процесс смыслообразования при чтении художественной литературы / Р. Р. Каракозов // Вопросы психологии. — 1987. — № 2. — С. 122–128.
30. Karakozov R. R. Protsess smysloobrazovaniya pri chtenii khudozhestvennoi literatury / R. R. Karakozov // Voprosy psikhologii. — 1987. — № 2. — S. 122–128.
31. 7. Круглова Е. А. Развитие образного мышления учащихся посредством иконического моделирования (на материале истории) : автореф. дис. … канд. психол. наук / Е. А. Круглова. — Москва : Изд-во Моск. ун-та, 2002. — 22 с.
32. Kruglova E. A. Razvitie obraznogo myshleniya uchashchikhsya posredstvom ikonicheskogo modelirovaniya (na materiale istorii) : avtoref. dis. … kand. psikhol. nauk / E. A. Kruglova. — Moskva : Izd-vo Mosk. un-ta, 2002. — 22 s.
33. 8. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики / А. А. Леонтьев. — Москва : Знание, 1997. — 287с.
34. Leont’ev A.A. Osnovy psikholingvistiki / A. A.Leont’ev. — Moskva : Znanie, 1997. — 287 s.

Other articles