Published Date: 01.07.2022

Differentiated model of upbringing and the formation of individual identity in mythopoetic societies. Part 2

Annotation

The article examines the main features of education as a complex and differentiated process based on the influence of the environment, activity, communication and related to learning, socialization, identification and self-identification of a person by the example of an appeal to the peculiarities of the education system in mythopoetic societies. This article, being a continuation (Part 2) of an earlier study of the main features of the education system of mythopoetic societies, focuses readers’ attention on the folding of the process of identification and self-identification in the educational reality of age groups. It is shown that upbringing, which is largely synonymous with the concept of nurturing, is characteristic of a number of mythopoetic societies and has methodological significance in modern conditions, since it allows us to identify several significant moments for modern concepts of upbringing and education.




Library

1. 18. Wilson M. Good Company: а Study of Nyakyusa аge-villages / M. Wilson. — London : Oxford University Press for the International African Institute, 1951. — 278 р.
2. 17. Eisenstadt S. N. From Generation to Generation. Age Groups and Social Structure / S. N. Eisenstadt. — N. Y. : The Free Press ; London : Collier — Macmillan, 1956. — 357 р.
3. 16. Cunov H. Die Verwandtschafts-Organization der Australneger / H. Cunov. — Stuttgart : Dick, 1894. — 190 s.
4. 15. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис : пер. с англ. / Э. Эриксон ; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых. — М. : Прогресс, 1996. — 340 с.
5. 14. Эриксон Э. Детство и общество / Э. Эриксон ; пер., науч. ред. [и примеч.] А. А. Алексеева ; [Статьи Д. Элкинда, В. А. Сонина]. — СПб. : Психол. центр «Ленато» ; Балашиха : Фонд «Унив. кн.», 1996. — 589 с.
6. 13. Толстой Л.Н.Воспитание и образование/ Л.Н.Толстой// Собр. соч. : в 22 т. — М., 1983. — Т. 16 : Публицистические произведения, 1855–1886 / коммент. Л. Д. Опульской. — С. 29–65.
7. 12. Рэдклифф-Браун А. Р. Структура и функция в примитивном обществе / А. Р. Рэдклифф-Браун. — М. : Вост. лит., 2001. — 303 с.
8. 11. Руссо Ж.-Ж. Эмиль, или О воспитании / Ж.-Ж. Руссо ; пер. с фр. М. А. Энгельгардта. — СПб. : Газ. «Шк. и жизнь», 1912. — 491 с.
9. 10. Ольдерогге Д. А. Население и социальный строй / Д. А. Ольдерогге // Абиссиния. (Эфиопия) : сб. ст. / ред. Д. А. Ольдерогге. — М. ; Л., 1936. — С. 10–39.
10. 9. Мудрик А. В. Воспитание как составная часть процесса социализации / А. В. Мудрик // Вестн. ПСТГУ IV: Педагогика. Психология. — 2008. — Вып. 3. — С. 7–24.
11. 8. Мисюгин В. М. «История галла» как этноисторический источник / В. М. Мисюгин, С. Б. Чернецов // Тр. Ин-та этнографии им. Н. Н. Миклухо-Маклая. — Л., 1978. — С. 151–192. — (Новая серия / Акад. наук СССР, Ин-т этнографии им. Н. Н. Миклухо-Маклая ; т. 105
12. 7. Луков В. А. Парадигмы воспитания / В. А. Луков // Знание. Понимание. Умение. — 2015. — № 3. — С. 139–151.
13. 6. Лихачев Д. С. Школа на Васильевском : кн. для учителя / Д. С. Лихачев, Н. В. Благово, Е. Б. Белодубровский. — М. : Просвещение, 1990. — 157 с.
14. 5. Кон И. С. [Заключение] / И. С. Кон // Этнография детства. Традиционные формы воспитания детей и подростков у народов Передней и Южной Азии / отв. ред. И. С. Кон ; АН СССР, Ин-т этнографии им. Н. Н. Миклухо-Маклая. — М., 1983. — С. 186–191.
15. 4. Козолупенко Д. П. Мифопоэтическое мировосприятие / Д. П. Козолупенко. — М. : Канон+, 2009. — 432 с.
16. 3. Ильин И. А. Путь духовного обновления / И. А. Ильин // Путь к очевидности. — М., 1993. — С. 134–289.
17. 2. Дэвидсон Б. Африканцы. Введение в историю культуры / Б. Дэвидсон. — М. : Наука, 1975. — 297 с.
18. 1. Бронфенбреннер У. Два мира детства : Дети в США и СССР : пер. с англ. / Ури Бронфенбреннер ; послесл. Л. Божович, И. Кона. — М. : Прогресс, 1976. — 167 с.

Other articles